نقد و بررسی دوربین سونی Sony a7R Mark III

 

دوربین سونی Sony a7R Mark III یکی از آخرین مدل های ساخت کمپانی سونی در رده دوربین های میرورلس فول فریم رزولوشن بالا می باشد .این دوربین که از شباهت های بسیار زیادی با دوربین نیکون D850 برخوردار است ، یکی از مدل هایی می باشد که در آن قدرت دستیابی به عکس هایی با رزولوشن بالا را با سرعت عکاسی و سرعت دستیابی به اتوفوکوس ؛ ترکیب شده است .

 

در درون بدنه این دوربین از یک سنسور 42MP BSI CMOS استفاده شده است اما بر خلاف مدل های قدیمی تر ؛ اکنون این دوربین قادر است تا با سرعت 10 فریم بر ثانیه عکاسی نماید .

نمایندگی دوربین سونی

ویژگی های اصلی دوربین سونی Sony a7R Mark III عبارتند از

سنسور 42MP BSI CMOS

سرعت بالا در پردازش تصویر و نویز کمتر

ویزور الکترونیکی 3.69M-dot (1280 x 960 pixel)

بهبود قابلیت های اتوفوکوس و حساسیت بیشتر در تشخیص چشم سوژه

استابیلایزر 5 محور داخلی بدنه با قدرت 5/5 استاپ کاهش لرزش تصویر

فیلمبرداری 4K با ناحیه کراپ 'Super 35'

اتوفوکوس در زمان فیلمبرداری با تمایل کمتر به فوکوس در پس زمینه

دو درگاه کارت SD با قابلیت پشتیبانی از UHS-I و UHS-II

 

بنا بر اعلام کمپانی سونی ؛ دوربین  a7R III بر اساس یک سنسور BSI با کیفیت 42 مگاپیکسل طراحی شده است و اگر چه شباهت هایی با دوربین a9 دارد اما به لحاظ سرعت عکاسی ، قابل مقایسه با a9 نمی باشد .

نمایندگی دوربین سونی

فیلمبرداری

بر اساس اعلام نمایندگی دوربین سونی ؛ بهبود قابلیت های داخلی دوربین a7R III موجب تقویت قابلیت های آن در طول زمان فیلمبرداری شده است . فوتیج های فیلمبرداری شده با استفاده از ناحیه کراپ دار Super 35 نسبت به تصاویر به دست آمده از تمام سطح سنسور وضعیت و کیفیت بهتری را ارایه می دهند .

نمایندگی دوربین سونی

برای بهتر نمودن دامنه دینامیکی دوربین و تقویت پروفایل رنگی تصویر از سیستم تصویر برداری حرفه ای سونی و منحنی S-Log3 gamma در این دوربین استفاده شده است .

نمایندگی دوربین سونی

برای آن دسته از کابرانی که به استفاده از دامنه دینامیکی بالا علاقه دارند ؛ این دوربین دامنه دینامیکی گسترده ای را در طول زمان فیلمبرداری ارایه می دهد اما در این حالت از تدرج رنگ اضافی ؛ اثری دیده نمی شود .

بدنه و حمل و نقل

در طراحی بدنه دوربین سونی a7R III همانند a9 از یک بدنه بزرگتر استفاده شده است و این امر بدان معنا خواهد بود که بدنه این دوربین دارای یک گریپ عمیقتر بوده و در درون دست کاربر به راحتی قرار می گیرد.

نمایندگی دوربین سونی

بزرگتر بودن بدنه دوربین مزیت های دیگری را نیز با خود به همراه می آورد و یکی از اولین این مزیت ها ویزور دوربین با رزولوشن 1280 x 960 pixel می باشد که با توجه به نوع سوژه و شرایط مورد عکاسی ؛ جزئیات نسبتا دقیقی از سوژه را در درون ویزور به نمایش می گذارد . دایل دیوپتر این ویزور دارای قدرت تنظیم شفافیت در محدوده -4 تا +3 می باشد و در این شرایط وضوح نسبتا کاملی را برای مشاهده از درون ویزور به وجود می آورد .

صفحه نمایش پشت دوربین نیز همچون دوربین a9 دارای قابلیت کنترل به صورت لمسی می باشد و زمانی که صفحه ال سی دی به بیرون کشیده می شود ؛ تصویر از ویزور قطع می گردد .

یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه در رابطه با این دوربین ؛ قرار گیری جوی استیک تنظم اتوفوکوس در پشت بدنه آن می باشد . قرار گیری این جوی استیک به همراه قابلیت کنترل لمسی از روی صفحه ال سی دی ؛ به کاربر امکان می دهد تا محل قرار گیری نقطه فوکوس را به صورت دقیق تنظیم نماید .

 

علاوه بر این ؛ به وجود دو کلید کنترل برای تنظیم AF-On و AEL نیز باید اشاره نمود . دکمه [REC] برای رکورد فیلم نیز دقیقا در کنار ویزور دوربین واقع شده است.

 

درگاه ها

همانگونه که پیش از این اشاره شد ؛ دوربین سونی a7R III از بدنه ای شبیه به مدل پرچمدار a9 برخوردار است و در این شرایط درگاه های ورودی و خروجی دو طرف بدنه این دوربین ها نیز شبیه به هم خواهند بود .

نمایندگی دوربین سونی

همانند a9 در طراحی  a7R III نیز درگاه خروجی HDMI ؛ خروجی USB ؛ محل نصب هدفون ، محل سوکت میکروفون قرار داده شده است . اما در هر صورت در این دوربین به جای درگاه خروجی اتصال به شبکه ؛ از اتصال دهنده USB type C استفاده شده است .

منو ها و کنترل ها

همانند سایر دوربین های جدید و پیشرفته ساخت کمپانی سونی ؛ در طراحی دوربین سونی a7R III نیز منو ها مورد بازنگری قرار داده شده اند .

نمایندگی دوربین سونی

در منو های این دوربین به طور کلی 181 گزینه در 35 صفحه دیده می شوند . تمامی گزینه ها در قالب 5 زبانه قرار داده شده اند و از آنجا که این دوربین حالت های عکاسی و فیلمبرداری را به صورت یکسان مورد توجه قرار داده است بنابراین ؛ پیچیده تر بودن منو ها برای دستیابی به عملکرد های حرفه ای ؛ قابل فهم می باشد .

 

کیفیت تصویر

از لحاظ دقت در ارایه جزئیات تصویر ؛ دوربین سونی a7R III عملکردی همسان با سایر دوربین های پیشرفته را ارایه می دهد .

 

همچنین در مقایسه با مدل های قدیمی تر ؛ این دوربین از قدرت بالاتری در کاهش نویز تصویر برخوردار است . در زمینه کاهش نویز و کنترل نویز در محیط های کم نور ؛ این دوربین عملکردی شبیه به نیکون D850 را ارایه می دهد

نمایندگی دوربین سونی

در حالت عکاسی پرتره با فرمت JPEG  بازتولید رنگ ها نسبت به آنچه از سونی انتظار می رود ؛ کمی ضعیف تر می باشد . به طور خاص رنگ زرد ؛ از حالت اشباع بیشتری برخوردار بوده و رنگ های سبز به صورتی ضعیف تر دیده می شوند .

 

حالت شارپ تصویر در فایل های JPEG  نسبتا قابل قبول می باشند و تصاویر بدون تاکید بیش  از اندازه بر لبه های کادر ؛ از جزئیات مطلوبی برخوردار خواهند بود . در مقایسه با سایر دوربین های این رده ، دوربین سونی a7R III تصاویری کاملا شارپ را ارایه می نماید .

 

این دوربین در زمینه کاهش نویز در ایزو بالا ؛ عملکرد کاملا پیچیده ای را ارایه می دهد و در زمینه کنترل نویز ؛ به حفظ جزئیات تصویر همزمان با سرکوب نمودن نویز ها ؛ اهمیت بسیار زیادی را نشان می دهد . در زمان های استفاده از ایزو بالا ؛ حتی در شرایط بسیار کم نور ؛فایل های JPEG به دست آمده با a7R III جزئیات بسیار مطلوبی را ارایه می دهند.

 

 اتوفوکوس

 

در سیستم اتوفوکوس دوربین سونی a7R III ویژگی های قابل توجهی قرار داده شده اند و از جمله این ویژگی ها می توان به سنسور اتوفوکوس 399 نقطه ای با قابلیت تشخیص فاز , اشاره نمود .همچنین این دوربین انواع مود های اتوفوکوس AF-S, AF-C  و AF-A را ارایه می دهد که بر اساس نوع حرکت سوژه مورد عکاسی ؛ یکی از این مود ها قابل انتخاب می باشند .

نمایندگی دوربین سونی

مود های ناحیه اتوفوکوس

مود های ناحیه اتوفوکوس در دوربین سونی a7 RIII عبارتند از :

·  Wide

·  Zone

·  Center

·  Flexible Spot (Large, Medium, Small)

·  Expanded Flexible Spot

·  Lock On Area modes

هر یک از این مود ها ؛ یک ناحیه از سطح سنسور را تحت پوشش خود قرار می دهند

 

نتیجه گیری

در توانایی های دوربین سونی  Sony a7R III به صورت شفاف ,  امر دشواری نیست. با توجه به  اینکه دوربین سونی  a9  بیشتر برای استفاده از سبک های عکاسی ورزشی طراحی شد ، سونی قصد داشت تا علاوه بر سرعت در زمان عکاسی؛  وضوح به مراتب بیشتر و دامنه دینامیکی بالاتر  را ارائه  نماید ؛ و تمامی اینها شرایطی هستند که  a7R III بخش اعظم آن را به ارث برده است . همانند Nikon D850 ، دوربین سونی  a7R III دوربینی است که از مناظر گرفته تا اکشن سریع می توانید با آن عکس بگیرید.

نمایندگی دوربین سونی

تعداد زیادی پیشرفت و اصلاحات کوچک در A7R III وجود دارد. از ارگونومی گرفته تا منوهای سازمان یافته بهتر ، این قابل استفاده ترین و جذاب ترین دوربین سری A7 است که تاکنون از سوی کمپانی سونی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

سیستم فوکوس خودکار مبتنی بر سنسور از نظر ردیابی موضوع به برخی کارها نیاز دارد ، اما در حالت های دیگر فوکوس اتوماتیک ، a7R III باعث می شود که بیشترین استفاده را از وضوح 42 مگاپیکسلی تصویر ارائه دهید.

 

a7R III هنوز هم نمی تواند کاملاً مطابق با احساس بی واسطه ای باشد که با استفاده از DSLR با سطح بالا همراه است. اما واقعیت این است که a7R III قادر است تصاویر و فیلم های بسیار زیبایی را به نمایش بگذارد و احساس یک محصول جلا داده شده بسیار چشمگیر را دارد. به نظر ما ، این دوربین به راحتی بهترین دوربین سونی است و یکی از بهترین دوربین هایی است که ما تاکنون آزمایش کرده ایم. این دوربین با فاصله زیاد بهترین دوربین بدون آینه در بازار امروز است و به همین دلیل بالاترین امتیاز را از  ما کسب می کند.

منبع : نمایندگی دوربین سونی