نقد و بررسی اولیه دوربین سونی Sony a1

 

دوربین جدید سونی Sony a1 یک دوربین میرورلس فول فریم است که به عنوان جدید ترین پرچمدار کمپانی سونی معرفی شده است . در درون بدنه این دوربین از یک سنسور 50 مگاپیکسلی استفاده شده است که قدرت عکاسی با سرعت 30 فریم بر ثانیه و فیلمبرداری با کیفیت 8K را برای آن به وجود می آورد . همچنین این سنسور به میزان زیادی بر قدرت اتوفوکوس دوربین سونی Sony a1 افزوده است و با به کارگیری الگوریتم های یادگیری ماشینی ؛ امکان تشخیص چهره و چشم برای سوژه های انسان و حیوان و پرنده را به وجود می آورد.

کمپانی سونی ؛ دوربین Sony a1 را بعنوان یک دوربین همه کاره که برای استفاده در تمامی سبک های پرتره ؛ منظره ؛ اکشن و فیلمبرداری مناسب است، معرفی می نماید. همچنین این دوربین با برخورداری از یک حجم بدنه معقول ؛ برای استفاده در انواع سبکهای عکاسی خبری ؛ عکاسی در سفر و یا عکاسی ورزشی نیز مناسب می باشد. درگاه های اتصال با شبکه های پرسرعت کامپیوتری و و درگاه اتصال با USB-C نیز از جمله ویژگی هایی هستند که به میزان زیادی با استقبال عکاسان ورزشی و خبری مواجه خواهند شد .

ویژگی های اصلی دوربین سونی Sony a1 عبارتند از :

  • سنسور فول فریم CMOS با رزولوشن 50 مگاپیکسل
  • سرعت عکاسی متوالی 30 فریم بر ثانیه با شاتر الکترونیکی
  • قابلیت فیلمبرداری 8K/30p همراه با Log و خروجی فیلم Raw از طریق HDMI
  • سرعت سینک فلاش در 1/400 ثانیه در زمان استفاده از شاتر مکانیکی
  • ویزور الکترونیکی 9.44M-dot OLED
  • صفحه ال سی دی 3 اینچی لمسی با رزولوشن 1.44M-dot
  • درگاه های HDMI و هدفون/میکروفون ، USB-C و درگاه اتصال به شبکه Ethernet
  • دو درگاه کارت حافظه UHS-II / CFexpress Type A
  • طول عمر باتری برای 530 شات با ال سی دی و 430 شات در حالت استفاده از ویزور
  • مهر و موم بدنه
  • 737 گرم وزن بدنه

سرعت عکاسی 30 فریم بر ثانیه

یکی از جالب ترین ویژگی های دوربین سونی a1 ؛ توانایی آن در  عکاسی با سرعت 30 فریم در ثانیه همراه با فوکوس خودکار کامل و نوردهی خودکار است و اینکار با وجود یک سنسور 50 مگاپیکسلی در درون بدنه آن صورت می پذیرد.

عکسبرداری با سرعت 30 فریم در ثانیه در حالت های JPEG یا HEIF امکان پذیر است ، اما عکاسی با این سرعت در فرمت RAW تنها با اعمال حالت فشرده سازی سنگین امکان پذیر می باشد. خبر خوب این است که در این دوربین هیچ نشانه ای از افت عمق بیت در این سرعت خوانش بسیار بالا وجود ندارد و ما فقط کمی کاهش دامنه دینامیکی را به اضافه فشرده سازی فایل های RAW  شاهد خواهیم بود .

در رابطه با عکاسی در سرعت 30 فریم بر ثانیه ؛ برخی هشدارها نیز ممکن است وجود داشته باشند از جمله سرعت فوکوس و عملکرد لنز ممکن است مانع از دستیابی به این سرعت در حالت واقعی شوند .

همچنین برای به دست آوردن بالاترین سرعت عمل این دوربین باید سرعت شاتر خود را حداقل در  1.125 ثانیه حفظ کنید . بنا بر اعلام سونی برای دستیابی به سرعت 30 فریم در ثانیه در حالت AF-C ؛ حداقل سرعت شاتر 1.250 ثانیه را باید حفظ نمایید . . در صورت استفاده از سرعت شاتر کمتر از 1.125 ثانیه و یا استفاده از سایر فرمت های RAW موجب کاهش سرعت دوربین به 20 فریم بر ثانیه خواهد شد .

فرمت RAW بدون افت کیفیت

سونی a1 اولین دوربین سری آلفای سونی است که فایل های RAW فشرده را بدون افت کیفیت ارایه میدهند . همانطور که انتظار می رود ، این نوع از فایل ها به طور معمول دارای حجم زیادی بوده و بسیار سنگین می باشند اما در هر صورت نسبت به فایل های RAW فشرده شده  امکانات و کیفیت بسیار بالاتری را در اختیار شما قرار می دهند .

شاتر الکترونیکی با خوانش بسیار سریع

خوانش  فوق العاده سریع که امکان عکسبرداری با سرعت 30 فریم در ثانیه را فراهم می کند برای استفاده از شاتر الکترونیکی این دوربین در تمامی موقعیت ها نیز دارای اهمیت می باشد .  این شاتر از سرعت عمل بسیار بالایی برخوردار است به گونه ای که قادر است تا با نور فلاش در 1.200 ثانیه به آسانی سینک شود .  برای رسیدن به بالاترین حد این سرعت تنها باید از یک فلاش یا تریگر فلاش  سازگار با TTL سونی استفاده کنید ، اما این عملکرد نشان می دهد که سنسور این دوربین با چه سرعتی قادر به کار می باشد. اگر وارد حالت APS-C شوید ، خواندن ناحیه فعال سنسور به زمان کمتری نیز نیاز دارد و سرعت همگام سازی با فلاش تا  1.250 ثانیه نیز میسر می گردد .

سرعت خوانش بسیار سریع این دوربین ؛ اعوجاج های نوری از قبیل حالت فلیکر یا رگه رگه شدن نور ها را نیز از بین می برد . برای بهبود عملکرد دوربین در شرایط کم نور ؛ دوربین سونی a1 از گزینه های کافی برای سینک نوردهی در حالت های فلیکر نیز برخوردار است و با استفاده از این ویژگی , عکسبرداری در شرایط فلیکر نور با استفاده  از بالاترین طول موج سیکل فلیکر اتفاق       می افتد .

فیلمبرداری

دوربین سونی a1 از تمامی ویژگی های دوربین a7S III در زمان فیلمبرداری برخوردار است و لازم به ذکر است دوربین سونی a7S III تنها با هدف استفاده در فیلمبرداری طراحی شده است . علاوه بر این رزولوشن بسیار بالای سنسور در a1 امکان فیلمبرداری فوتیج هایی با کیفیت 8k را نیز میسر می سازد .

فیلمبرداری 8k در فرمت 16:9 و با استفاده از تمامی سطح سنسور اتفاق می افتد . همچنین این فیلمبرداری در درون دوربین به شکل فوتیج های 10-bit 4:2:0 H.265 در بیت ریت های 200 یا 400Mbps اتفاق می افتد . خروجی فیلمبرداری با استفاده از HDMI به شکل جریان 8-bit 4:2:0 اتفاق می افتد .

فیلمبرداری 4K با استفاده از تمام سطح سنسور با استفاده از روش ترکیب پیکسل ها اتفاق می افتد و این حالت را با کاهش رزولوشن 8K به دست نمی آورید . این امر بدان معنا است که فوتیج های فیلمبرداری شده با کیفیت 4K در دوربین سونی a1 از جزئیات شبیه به فوتیج های 4K دوربین کانن R5 برخوردار نمی باشند اما در هر صورت این فوتیج ها نیز با استفاده از تمامی سطح یک سنسور فول فریم به دست آمده اند و از این روی دستیابی به 4K/60p با این دوربین به اسانی امکان پذیر می باشد .

همچنین سونی وعده داده است تا این دوربین قادر به ارایه خروجی 16-bit 4.3K Raw از طریق HDMI تا 60p باشد . در حال حاضر هیچ ابزاری برای پشتیبانی از این جریان خروجی وجود ندارد اما تعجبی نخواهد داشت که به زودی Atomos از طریق یک به روز رسانی در رکوردر Ninja V انکود این خروجی به فرمت ProRes RAW را ارایه دهد .

مود Multi-shot

همانند دوربین قدیمیتر a7R IV دوربین سونی a1 نیز قادر به انجام عکاسی مولتی شات 4 یا 16 رزولوشن بالا می باشد . در حالت 4 شات ؛ سنسور به میزان یک پیکسل برای هر شات جابجا می شود . در این جابه جایی دستیابی به حداقل یک نمونه صحیح از رنگ های سبز ، آبی و قرمز امکان پذیر می شود و در این شرایط تصاویر رزولوشن بالای 50 مگاپیکسلی با صحیح ترین حالت رنگ برای هر پیکسل به دست آورده می شوند .

در مود 16 شات؛ همین فرایند حداقل چهار مرتبه دیگر نیز تکرار می شود و نتیجه عملکرد آن فایلهای تصویر با رزولوشن 200 مگاپیکسل خواهد بود .

 

ویزور الکترونیکی

ویزور استفاده شده برای دوربین سونی a1  از نوع 9.44 million-dot OLED است که بالاترین رزولوشن را در 2048 x 1536 پیکسل ارایه می دهد . این ویژگی به همراه ویزور اپتیکال بزرگنمایی قابل ملاحظه 0.9x را به وجود می آورد . شاتر الکترونیکی بسیار پرسرعت این دوربین نیز عکاسی متوالی بدون جاماندگی یا سیاه شدن تصویر را به وجود می آورد .

بدنه و کلید های کنترل

دوربین جدید سونی a1 نیز از ویژگی ها و مشخصات ظاهری شبیه به تمام دوربین های میرورلس فول فریم سونی برخوردار است . اما در هر صورت برخی تغییرات در این دوربین پرچمدار لحاظ شده اند . ویژگی های اصلی طراحی و بدنه این دوربین به شرح زیر می باشند .

  • بدنه کم حجم و بسیار با کیفیت با قابلیت مهر و موم در برابر شرایط اقلیمی
  • کلید ها و کنترل های قابل تنظیم مجدد
  • کنترل کامل کاربر بر کلید ها و تنظیمات دوربین در هر دو حالت عکاسی و فیلمبرداری
  • منو ها و رابط کاربری واکنش گرا و پاسخگو
  • ویزور الکترونیکی کاملا کارآمد
  • صفحه ال سی دی لمسی واکنش گرا
  • دو درگاه کارت حافظه سازگار با CFexpress Type A و UHS-II SD
  • طول عمر باتری بسیار عالی

 

لینکهای مفید

نمایندگی دوربین سونی
تعمیر دوربین سونی
معرفی دوربین سونی