مقایسه جزء به جزء دوربین های سونی سری A7R V و A7R IV

سه سال زمان زیادی در دنیای دوربین های دیجیتال به خصوص بازار بدون آینه است، بنابراین از سال 2019 با عرضه A7R V دقیقاً چه چیزی تغییر کرده است و آیا مدل قدیمی تر هنوز ارزش بررسی دارد؟

 

ما این مقایسه با جزئیات زیاد را بین Sony A7R V جدید و A7R IV قبلی را برای شما آورده ایم تا دریابید که چه تغییرات و بهبودهایی در نسخه 2022 ایجاد شده است.

 

تمامی این مطالب توسط تیم IT سازمان خدماتی ایده‌آل دوربین تهیه شده و تعمیرات تخصصی دوربین های سونی سری آلفا نیز در همین تعمیرگاه مرکزی انجام می‌شود.

 

سنسور

 

 

هر دو دوربین دقیقاً همان سنسور CMOS Exmor R 61 مگاپیکسلی، فول فریم 35 میلی‌متری با نور پشت (BSI) دارند.

سنسور  دوربین های عکسی سونی سری آلفا تنها در ایده‌آل دوربین تعمیرگاه مرکزی لنز و دوربین در تهران قابل تعمیر می‌باشد.

A7R  دارای جدیدترین پردازنده BIONZ XR است که در آلفا 1 نیز وجود دارد، که علاوه بر ارائه 8 برابر قدرت پردازشی بیشتر از A7R IV، حداقل طبق گفته سونی، خبر  بهبود کیفیت تصویر اولیه را نیز می دهد.

 

 

سرعت ISO

محدوده حساسیت بومی Sony A7R V و A7R IV یکسان است ) ISO 100-32,000  (که می تواند تا ISO 50 و تا ISO 102,400 افزایش یابد.

 

Pixel Shift Multi Shooting

 

 

 

هر دو دوربین دارای یک حالت عکاسی چند شات ویژه هستند که در آن 16 عکس مختلف می گیرند که می توانند با استفاده از نرم افزار Imaging Edge Desktop با هم ترکیب شوند و یک تصویر 241 مگاپیکسلی تولید کنند.

یک تفاوت بسیار مهم بین آنها وجود دارد - در A7R IV، این حالت فقط برای سوژه های غیر متحرک کار می کند.

 

تعمیرات تخصصی ال سی دی LCD و سنسور دوربین سونی آلفا در ایده‌آل دوربین/تعمیرگاه مرکزی دوربین و لنزهای سونی توسط تکنسین های حرفه ای و دوره دیده انجام می‌شود.

 

در A7R V جدید، نسخه جدیدی از Imaging Edge Desktop که همزمان با این مدل جدید منتشر می‌شود، می‌تواند به‌طور خودکار حرکات کوچک را در ۱۶ تصویر، مانند برگ‌های درختان یا افراد، شناسایی و تصحیح کند.

این باید تا حد زیادی گسترش یابد که کجا و چه زمانی می‌توانید حالت Pixel Shift Multi Shooting را اجرا کنید.

توجه داشته باشید که دارندگان آلفا 1 نیز می توانند از این پیشرفت کلیدی در هنگام انتشار برنامه نرم افزاری جدید بهره مند شوند.

 

 

وضوح چندگانه

 

 

 

A7R V فرمت RAW فشرده را که اخیراً در پرچمدار A1 معرفی شده است، به ارث برده است که حجم فایل را 50 تا 80 درصد کاهش می دهد. یک ویژگی کاملاً جدید، امکان انتخاب نسخه های 26 مگاپیکسلی متوسط یا 15 مگاپیکسلی کوچک فایل های RAW و JEPG/HEIF است.

 

 

حتی بهتر از این، قابلیت جابه‌جایی از عکس‌های فول فریم 60 مگاپیکسلی به عکس‌های APS-C با کیفیت 26 مگاپیکسل هنگام عکاسی با فشرده‌سازی بدون افت RAW یا JEPG/HEIF است که به شما امکان می‌دهد فوراً روی سوژه خود با فشار دادن یک دکمه قابل تنظیم و بدون نیاز به «زوم» روی سوژه خود باشید. نیازی به تغییر فاصله کانونی یا لنزها نیز نیست.

 

گاهی ممکن است حتی کفشک دوربین های عکاسی نیز دچار آسیب و خرابی شوند، که در این صورت در تعمیرگاه مرکزی ایده‌آل دوربین نیز به صورت حرفه ای قابل تعمیر می‌باشد.

 

 

ویدیو

 

 

 

Alpha A7R V دوربین فیلمبرداری بسیار بهتری نسبت به مدل قبلی است و تعداد زیادی ارتقاء قابل توجه را ارائه می دهد که آن را به پرچمدار A1 نزدیکتر می کند. A7RV می تواند 8K/25p و 4K/60p با برش متوسط 1.2x با کیفیت 10bit 4:2:2 ضبط کند. همچنین ضبط 4K/30/25/24p و 1080/120p بدون برش را ارائه می دهد.

 

 

 

در مقابل، مدل قبلی A7RIV تنها می تواند 4K/30p بدون برش با کیفیت 8bit 4:2:0 ضبط کند. ضبط 8K یا 4K/60p را ارائه نمی دهد.سایر ویژگی های ویدیویی جدید پشتیبانی شده توسط A7R V شامل خروجی 16 بیتی RAW، مشخصات S-Cinetone، جبران تنفس، نقشه فوکوس و تثبیت Active+ است.

 

 

فوکوس خودکار

 

 

 

A7R IV دارای 567 نقطه فوکوس خودکار تشخیص فاز با سنسور است که 74 درصد از قاب تصویر را پوشش می دهد، در حالی که A7R V جدید دارای 693 نقطه فوکوس خودکار تشخیص فاز با سنسور است که 79 درصد از قاب تصویر را پوشش می دهد.

A7R V همچنین دارای یک لبه کوچک دیگر است زیرا می تواند به EV-4 بر خلاف EV-3 A7R IV تمرکز کند.

 

بزرگترین تفاوت بین این دو مدل از نظر عملکرد فوکوس خودکار، تشخیص سوژه است.

 

این به این دلیل است که سونی یک واحد پردازش یادگیری عمیق هوش مصنوعی را به دوربین جدیدتر خود اضافه کرده است که به آن امکان می‌دهد سوژه‌های بسیار بیشتری را نسبت به مدل قبلی تشخیص دهد و همچنین تشخیص انسان و حیوانات را تا حد زیادی ارتقا می‌دهد.

 

توجه کنید که تمامی این اطلاعات همه در سازمان خدماتی ایده‌آل دوربین توسط اساتید بزرگ عکاسی تست شده و مورد تایید می‌باشد.

 

A7R IV فقط می تواند چشم و صورت انسان و چشم حیوان را تشخیص دهد.

برای اولین بار در هر دوربین سونی. A7R V می تواند یک انسان را از طریق ژست و همچنین چشم و صورتش تشخیص دهد. بنابراین اگر سر فرد از دوربین برگردانده شود، A7 R V همچنان بر اساس یادگیری عمیق هوش مصنوعی، سوژه را به‌عنوان انسان تشخیص می‌دهد.

 

تشخیص حیوانات و پرندگان از تشخیص چشم در Mark IV به چشم، سر و بدن در Mark V گسترش یافته است. قابلیت جدیدی که در A7RV وجود دارد، توانایی تشخیص هواپیما، اتومبیل، قطار و حشرات است، همه چیزهایی که حتی پرچمدار آلفا 1 در حال حاضر نمی تواند آنها را شناسایی کند 

 

 

شات گرفتن پشت سرهم

 

 

 

سرعت عکسبرداری پشت سر هم در مدل جدید دقیقاً مشابه نمونه قبلی است 10 فریم در ثانیه با شاتر مکانیکی یا الکترونیکی  اما اندازه بافر بسیار افزایش یافته است.

 

در حالی که A7R IV فقط می‌توانست تا 10 فریم در ثانیه برای 68 JPEG و 68 عکس فشرده RAW قبل از کاهش سرعت ضبط عکس بگیرد، A7R V جدید می‌تواند تا 88 RAW فشرده‌نشده، 184 RAW فشرده‌شده RAW+ JPEG، 583 فشرده RAW یا RAW ضبط کند. JPEG، که برای یک دوربین 61 مگاپیکسلی بسیار چشمگیر است!

 

تعمیر پورت USB دوربین سونی آلفا در ایده‌آل دوربین با گارانتی انجام می‌شود.

 

بدنه و طراحی

 

 

 

اگر امیدوار بودید که Sony A7R V به طور اساسی از طرح آزمایش شده و قابل اعتماد آلفا منحرف شود، خوشحال نخواهید شد، زیرا تقریباً مشابه مدل قبلی خود است. دکمه ضبط فیلم با یک لمس از پشت دوربین به صفحه بالایی منتقل شده است و موقعیت ها را با دکمه C1 عوض کرده و همچنین در این فرآیند بزرگتر شده است.

 

 

چرخش جبران نوردهی جدید به جای نمایش مقادیر +-3EV مانند A7R IV بدون علامت است، که نشان دهنده این واقعیت است که اکنون می توان آن را در مدل جدید سفارشی کرد. اکنون یک صفحه دستی Still / Movie / S&Q وجود دارد که در زیر صفحه حالت عکسبرداری قرار دارد. با دوربین که تنظیمات منو برای هر حالت را به خاطر می آورد.

 

 

A7R V کمی ضخیم تر از مدل قبلی خود است زیرا صفحه نمایش LCD 4 محوره جدید خود را دارد. اسلات کارت حافظه اکنون دارای یک سوئیچ قابل قفل است تا به ایمن تر شدن آن کمک کند.

 

 

 

IBIS

 

 

 

انتشار A7R V یک گام بزرگ رو به جلو برای IBIS در دوربین های سونی آلفا است. اکثر مدل‌های قبلی، از جمله A7R IV، دقیقاً دارای همان سیستم لرزش‌گیر تصویر اپتیکال 5 محوره هستند که تا 5.5 استاپ جبران می‌کند.

 

 

این یکی از معدود زمینه‌هایی بوده است که سونی از برخی از رقبای اصلی خود عقب‌تر است و برخی از آنها تا 8 استاپ جبران خسارت را در صورت استفاده با لنزهای خاص ارائه می‌کنند. اکنون سونی با عرضه A7R V به مهمانی پیوسته است، که به لطف یک واحد تثبیت‌کننده تازه طراحی شده، اکنون تا 8 استاپ تثبیت‌کننده درون بدنه را ارائه می‌کند و آن را به توانمندترین دوربین آلفا در این زمینه تبدیل می‌کند. A7R V همچنین از داشتن یک حالت فعال ویژه بهره می برد که با استفاده از پردازنده های BIONZ XR، تثبیت را برای فیلمبرداری دستی افزایش می دهد.

 

 

 

منظره یاب

منظره یاب جدید Alpha A7R V دقیقاً همان منظره یاب A7S III را دارد - منظره یاب الکترونیکی OLED Quad-XGA با 9.44 میلیون نقطه با بزرگنمایی 0.90 برابر و نرخ تازه سازی تا 120 فریم در ثانیه. A7R IV دارای منظره یاب الکترونیکی OLED 5.76M نقطه ای بسیار چشمگیر با بزرگنمایی 0.78x و نرخ تازه سازی 120 فریم در ثانیه است.

 

 

ال سی دی صفحه نمایش

 

 

 

 

یکی از بزرگترین ارتقا در A7R V صفحه نمایش LCD خیره کننده آن است. این صفحه نمایش 3.2 اینچی با وضوح 2095K نقطه در مقایسه با صفحه نمایش LCD 3.0 اینچی A7R IV با وضوح 1440K نقطه دارد.

 

 

صفحه نمایش در A7R IV فقط می تواند 107 درجه به بالا و 41 درجه به پایین خم شود، در حالی که A7R V دارای یک صفحه نمایش چند زاویه ای جدید 4 محوره است که می تواند به طرفین چرخانده شود، به سمت جلو بچرخد و تا شود. در پشت دوربین برای کمک به محافظت از آن، و در بسیاری از موقعیت های دیگر در این بین قرار دهید.

 

از نظر عملکرد صفحه نمایش لمسی، Alpha A7R V جدید خوشبختانه از A7S III و A1 پیروی می کند، به جای صفحه نمایش لمسی فلج و سیستم منوی پیچیده تر مدل های قبلی آلفا، همان ساختار منو و کنترل لمسی ارتقا یافته را به ارث برده است. که شامل A7R IV بود.

 

 

 

کارت های حافظه

 

همانطور که از یک دوربین حرفه ای مدرن انتظار دارید، هر دو مدل دارای دو اسلات کارت حافظه هستند. اگرچه یک تفاوت اصلی بین آنها وجود دارد.  A7R IV دارای دو اسلات کارت حافظه UHS-II است، در حالی که هر دو اسلات جدید A7R V را می توان برای کارت های حافظه سازگار با SD UHS-I/II یا کارت های سریعتر CFexpress Type A استفاده کرد.

 

 

 

عمر باتری

 

هر دو دوربین دقیقاً از یک باتری NP-FZ100 استفاده می کنند، اگرچه عمر واقعی باتری بین آنها متفاوت است.

430   A7R V     عکس در هر شارژ هنگام استفاده از EVF و 530 هنگام استفاده از مانیتور LCD

530    A7R IV  عکس در هر شارژ هنگام استفاده از EVF و 670 هنگام استفاده از مانیتور LCD

 

 

تهیه و تنظیم : ایده‌آل دوربین/تعمیرگاه مرکزی دوربین و لنزهای سونی