نقد و بررسی دوربین سونی Sony a7 III

 

دوربین عکاسی سونی Sony a7 III به رغم برخورداری از یک بدنه با شکل ظاهری ساده ؛ یک دوربین فول فریم با قدرت بسیار زیاد به شمار می آید و اگر چه این دوربین مگاپیکسل بسیار بالا با سرعت عکاسی چندان زیادی را ارایه نمی دهد ؛ اما در هر صورت این یک دوربین با مخلوطی از ویژگی های سرعت ؛ رزولوشن و البته قیمت مناسب است . تقریبا تمامی عکاسان در تمامی ژانر ها می توانند از این دوربین استفاده کنند .

نمایندگی دوربین سونی

ویژگی های اصلی دوربین سونی Sony a7 III عبارتند از :

سنسور فول فریم 24 مگاپیکسلی از نوع BSI CMOS

سیستم اتوفوکوس 693 نقطه ای با پوشش کادر 93 درصد

قابلیت فیلمبرداری 4K/24p در تمام سطح سنسور

استابیلایزر داخل بدنه

سرعت عکاسی متوالی 10 فریم بر ثانیه

ویزور الکترونیکی 2.36M-dot OLED

جوی استیک تنظیم اتوفوکوس

صفحه ال سی دی لمسی

دو درگاه کارت حافظه

درگاه USB 3.1 Type C

 

در مقایسه با مدل های قدیمی تر ؛ دوربین سونی Sony a7 III یک مدل به روز رسانی شده و پیشرفته است که در تمامی سبک های متداول عکاسی ( عروسی ورزشی – پرتره و ... ) از آن می توان استفاده نمود.

نمایندگی دوربین سونی

ویژگی  های جدید :

بزرگترین و  مهمترین به روز رسانی انجام شده در دوربین سونی Sony a7 III در قسمت سنسور آن بوده است . برای این دوربین از یک سنسور 24 مگاپیکسلی استفاده شده است که رزولوشن مشابه با a7II را ارایه می دهد اما این سنسور از نوع BSI CMOS بوده و در طراحی آن از فناوری 'dual gain' استفاده شده است .

 

طراحی BSI بدین معنا می باشد که برخی از سیم ها و مدار ها به قسمت پشت سنسور انتقال داده شده اند و این امر به سنسور امکان می دهد تا در شرایط کم نور ؛ از عملکرد بهتری برخوردار باشد . طراحی Dual gain نیز بدین معناست که این سنسور دو حالت پایه برای حساسیت ISO ارایه می نماید و این امر شرایطی را به وجود می آورد که به سنسور اجازه می دهد تا در هر دو حالت کم نور و یا نور شدید با توجه به موقعیت مورد عکاسی ؛ جزئیات بهتر و دقیقتری را از سوژه به دست آورد .

نمایندگی دوربین سونی

همچنین این سنسور امکان استفاده از یک سیستم اتوفوکوس کاملا جدید را فراهم می آورد . این سیستم با 693 نقطه قابل انتخاب دارای عملکرد تشخیص فاز بوده و تا حدود 93 درصداز کادر دوربین را تحت پوشش خود قرار می دهد . همچنین این سنسور با کمک فناوری LSI امکان دستیابی به سرعت عکاسی 10 فریم بر ثانیه به همراه فوکوس و نوردهی خودکار را فراهم می آورد . و البته فیلمبرداری 4K/24p بااستفاده از تمام سطح سنسور و فیلمبرداری 4k/30p به صورت کراپ دار ؛ با استفاده از این دوربین قابل دستیابی می باشند .

نمایندگی دوربین سونی

بدنه و کنترل ها

 

دوربین سونی Sony a7 III در مقایسه با مدل قدیمی تر کمی سنگین تر است اما با این وجود هنوز هم یک دوربین کم حجم و سبک در رده دوربین های فول فریم می باشد . همچنین در جهت ایجاد حالت خوش دستی بهتر ؛ این دوربین ؛ بهبود هایی را در طراحی بدنه خود شاهد می باشد .

 

ویژگی های اصلی موجود بر روی بدنه این دوربین عبارتند از :

 

گریپ بدنه بزرگتر و خوش دست تر که اجازه می دهد دوربین به نحو بهتر و موثر تری در دست انسان قرار بگیرد .

حجم باتری بزرگتر که امکان عکاسی برای مدت زمان بیشتری را به وجود می آورد .

وجود دو دایل کنترل در قسمت های جلو و عقب بدنه به همراه جوی استیک برای تنظیم دقیق نقطه فوکوس

افزوده شدن برخی از کلید های کاربردی مثل AF-ON و AEL که شکل و حالت بزرگتری در مقایسه با مدل های مشابه دارند .

قرار گیری دو درگاه کارت حافظه با قابلیت پشتیبانی از UHS-II

ویزور بزرگ و شفاف مشابه با مدل های قبلی

کاهش حداکثر روشنایی صفحه نمایش در مقایسه با مدل های قدیمی تر

بهبود کارایی و عملکرد Auto ISO

افزایش ویژگی های قابل تنظیم به وسیله کاربر که شخصی سازی بیشتر دوربین را امکان پذیر می نماید.

نمایندگی دوربین سونی

کیفیت تصویر :

 

از لحاظ قدرت عکاسی در شرایط کم نور ؛ دوربین سونی Sony a7 III را یکی از بهترین دوربین های موجود در بازار باید به شمار آورد . این دوربین از دامنه دینامیکی گسترده ای برخوردار بوده و حالت شارپ قابل ملاحظه ای را در تصاویر ایجاد می نماید .

نمایندگی دوربین سونی

 

همچنین شایان ذکر است که این دوربین بهترین حالت کاهش نویز در فایل های JPEG و بهترین حالت شارپ را در این حالت به وجود می آود . تنالیته رنگ ها و به طور خاص تنالیته رنگ پوست انسان ؛ با استفاده از این دوربین به نحو مطلوبی به دست آورده می شوند .

 

دامنه دینامیکی :

دوربین سونی Sony a7 III دامنه دینامیکی 13.8 EV را در پایین ترین مقدار حساسیت ایزو به وجود می آورد . دامنه دینامیکی این دوربین ؛ تقریبا بهترین حالت در بین تمامی دوربین های هم رده با آن می باشد . این دامنه دینامیکی در حالت بالاترین مقدار حساسیت ایزو نیز در بین بهترین ها قرار دارد و با استفاده از این امکانات ؛ حتی در سایه های بسیار کم نور نیز تصاویری با جزئیات بالا می توان به دست آورد .

در حالت های عکاسی متوالی سرعت بالا ؛ دامنه دینامیکی این دوربین کاهش نمی یابد و تقریبا در تمامی فرمت ها به جز حالت فشرده فایل RAW ؛ عملکرد دامنه دینامیکی این دوربین حفظ می گردد .

نمایندگی دوربین سونی

سیستم اتوفوکوس :

 

در مقایسه با مدل های قدیمی تر ؛ دوربین سونی Sony a7 III از یک سیستم اتوفوکوس کاملا جدید برخوردار است و در بین تمامی دوربین های میرورلس ؛ یکی از بهترین و پر قدرت ترین سیستم های اتوفوکوس را ارایه می دهد .

سیستم فوکوس خودکار این دوربین از نوع 693 نقطه ای تشخیص فاز است و به طور تقریبی تمامی سطح کادر تصویر قابل مشاهده در ویزور دوربین را پوشش می دهد .

حالت فوکوس متوالی این دوربین در مود (AF-C) در بسیاری از زمان ها ؛ عملکردی بسیار سریع و دقیق را ارایه می دهد . همچنین شایان ذکر است که سیستم فوکوس خودکار این دوربین در حالت های 'Wide' و 'Flexible Spot' نیز عملکردی تقریبا بدون نقص را ارایه می دهد . افزوده شدن جوی استیک برای تنظیم دقیق نقطه فوکوس نیز یکی از ویژگی  ها و امکاناتی است که استفاده دقیق و کارآمد از سیستم اتوفوکوس این دوربین را امکان پذیر می نماید .

نمایندگی دوربین سونی

کیفیت فیلمبرداری :

 

در طول زمانهای فیلمبرداری ؛ دوربین سونی Sony a7 III  ویژگی ها و امکانات بسیار گسترده ای را ارایه می دهد . این دوربین دارای ابزارهای متنوعی برای کنترل حالت های نوردهی ؛ سیستم فوکوس و ... است .

 

اصلی ترین ویژگی های این دوربین در طول زمان فیلمبرداری عبارتند از :

 

قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 4K/24p با استفاده از حالت 6K  بدون کراپ و کاهش زاویه دید دوربین به دست آورده می شود. همچنین فیلمبرداری فوتیج های کوتاه با کیفیت 4K/30p با ضریب کراپ 1/2 x قابل دستیابی خواهد بود. در این دوربین پدیده ؛ Rolling shutter به خوبی کنترل شده است اما به هر روی در زمان حرکت های سریع دوربین ؛ احتمال  دیده شدن این پدیده ؛ وجود خواهد داشت . فیلمبرداری 1080/120p برای پخش در حالت عادی نیز در دسترس می باشد و در عین حال کاهش سرعت از 120 p به 30p  یا 24p برای فوتیج های اسلوموشن نیز امکان پذیر است  . در طول زمان فیلمبرداری سیستم اتوفوکوس دوربین عملکرد نسبتا مطلوبی برای سوژه های مجزا را ارایه می دهد اما در زمان فیلمبرداری از سوژه های متعدد و پر تراکم سیستم فوکوس آن کمی دچار اشکال خواهد شد . .

نمایندگی دوربین سونی

نتیجه گیری :

 

به طور ساده چنین می توان بیان نمود که دوربین سونی Sony a7 III یک مبنا و معیار مناسب برای تمامی دوربین های فول فریم میرورلس می تواند باشد زیرا این دوربین ترکیبی از ویژگی های مختلف و متعدد را در درون خود جای داده است . از لحاظ قیمت گذاری ؛ دوربین سونی Sony a7 III در رده دوربین های فول فریم سطح مبتدی قرار گرفته است اما ویژگی ها و امکانات داخلی آن به گونه ای طراحی شده اند که عکاسان در تمامی سبک ها و ژانر ها قادر خواهند بود تا به راحتی از آن استفاده نمایند . این دوربین در شرایط بسیار کم نور نیز عملکرد بسیار خوبی را ارایه می دهد و در طول زمان های فیلمبرداری نیز امکاناتی بیش از حد یک دوربین فول فریم سطح مبتدی را ارایه می نماید .

منبع : نمایندگی دوربین سونی