نقدو بررسی دوربین سونی Sony Alpha A9 II

 

 

نقد و بررسی دوربین سونی A9 II

نمایندگی دوربین سونی

دوربین سونی Sony A9 II یک دوربین میرورلس فول فریم است که به عنوان جدید ترین پرچمدار کمپانی سونی برای عکاسی ورزشی و خبری طراحی شده است .

 

در مقایسه با دوربین سونی a9 که پیش از این در سال 2017 معرفی شد ؛ مدل جدید تر Sony A9 II پیشرفت های قابل ملاحظه ای را ارایه می دهد و بنا بر اعلام کمپانی سونی ؛ این مدل جدیددر 43 مورد ؛ از طراحی پیشرفته تری برخوردار می باشد.

 

استفاده از طراحی جدید برای بدنه دوربین ؛ بهبود وضعیت مهروموم بدنه در برابر شرایط اقلیمی , افزایش سیکل عمر شاتر به میزان 500 هزار شات  , بهبود قدرت استابیلایزر داخلی بدنه به میزان 5/5 استاپ ؛ و افزایش قدرت اتصال با دستگاه های جانبی  از جمله مهمترین پیشرفت هایی هستند که در این دوربین مشاهده خواهیم نمود .

نمایندگی دوربین سونی

علاوه بر این ؛ در دوربین سونی Sony A9 II ؛ شاتر مکانیکی آن قادر به عکاسی با سرعت 10 فریم بر ثانیه است که دو برابر بالاتر از مدل قدیمی تر a9 می باشد .همچنین سیستم اتوفوکوس آن دارای قابلیت تعقیب سوژه همزمان است و الگوریتم های اتوفوکوس در آن کاملا به روز رسانی شده اند .

 

اما با تمام پیشرفت های به وجود آمده ؛ Sony A9 II بسیاری از ویژگی های کلیدی مدل قدیمی تر را همچنان حفظ نموده است . سرعت عکاسی متوالی 20 فریم بر ثانیه برای 241 فایل RAW و 362 فایل JPEG بدون افت نور در بین فریم ها ؛ 693 نقطه اتوفوکوس از نوع تشخیص حرکت که تقریبا 93 درصد از کل کادر تصویر را پوشش می دهند ؛ همچنان دراین دوربین نیز مشاهده می شوند .

نمایندگی دوربین سونی

در درون بدنه این دوربین از یک سنسور CMOS با رزولوشن 2/24 مگاپیکسل استفاده شده است که قادر به ارایه دامنه ایزو گسترده  50-204800 بوده و فیلبرداری 4K با استفاده از تمامی سطح سنسور را امکان پذیر می نماید .

 

ویزور الکترونیکی این دوربین از نوع Quad-VGA OLED Tru-Finder  با کیفیت 3,686k نقطه است . دو درگاه ورودی کارت حافظه و قابلیت اتصال با وای فای ؛ NFC و بلوتوث نیز از ویژگی های پیشرفته در این دوربین به شمار آورده می شوند .

 

دوربین سونی Sony A9 II با قیمت 4500 دلار در بازار  های جهانی ارایه می شود .

نمایندگی دوربین سونی

 کاربری آسان

بنا بر اعلام کمپانی سونی 43 بهبود و پیشرفت در دوربین Sony Alpha A9 II در مقایسه با مدل قدیمی تر از آن به وجود آمده است اما به طور کلی بیشتر این بهبود ها  موجب شده اند تا این دوربین برای استفاده به وسیله عکاسان ورزشی و خبری ؛ مناسب تر باشد .

 

در نگاه اول ؛ بدنه خارجی دوربین شبیه به مدل قدیمی تر a9 می باشد اما با نگاهی دقیق تر ؛ تفاوت های محسوسی مشاهده خواهند شد .

استفاده از یک گریپ دستی بزرگتر و عمیق تر موجب شده است تا این دوربین راحتی و ایمنی بیشتری را در دست ایجاد کند . وجود دکمه تنظیم AF-ON و جوی استیک کنترل اتوفوکوس ؛ و افزوده شدن دکمه جبران نوردهی و تعیین محل جدید برای قرار گیری دایل پشت دوربین ؛ از جمله تغییرات محسوس و قابل مشاهده در Sony Alpha A9 II  می باشند .

 

در طراحی این دوربین ؛ حالت مهر و موم بدنه در برابر نفوذ عوامل محیطی ؛ از استحکام قوی تری برخوردار شده است . درپوش های جانبی بدنه ؛ محل های قرار گیری باتری و کارت حافظه ؛ از یک مکانیسم مهر و موم دوگانه برخوردار شده اند .

 

نکته جالب توجه اینجاست که در این دوربین به محل قرار گیری کارت های حاظفه دقت بیشتری شده است و در طراحی آن کارت حافظه 1 در قسمت بالا و کارت حافظه 2 در قسمت پایین جای گرفته است .

نمایندگی دوربین سونی

 

اما مطمئنا یکی از بزرگترین پیشرفتهای دوربین Sony Alpha A9 II سرعت عکاسی 10 فریم بر ثانیه با استفاده از شاتر مکانیکی است که دو برابر بالاتر از مدل a9 می باشد . این ویژگی موجب می شود تا در زمان استفاده از نور های مصنوعی ؛ این دوربین از سازگاری بهتری برخوردار باشد .

 

در رابطه با زمان استفاده از نور مصنوعی ؛ اکنون جدید ترین طراحی از گزینه anti-flicker در A9 Mark II وجود دارد که به طور خودکار حالت های نوسان نورهای مصنوعی را شناسایی  نموده و آنها را بر طرف می نماید . البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که در زمان استفاده از شاتر الکترونیکی , مود نوردهی Bulb و یا در زمان فیلمبرداری ؛ امکان استفاده از مود Anti Flicker وجود نخواهد داشت.

نمایندگی دوربین سونی

سیستم اتوفوکوس به کار رفته در مدل قدیمی تر a9 از ویژگی های خارق العاده ای برخوردار می باشد اما در هر صورت ؛ در A9 Mark II بهبود های بیشتری نیز در این زمینه دیده می شوند. سیستم Real-time AF tracking و الگوریتم های بهینه شده سیستم اتوفوکوس دقت و سرعت بهتری را در زمان اتوفوکوس با این دوربین به وجود می آورند . سیستم اتوفوکوس real-time Eye AF در حالت فیلمبرداری با کیفیت 4Kو در زمان عکاسی از سوژه های انسان و حیوانات در این دوربین به وجود آمده اند

 

کیفیت تصویر :

 

دوربین سونی Sony A9 II از یک دامنه دینامیکی گسترده برخوردار است و قادر به ارایه ایزو 50-208800 می باشد . این دوربین در حد فاصله حساسیت ISO 50-6400 کاملا بدون نویز عمل می کند و در ایزو 12800 تا 25600 عملکرد بسیار قابل قبولی را ارایه می دهد . در شرایط اضطراری ؛ دامنه 51200 تا 102400نیز امکانات لازم برای عکاسی کردن را فراهم  می آورد. 

 

استفاده از سرعت شاتر 30 ثانیه برای حالت های نوردهی طولانی عملکرد نسبتا عالی را ارایه می دهد و با توجه به دامنه دینامیکی گسترده این دوربین ؛ جزئیات بسیار زیادی از سایه ها و هایلایت های تصاویر به دست آمده از آن می توان به دست آورد. در حالت دامنه دینامیکی گسترده ؛ این دوربین دو تصویر با حالت های نوردهی متفاوت را با هم ادغام می کند و یک تصویر با کیفیت و نوردهی عالی را ارایه می دهد

نمایندگی دوربین سونی

نتیجه گیری :

دوربین سونی  Sony Alpha A9 II یک دوربین سریعتر ؛ پیشرفته تر و مقاوم تر با انعطاف پذیری بیشتر در مقایسه با مدل a9 می باشد و با توجه به امکانات و ویژگی هایی که به این دوربین افزوده شده اند ؛ آنرا به یک گزینه بسیار مناسب برای استفاده در سبک های عکاسی ورزشی و خبری ؛ مبدل نموده است . استفاده از طراحی جدید برای بدنه دوربین ؛ بهبود وضعیت مهروموم بدنه در برابر شرایط اقلیمی , افزایش سیکل عمر شاتر به میزان 500 هزار شات  , بهبود قدرت استابیلایزر داخلی بدنه به میزان 5/5 استاپ ؛ و افزایش قدرت اتصال با دستگاه های جانبی  از جمله مهمترین پیشرفت هایی هستند که در این دوربین مشاهده خواهیم نمود .