نقد و بررسی اولیه دوربین سونی Sony a7 IV

 

دوربین سونی Sony a7 IV چهارمین نسل از سری دوربین های فول فریم میرورلس رده a7 است که البته آنرا پیشرفته ترین مدل ارایه شده در این رده باید به شمار آورد.  این دوربین نسبت به محصول قدیمی تر که از سال 2018 در بازار عرضه میشود ، دارای پیشرفتهای بسیار زیادی در طراحی و سیستم اتوفوکوس خود میباشد.

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

ویژگی های اصلی دوربین سونی Sony a7 IV عبارتند از :

سنسور فول فریم 33MP BSI CMOS

سرعت عکاسی متوالی تا 10 فریم بر ثانیه

استابیلایزر داخل بدنه با قدرت 5.5 EV

قابلیت فیلمبرداری 4k از سطح 7K تا 30p

قابلیت فیلمبرداری 4K/60p اوورسمپل با ناحیه Super35 / APS-C

خروجی ویدیو 10-bit یا عکسها با فرمت HEIF

فرمت فیلمبرداری H.265 و مودهای رنگی S-Cinetone

 ویزور الکترونیکی با کیفیت 3.69M dot OLED

دو درگاه کارت حافظه 1x CFe A/UHS-II, 1x UHS-II SD

اتصال بلوتوث LE تمام وقت

 

دوربین سونی Sony a7 IV در تمامی جنبه ها یک دوربین پیشرفته تر نسبت به مدل a7 III است و گزینه های متفاوت و کاملا جدیدی در آن به وجود آورده شده اند . این دوربین از اواخر دسامبر 2021 با قیمت پایه 2499 دلار در بازار های جهانی در دسترس می باشد. 

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

ویژگی های جدید

در درون بدنه دوربین سونی Sony a7 IV از یک سنسور 33MP BSI-CMOS استفاده شده است که همین عامل به تنهایی در مقایسه با سنسور 24 مگاپیکسلی دوربین سونی a7 III یک پیشرفت بسیار بزرگ محسوب میشود اما از آنجا که در حال حاضر استفاده از سنسور های BSI به طور گسترده ای در محصولات جدید رایج شده است ، از این روی تفاوت بسیار زیادی در کیفیت تصویر این محصول نسبت به سایر رقبا را نمی توانیم انتظار داشته باشیم . اما به لحاظ قدرت عملکرد دوربین برای عکاسی و تصویر برداری در محیط های کم نور ، احتمالا تفاوت های اقبل ملاحظه ای را شاهد هستیم .

دوربین سونی a7 IV علی رغم برخورداری از یک سنسور رزولوشن بالا ، قادر به عکاسی با سرعت 10 فریم بر ثانیه است اما باید توجه داشته باشیم که دستیابی به این سرعت تنها در حالت استفاده از فرمت RAW کمتر فشرده ، امکان پذیر خواهد بود. گزینه lossless compression در این دوربین برای انعطاف پذیری بیشتر در طول زمان های ادیت تصویر در دسترس شما قرار دارد اما در حالت استفاده از آن سرعت عکاسی با دوربین به 6 فریم بر ثانیه کاهش خواهد یافت . بنا بر اعلام کمپانی سونی ، عمق بافر این دوربین قادر به نگهداری 800 عکس در فرمت Raw+JPEG می باشد اما باید توجه داشته باشید که این حالت نیز در زمانه استفاده از گزینه uncompressed Raw  با سرعت 6 فریم بر ثانیه در دسترس خواهد بود.

از بررسی های اولیه این دوربین در رابطه با حالتهای رولینگ شاتر ، چنین به نظر می رسد که سنسور این دوربین از سرعت چندان قابل ملاحظه ای برخوردار نیست سرعت خوانش کامل سطح سنسور در 14-bit حدود 1/15 sec به طور خواهد انجامید که این زمان حدود هفت برابر طولانی تر از یک دوربین سوپر پر سرعت همچون سونی a1 می باشد. 

فیلمبرداری 4K با تمام سطح سنسور به زمانی در حدود 26.5 میلی ثانیه نیاز دارد که تقریبا مشابه با سایر دوربین های همرده میباشد. سرعت خوانش سطح سنسور در زمان فیلمبرداری احتمالا در 12-bit قرار دارد که کاملا شبیه به سایر دوربین های رده ILC به نظر می رسد اما فرایند ترکیب نمودن پیکسل ها در فرایند تبدیل یک فوتیج 7k  به 4K باید با کاهش نویز و جلوگیری از افت DR به ~12EV همراه باشد. در فوتیج های 60p حالت رولینگ شاتر در 12.8 میلی ثانیه مشاهده میشود.

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

اتوفوکوس

در رابطه با سیستم اتوفوکوس ، پیشرفتهای به وجود آمده کاملا محسوس و قابل ملاحظه هستند. پیشرفت قابل ملاحظه نه تنها به سبب افزایش قدرت فوکوس دهی در محیط  های تاریک تر به میزان 1 استاپ کامل است بلکه باید توجه داشته باشیم که این دوربین به آخرین فناوری سیستم اتوفوکوس کمپانی سونی مسلح شده و تمامی ویژگی اتوفوکوس دوربین پرچمدار sony a1 در محصول Sony a7 IV نیز دیده میشوند.

در دوربین سونی a7 IV سیستم قدیمی قفل فوکوس جای خود را به تعقیب سوژه در زمان واقعی داده است و در این سیستم از قابلیت های تشخیص رنگ ، تشخیص الگو ، تشخیص چشم و چهره برای شناسایی بهتر سوژه استفاده میشود . تمامی این امکانات به همراه هم به دوربین اجازه می دهند تا چشم ، چهره ، بدن و سر سوژه به به صورت مجزا تشخیص داده و هرگونه حرکت سوژه را تعقیب نموده و در صورت روی برگرداندن سوژه از دوربین ، مجددا نسبت به تشخیص و شناسایی آن اقدام می کند .

برای دوربین سونی a7 IV مودهایی پیش بینی شده است که با استفاده از آنها دوربین به صورت دقیق قادر به تشخیص و تعقیب سوژه های حیوان شامل پرنده ها ، سگ و گربه ها میباشد. برای نخستین بار ، توانایی تشخیص سوژه های حیوان در طول زمان فیلمبرداری نیز قابل استفاده خواهد بود.

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

فیلمبرداری

بعد از اتوفوکوس، بزرگترین پیشرفت این دوربین در قابلیتهای فیلمبرداری با آن نهفته میباشد. دوربین سونی a7 III اولین محصول رده‌a7 بود که فیلمبرداری با کیفیت 4K را ارایه می داد و با توجه به فناوری سال 2018  به دست آوردن فوتیج های اوورسمپل در 24p از تمام سطح سنسور کاملا قابل قبول می بود. تمامی فوتیج های آن دوربین با دقت 8-bit ثبت می شدند که یک حالت متوسط در زمینه بیت ریت به شمار می آمد.

دوربین سونی a7 IV با قابلیت ثبت 10-bit انعطاف پذیری بیشتری را برای پردازش Log فوتیج ها به وجود آورده و امکان ثبت Hybrid Log Gamma (HLG) برای نمایش در تلویزیون های HDR را نیز دارا می باشد. قابلیت فیلمبرداری اکشن یا اسلوموشن در 4K/60p برای این دوربین وجود دارد اما در این شرایط تصاویری با ابعاد APS-C/Super 35 را به دست خواهید آورد.

قابلیت تشخیص چشم سوژه و تعقیب سوژه همزمان در زمان فیلمبرداری هم وجود دارند و از این روی تعقیب حرکت سوژه به صورت کاملا پیشرفته در دسترس میباشد. تنها کافی است تا شما سوژه خود را از روی صفحه ال سی دی انتخاب کنید و دوربین همانند زمان عکاسی ، در طول زمان فیلمبرداری نیز به راحتی آنرا تعقیب می کند .

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

بدنه و کنترل ها

دوربین سونی a7 IV دارای شباهت های ظاهری زیادی با a7S III است و از این لحاظ نسبت به سایر مدل های a7 کاملا پیشرفته به نظر می رسد. گریپ این دوربین دارای عمق بیشتری است و جوی استیک پشتی آن بهبود های قابل ملاحظه ای را شاهد می باشد. بر خلاف دوربین a7S III ، در این دوربین جدید ، دایل پشتی کاملا قابل برنامه ریزی و شخصی سازی است . صفحه ال سی دی بازشونده و چرخان نیز بارزترین تفاوت ظاهری آن در مقایسه با سایر مدل های a7 می باشد.

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

UI پیشرفته

به جز تفاوت های ظاهری ، در دوربین سونی a7 IV شاهد سیستم منو پیشرفته تر و قابل استفاده تر با صفحه ال سی دی لمسی آن هستیم . چینش منو ها از سمت چپ صفحه نمایش ، انتخاب هر یک از زبانه ها و تنظیمات را به آسانی امکان پذیر نموده است. در این دوربین ، کارکردن با منو تنظیمات به مقدار زیادی آسانتر و کاربر پسند تر شده است .

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

اتصال دایمی با تلفن هوشمند

در طول سالیان متمادی از گزینه بلوتوث برای انتقال تصاویر از دوربین های سونی به تلفن های هوشمند استفاده شده است. دوربین سونی a7 IV دارای گزینه اتصال بلوتوث دایمی است و این بدان معنا است با یک مرتبه جفت شدن دوربین با دستگاه هوشمند ارتباط بلوتوث کم مصرف به صورت دایمی باقی می ماند و انتقال تصاویر میان آنها به آسانی و با سرعت امکان پذیر خواهد بود.

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

باتری

برای دوربین سونی a7 IV نیز از همان باتری NP-FZ100 استفاده شده است و این باتری قابلیت ثبت 580 شات با صفحه ال سی دی و 520 شات در زمان کار با ویزور الکترونیکی را به وجود می آورد. این دوربین از قابلیت شارژ مستقیم با استفاده از درگاه USB-C نیز برخوردار است .

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی دوربین سونی و نمایندگی تعمیر دوربین سونی در ایران