دوربین جدید Sony a7 IV دارای یک گزینه صفحه خوان برای کمک به افراد کم بینا است

 دوربین جدید سونی   Sony a7 IV را به دلایل متعدد یک دوربین هیجان انگیز باید دانست . پس از رونمایی از این دوربین در اواخر سال گذشته، محبوبیت بسیار بالای آن در بین  بسیاری از عکاسان به اثبات رسیده است. علاوه بر حسگر جدید و وجود بسیاری از  عملکردهای  بهبودیافته در سیستم های داخلی این دوربین ، برای جامعه بزرگی از افرادی که با کاهش بینایی دست و پنجه نرم می‌کنند نیز این محصول به خوبی در دسترس است زیرا a7 IV دارای فناوری صفحه‌خوان برای کمک به افراد کم بینا است.

 

بسیاری از افراد کم بینا و یا افرادی که به نوعی با مشکلات ناشی از بینایی دست و پنجه نرم می کنند در پیدا کردن منو ها و تنظیمت داخلی یک دوربین عکاسی دچار مشکل می شوند و با توجه به کوچک بودن صفحه نمایش دوربین ها در مقایسه با سایر وسایل الکترونیکی ، این مشکل برای افراد کم بینا به نحو شدیدتری بروز پیدار می کند.

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

ویژگی جدید صفحه خوان موجود در دوربین سونی a7 IV هنوز در حال تکامل می باشد اما با این وجود به افراد کم بینا کمک های بسیار زیادی را ارایه می دهد .

گزینه صفحه خوان داخلی دوربین سونی a7 IV  با رفتن به Menu > Setup > Accessibility > Screen Reader > On/Off  در دسترس است.

در این تنظیمات شما می توانید سرعت بلندخوانی دوربین را تنظیم کرده و میزان صدای آن را نیز به میل خود تنظیم کنید. بسیاری از افرادی که از دست دادن بینایی را تجربه می کنند نیز می توانند از عکاسی کردن حتی بدون دید کامل لذت ببرند، اما این بدان معنا نیست که می توانند منوهای دوربین را بدون کمک دیگران هدایت کنند. دوربین سونی  a7 IV می‌تواند متن دیجیتالی روی نمایشگر دوربین را بخواند و به افراد نابینا و کم بینا اجازه می‌دهد تا با منوهای دوربین تعامل داشته باشند.

یک عکاس کم بینا در مورد صفحه‌خوان‌ها، که به عنوان فناوری تبدیل متن به گفتار نیز شناخته می‌شود، می‌گوید: «این یک امر لازم و ضروری برای بسیاری از مردم است. این به معنای واقعی کلمه تنها راهی است که بسیاری از مردم در جامعه ما می توانند از رایانه استفاده کنند، از تلفن هوشمند استفاده کنند، بتوانند از دستگاه خودپرداز استفاده کنند و در انتخابات رای دهند. این به معنای واقعی کلمه نحوه تعامل ما با اکثر متن های دیجیتال است. این یک فناوری کمکی حیاتی برای بسیاری از افراد کم بینا است، بنابراین در Sony a7 IV هم مهم و هم قابل استقبال است.

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

«نمی توانم به شما بگویم خواندن یک منوی کوچک روی این صفحه نمایش کوچک LCD چقدر دشوار است. در واقع، بسیاری از ما ( افراد کم بینا و نا بینا ) نمی توانیم.

بدون تعامل با منوی دوربین، استفاده از دوربین اصلاً دشوار است. خیلی ساده است که افراد با بینایی کامل می توانند تنظیمات دوربین را تغییر دهند و تغییراتی در دوربین خود ایجاد کنند ، اما اگر نمی توانید آنچه را که روی صفحه است را به خوبی ببینید، بدون کمک گرفتن از فناوری صفحه خوان انجام اینکار غیرممکن است.

همانطور که بیان میشود ، گنجاندن گزینه دسترسی به صفحه نمایش خوان عالی است. با این حال، اجرای فعلی این فناوری هنوز کامل نیست.  این گزینه در حال حاضر همه چیز را نمی‌خواند، از جمله منوی سریع دوربین که می‌توانید در حین عکس‌برداری به نمایش بگذارید با این گزینه ارتباط خوبی برقرار نمی کند . سام می گوید: «صفحه خوان فوق العاده مفید است. آنها فقط باید آن را تمام کنند. و هستند، روی آن کار می کنند.

در حالی که کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد، این یک گنجاندن آن در درون تنظیمات دوربین های عکاسی یک عمل شگفت انگیز است. سونی به افراد کم بینا اطمینان داده است که به‌طور مداوم صفحه‌خوان را به‌روزرسانی می‌کند. سام می‌گوید: «من بسیار هیجان‌زده هستم که شاهد رشد آن در آینده باشم. در جامعه نابینایان و کم بینایان بسیاری وجود دارند که می خواهند محتوا تولید کنند، و فناوری صفحه خوان آن را بسیار قابل دسترس تر می کند. در برخی موارد، فناوری کمکی می‌تواند چیزی را که زمانی غیرممکن بود به چیزی ممکن تبدیل کند. در ارزش چنین پیشرفتی را نمی توان اغراق کرد و امیدواریم شاهد تبدیل آن در همه دوربین های دیجیتال باشیم.

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی دوربین سونی در ایران