بررسی لنز سونی FE 35mm F1.4 GM

 

بعد از مدت ها انتظار ؛ کمپانی سونی از یک لنز 35mm در سری G Master رونمایی کرد . این لنز به طور خاص برای استفاده به همراه دوربین های فول فریم میرورلس سونی طراحی شده است و ازاین روی آنرا سی و نهمین محصول E-mount سونی ؛ لنز FE 35mm F1.4 GM است که جایگزین مدل های قدیمی تر برند زایس نخواهد بود.

وزن و اندازه بدنه

لنز سونی Sony 35mm F1.4 G Master از ظاهری کاملا مشابه با لنز 24mm F1.4 GM برخوردار است و از این لحاظ آنرا یک لنز کاملا کوچک و سبک باید به شمار آورد. این لنز با وزن 524 گرم بسیار کوچکتر و سبکت ار گونه مشابه برند زایس با وزن 630 گرم است. همچنین این لنز با ابعاد 96 x 76mm طول بدنه کوتاه تری را نیز ارایه می دهد . اگر چه این تفاوت ظاهری چندان زیاد به نظر نمی رسد اما در هر صورت در زمان استفاده از آن به همراه دوربین های سونی a7 , a9 کاهخش حجم و وزن کاملا قابل ملاحظه ای را می توان به دست آورد .

نکته : قطر دهانه فیلتر برابر با 67mm نیز نسبت به 72mm در مدل های قدیمی تر ؛ قرار دارد .

جنس بدنه و حالت مهر و موم

این لنز با وجود حجم و وزن بسیار کوچکی که دارد از یک بدنه کاملا خوش ساخت و مقاوم نیز برخوردار است . بنا بر اعلام سونی , لنز FE 35mm F1.4 GM همانند تمامی محصولات خط تولید GM از مقاومت نسبتا بالا در برابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار برخوردار است و این امر بدان معناست که این محصول را در بسیاری از محیط ها و شرایط عکاسی ؛ مورد استفاده می توان قرار داد . به طور خاص واشر لاستیکی موجود در اطراف مانت لنز ؛ به شما کمک می کند تا از ورود گرد و غبار و رطوبت به درون لنز و بدنه دوربین به طور کامل جلوگیری نمایید . کوتینگ فلورین عدسی ابتدایی لنز نیز از قابلیت دفع لکه های رطوبت و چربی برخوردار است .

حداقل فاصله فوکوس دهی

بنا بر اعلام سونی ؛ لنز سونی FE 35mm F1.4 GM از حداقل فاصله فوکوس دهی در 27cm برخوردار است و در این فاصله بزرگنمایی تصویر به میزان 0.23X را ارایه می دهد . به طور متوسط تمامی لنز هایی که دارای فاصله کانونی مشابه با این محصول هستند , همین مشخصات را ارایه می دهند اما کارشناسان تعمیر لنز سونی بر این باورند که کیفیت تصاویر این محصول در نماهای کلوزآپ از برتری قابل ملاحظه ای نسبت به محصولات مشابه برخوردار است . در عین حال استفاده از دو عدسی ED به همراه طراحی یک موتور فوکوس خطی برای این محصول موجب شده است تا فوکوس دهی دقیق و بدون صدا در تمام فواصل فوکوس ؛ قابل دستیابی باشد .

فوکوس دستی

اگر در شرایط عکاسی به انجام فوکوس دستی علاقمند هستید ؛ حلقه فوکوس دستی این لنز نیز دارای یک عملکرد خطی بوده و 5 درجه تغییر وضعیت آن مقدار فوکوس دهی را به همین میزان تغییر می دهد . حلقه فوکوس دستی این لنز از حرکت کاملا نرم و ملایمی برخوردار است و در طول زمان های فیلمبرداری دستیابی به یک فوکوس دقیق و بدون صدا را به طور کامل امکان پذیر می نماید .

دکمه نگهدارنده حالت فوکوس بر روی بدنه لنز از قابلیت تنظیم و تغییر عملکرد برخوردار است و با استفاده از آن می توان حالت AF را به صورت موقت غیر فعال نمود . کارشناسان سونی این حالت را یک گزینه آل برای استفاده در شرایطی می دانند که تمایل دارید تا از حالت تعقیب فوکوس لمسی در طول زمان فیلمبرداری استفاده نمایید . همچنین برخی از عملکرد های دیگر را نیز بر روی این دکمه می توان قرار داد که از جمله آن به گزینه تغییر حالت دیافراگم برای تغییر نرم و بدون صدای تنظیمات دیافراگم در طول زمان فیلمبرداری می توان اشاره نمود .

ساختار اپتیکال

سونی در تعریف این لنز از عبارت « کیفیت تصویر فوق العاده با استفاده از یک بدنه کوچک و کم حجم » استفاده نموده است . بخشی از کیفیت تصویر بسیار عالی این لنز به سبب ساختار اپتیکال نسبتا پیچیده آن با 14 عدسی در 10 گروه است  که از جمله آنها به  دو المنت XA در قسمت جلوی لنز و یک المنت ED در قسمت میانی می توان اشاره نمود که امکان متمرکز شدن برتوهای نور در طول موج های مختلف بر یک صفحه کانونی را امکان پذیر نموده است . ساختار عدسی های لنز به گونه ای طراحی شده است که حالت شارپ یکسان را در تمامی بخش های تصویر می توان مشاهده نمود .

کیفیت تصویر

کارشناسان مختلفی کیفیت تصاویر به دست آمده با لنز سونی Sony 35mm F1.4 GM را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده اند و بسیاری از کارشناسان کیفیت و رزولوشن تصاویر این لنز در دیافراگن F1/4 را مورد تایید قرار داده اند . در تصاویر به دست آمده با این لنز حالت های اعوجاج کروماتیک در ردیف های عمودی و افقی به خوبی کنترل می شوند و حتی در بزرگنمایی تصاویر تا آخرین میزان ؛ اثری از اعوجاج در آن دیده نمی شود .

در سایر محصولات مشابه , کیفیت بوکه های پس زمینه یک نقطه ضعف بزرگ محسوب می گردد اما در این لنز بوکه های نرم و روان موجود در پس زمینه با هایلایت های کاملا مدور خارج از فوکوس را می توان مشاهده نمود .

 

تهیه و تنظیم : نمایندگی دوربین سونی