روش تنظیم دوربین سونی برای عکاسی در خیابان

 

در رابطه با عکاسی خیابانی , از این نکته آگاه هستیم که شرایط عکاسی به سرعت قابل تغییر و در بسیاری از موارد غیر قابل پیش بینی می باشند . در این شرایط به نوعی از دوربین نیاز داریم که به سرعت قابل تنظیم باشد و در شرایط ناپایدار از سرعت عکاسی نسبتا بالایی برخوردار باشد . در درون منو ها و تنظیمات دوربین های سونی ؛ گزینه هایی وجود دارند که به کاربران کمک می کنند تا در شرایط ناپایدار ؛ از سرعت عکاسی نسبتا بالایی برخوردار باشند . در این مطلب برخی از این نکات را مورد اشاره قرار می دهیم .

نمایندگی دوربین سونی

Eye AF

بسیاری از عکاسان حرفه ای در تمامی شرایط برای انجام عکاسی پرتره ؛ از اتوفوکوس تشخیص چشم ( Eye AF ) استفاده می نمایند . این یکی از بهترین ویژگی های موجود در دوربین های میرورلس ( بدون آینه ) است که عکاسی از انسان و به خصوص عکاسی در شرایط خیابان را بسیار آسان می نماید .

نمایندگی دوربین سونی

دوربین های سونی دارای گزینه ای برای تنظیم Eye AF بر روی دکمه مرکزی می باشند . با انجام اینکار بدون چشم برداشتن از ویزور قادر خواهید بود تا اتوفوکوس تشخیص چشم Eye AF را در اختیار داشته باشید . برخی از عکاسان نیز تمایل دارند تا گزینه Eye AF را بر روی یکی از دکمه های لنز خود قرار دهند و در صورتی که لنز از این ویژگی برخوردار باشد ؛ استفاده از آن نیز یک راهکار مفید و موثر به شمار آورده می شود .

نمایندگی دوربین سونی

نمایش حالت نمای زنده

یکی از برجسته ترین امکانات قابل دستیابی با دوربین های سونی آن است که تصویر قابل مشاهده در ویزور الکترونیکی دوربین ؛ تقریبا همان تصویر خروجی است که در نهایت به دست خواهید آورد . در زمان کار با این دوربین ها هر یک از تغییرات و تنظیمات قابل اجرا بر دوربین به صورت زنده قابل مشاهده می باشند و تاثیرگذاری هر یک از آنها در زمان واقعی مشاهده می شود . برای مشاهده تغییرات و تنظیمات دوربین ؛ اطمینان حاصل نمایید که گزینه Live View Display Setting Effect در وضعیت ON قرار داشته باشد . در زمان عکاسی در محیط های خیابانی مشاهده تیره یا روشن بودن تصویر اهمیت زیادی دارد زیرا سوژه ها و صحنه ها به سرعت در حال تغییر بوده و امکان بازگشت برای ثبت مجدد یک تصویر در بسیاری از موارد؛ وجود ندارد .

بنابراین لازم است تا در زمان واقعی تاثیر تنظیمات مختلف دوربین قابل مشاهده بوده و تاثیرگذاری آنها را بتوان در لحظه مشاهده نمود . ویزور الکترونیک دوربین اطلاعات به دست آمده از سنسور را نمایش می دهد و این حالت تقریبا همان تصویر خروجی از دوربین خواهد بود .

نمایندگی دوربین سونی

Creative Style

یکی دیگر از تنظیمات موجود در دوربین های سونی گزینه Creative Style است و این گزینه ای است که با استفاده از آن شما می توانید تا برخی از حالت های خلاقانه را به صورت انتخابی بر روی تصاویر خود ایجاد نمایید . با انتخاب این گزینه ؛ به عنوان مثال اگر تمایل به ثبت یک عکس سیاه و سفید داشته باشید ؛ حالت واقعی عکس سیاه و سفید شده را در ویزور مشاهده نموده  و تصویری واقعی از آنچه در نهایت ثبت می شود را در اختیار خواهید داشت . همچنین استفاده از گزینه RAW & JPEG نیز به شما امکان می دهد تا علاوه بر تصاویر خلاقانه ؛ یک فایل خام برای پردازش های بعدی نیز دراختیار داشته باشید .

نمایندگی دوربین سونی

تعیین نوع فایل RAW

در زمان عکاسی با فرمت RAW ؛ استفاده از حالت فشرده یا غیر فشرده آن ؛ گزینه ای است که از سوی کاربر قابل انتخاب می باشد و از این طریق مقدار حجم فایل های RAW را تا حدودی می توان کنترل نمود .

نمایندگی دوربین سونی

همچنین گزینه JPEG Quality نیز به شما امکان می دهد تا مقدار کیفیت فایل های JPEG را نیز به صورت دلخواه انتخاب نمایید. به طور معمول گزینه Extra Fine بهترین حالت و کیفیت از فایل های دارای فرمت JPEG را ارایه می دهد  .

 

منبع : نمایندگی دوربین سونی