بررسی همه جانبه Sony FX30

بررسی دوربین Sony FX30 به عنوان یک دوربین مناسب برای محتواسازان، بلاگرها و تولیدکنندگان محتوا برای شبکه‌های اجتماعی و آنلاین

Sony FX30  را می‌توان ارزان‌ترین دوربین سینمایی دانست که شرکت سونی تا به امروز ساخته است.  اما این قیمت پایین به آن معنا نیست که این دوربین کیفیت پایینی هم دارد.  بلکه باید گفت با وجود قیمت پایین، در این دوربین ارگونومی‌ها و عملکردهای جدیدی که سونی برای دوربین رده‌ بالایی چون Sony FX3 را در ارائه کرده بود ، نیز کم و بیش قابل رؤیت است .

همانطور که پیشتر بیان شد ، نمایندگی فروش دوربین‌ سونی ،  Sony FX30 را مخصوص تولید کنندگان ویدئوها و محتواسازان ارائه نموده است و استفاده از این دوربین بجای دوربین گوشی‌های هوشمند، افزایش قابل توجهی را در کیفیت محتوای تولید شده ارائه ‌می‌دهد که همین امر دست تدوینگران را برای ادیت فیلم‌ها و تغییرات پساتولید نیز باز می‌گذارد. این ویژگی‌ها را قبلاً در دوربین‌های گران‌تر می‌دیدیم که امروزه با قیمت بسیار کمتری قابل اجراست.

با توجه به محاسنی که در ابتدای مقاله گفته شد ،‌دو سؤال مطرح است :

اول این که آیا دوربین Sony FX30 ایا واقعاً ارزش هزینه کردن و  خریدش را دارد و یا بهتر است که محتواسازان به روال سابق خود با گوشی هوشمندشان تولید محتوا کنند؟

و دوم اینکه اگر ما قصد خرید دوربین ارزان قیمت داشته باشیم که قابلیت فیلمبرداری خوبی هم داشته باشد، آیا  دوربین FX30 سونی، ارزش خرید دارد و نیاز ما را برآورده می‌کند؟  به عبارت دیگر این فقط یک نسخه‌ی کوچک شده و بی‌ارزش از FX3 است که قابلیت چندانی ندارد و فقط به دلیل فروش خوب FX3 یک نسخه‌ی اقتصادی بی‌کیفیت از آن تولید شده است و یا اینکه این یک دوربین کوچک ولی باکیفیت است که ما دو برابر آنچه را که برایش هزینه‌ می‌کنیم از آن کیفیت و قابلیت می‌گیریم؟

 

بررسی اجمالی

ما نبایستی از دوربین  Sony FX30 انتظارات غیر منطقی و در سطح دوربین‌های ممتاز فیلمبرداری داشته باشیم:

 دروبین Sony FX30 یک دوربین ارزان قیمت اما با کیفیت و امکانات عالی است که  برای کسانی که قصد دارند

اولین تجربه‌ی استفاده از یک دوربین سینمای باکیفیت خود را داشته باشند ، مناسب است.

 

انتظار از Sony FX30 باید در همین حد باشد  که برای تولید محتوایی با کیفیت بالاتر، دوربینی خریداری کرده‌ایم که قیمت مناسب‌تری دارد.  اگر به صورت محاسباتی و در روی کاغذ به قضیه بنگریم، FX30 یک FX3 است که فقط بجای سنسور فول فریم آن ، یک سنسور APS-C قرار داده شده است.  اما این فقط یک وجه قضیه است ، ویژگی‌های درخشان FX30  در جزئیات دیگر ویژگی‌های آن است.

شاید در نظر اول ، این دوربین همانند دیگر دوربین‌های میرورلس دیگر باشد که قادر است عکس‌هایی با کیفیت 26 مگاپیکسل بگیرد.  اما ویژگی منحصر به فردی  که در دوربین Sony FX30 نمود می‌کند ، طراحی آن است که برای تولید ویدئو مناسب تر است که مسلماً همین امر از توانایی‌های عکاسی‌ آن نسبت به دیگر دوربین‌های هم ترازش کاسته است .  به عبارت دیگر این دوربین، قبل از اینکه دوربین عکاسی باشد ، یک دوربین فیلمبرداری است.

Sony FX30 با بهره گیری از یک سنسور کاملاً جدید APS-C ، مجهز به یک سیستم تصویربرداری قدرتمند است که تصویری همچون دوربین‌های سینمایی گران قیمت را به نمایش می‌گذارد.

این دوربین فیلم‌هایی با کیفیت 4K و 10 بیتی را رکورد می‌کند آن هم در با فریم‌ریت حیرت آور 120 فریم در ثانیه!

این دوربین به پروفایل های تصویر حرفه ای مانند S-Log3،  S-Cinetone و HLG مجهز شده استهمچنین می‌توانید LUTهای خود را آپلود کنید و آنها را به‌عنوان تنظیمات پیش‌تنظیمی اضافه کنید تا در حین عکس‌برداری، پیش‌نمایش دقیق فیلم را مشاهده کنید. 

LookUp Table یا به اختصار “LUT” ابزاریست که  فیلمسازان، ادیتورها و کالریست ها این امکان را می‌دهد که بتوانند جلوه (Look) دلخواه خود را توسط یک الگوی از پیش تهیه شده در ویدیو های خود ایجاد کنند.  برای مثال پروسه‌ی ادیت رنگ احتمالا نیاز به یک تیم چند نفره خواهد داشت و نیازمند تبدیل Color space دوربین های مختلف به استاندارد تلویزیون (Rec. 709) یا استاندارد سینما (DCI-P3) در این فرایند وجود خواهد داشت.  به همین جهت استفاده از LUT ها می‌تواند کمک شایانی به افزایش سرعت و کاهش هزینه های پست پروداکشن کند.

FX30دارای یک HDMI با اندازه کامل است که می تواند ویدیوی 16 بیتی RAW را به یک دستگاه ضبط اکسترنال خروجی دهد، هرچند که هنوز هیچ ضبط کننده اکسترنالی وجود ندارد که بتواند 16 بیت RAW را ضبط کند، پس قاعدتاً ، فیلم به حداکثر بیت ریت موجود یعنی 12 بیت تبدیل می شود.

اکسسوری که به همراه این دوربین در امر صدابردای کار می‌کنند عبارتند از: دسته صوتی اختیاری ورودی‌های حرفه‌ای XLR، پایه میکروفون تفنگ ساچمه‌ای و صفحه‌های صوتی فیزیکی و سوئیچ‌ها

بدنه این دوربین  با دکمه‌های عملکرد سفارشی و محل‌های نصب رزوه‌ای پوشانده شده است که برای لوازم جانبی تعبیه شد‌‌ه‌اند. 

صفحه نمایش این دوربین یک  LCD کاملاً متحرک است ،با دوربین  فیلمبرداری بدون وقفه به لطف خنک کننده داخلی، استابلیزر (لرزشگیر) 5 محوره در داخل بدنه، دکمه اختصاصی برای زوم و ISO  و پایه دوگانه وجود دارد.

جالب اینجاست که تمامی امکانات فوق در دوربینی است که  فقط 1800 دلار است.  این مبلغ برای یک دوربین سینمایی بسیار ارزان قیمت است.

بررسی ویدئو در FX30

تا همین‌ قدر که بدانیم این دوربین در حالت 4K می‌تواند 120 فریم بر ثانیه تصویر برداری کند ما را متعجب می‌کند حال بیشتر متعجب می‌شویم که  بدانیم این دوربین می‌تواند UHD 4K  با ضبط داخلی انجام دهد آن هم با کیفیت 10 بیتی 4:2:2

ظاهر تصویر زیبا و سینمایی، جزئیات واضح، رنگ فیلم مانند و رندر دلپذیری از رنگ پوست دارد.  4K/60p برای پوشاندن اشتباهات واقعا عالی استوقتی در یک پروژه با کیفیت HD کار می کنید، خوب است که بدانید که فیلم‌های این دوربین را جهت کراپ کردن یک بخش از فیلم، می‌توانیم تا 200 درصد بدون کاهش وضوح تصویر ،  برش دهیم. 

به همان اندازه مهم است که هنگام کار در یک توالی 24p، می‌توانید بدون به هم ریختگی و اختلال در تصویر ،‌ فیلم را تا 50 درصد از سرعت اصلی پایین بیاورید .

یکی دیگر از مواردی که در فیلمبرداری‌ها مهم است ، این است که درهنگامی که  فیلمی را با 24 فریم بر ثانیه تصویر برداری کرده باشیم و بخواهیم آن را 50 درصد آهسته‌تر پخش کنیم ، فیلم نمایش داده شده با توالی و یکنواختی پیش رود و در هم نریزد که این مهم را دروبین FX30 به خوبی اعمال می‌کند.

فوکوس خودکار

Sony FX30 دارای یک سیستم فوکوس خودکار (AF) فوق العاده خوب و قابل اعتماد استسیستم فوکوس خودکار آن ردیابی چهره و فوکوس خودکار چشم را با گزینه های سوژه حیوانات ارائه می دهد 

FX30  دارای سیستم فوکوس خودکاری است که  بسیار شبیه به نسخه های گران قیمت سونی ، مانند Sony a1، Sont a7S III و Sony FX3 است.

شما اساساً همان سیستم AF را دریافت می کنید، اما در دوربینی که نصف یا کمتر از نصف هزینه دوربین های ذکر شده در بالا است.

فوکوس خودکار FX30 حتی در مواردی که کمتر مورد توجه است  نیز عالی عمل می کند.  ما در آموزشگاه عکاسی ایده‌آل دوربین در حین تست این دوربین متوجه شدیم که Eye AF ردیابی خود را به صورت مداوم حفظ می کند، حتی در صورت نوردهی تا چند استاپ بیش از حد یا تا چند استاپ کاهش نور.

 سیستم اتوفوکس این دوربین  ،  سازگار، دقیق و پاسخگو است و همانند سایر دوربین های سونی کاملاً قابل تنظیم است. 

می توانید حساسیت ردیابی و سرعت انتقال آن از سوژه‌ای  به سوژه‌ی  دیگر را افزایش یا کاهش دهید و این برایمان خوشایند است که ما می‌توانیم به راحتی عکس‌هایی با فوکوس بهتر و با ظاهری زیباتر داشته باشیم. 

جالب اینجاست، FX30  دارای گزینه‌ای است به نام  focus breathing compensation  که اختصاصاً منحصر به لنزهای سونی است که البته در کمال تعجب باید گفت  FX3 فاقد آن است. 

حتی شوک آورتر این است که پرچمدار سونی،‌یعنی دوربین a1 و دوربین میرورلس و ویدیو محورسونی، a7S III نیز فاقد این ویژگی مهم هستند و این خصیصه  برای دارندگان FX30 خوب است ولی در کل بسیار ناامید کننده است که دوربین‌هایی مثل   a1 و   a7S III  که قیمت بسیار بالایی دارند فاقد امکاناتی هستند که دوربین FX30   با قیمتی که کسری از قیمت آن‌هاست، دارای آن امکانات است.

همه اینها به کنار، گزینه focus breathing compensation   یک ویژگی بسیار خوب است و همچنین می‌توان آن را با استفاده از نرم‌افزار Catalyst سونی به کار برد. و گیج کننده اینجاست که چرا از این ویژگی از همان وهله‌ی اول استفاده نمی شود، .

کمک فوکوس خودکار واقعا  یک ویژگی خوب است که متأسفانه ، حتی برخی از دوربین های بدون آینه رده بالاتر سونی نیز فاقد آن هستند.

 کمک کننده به فوکوس خودکار ،‌ یک حلقه فوکوس دستی لنز است که  در زمانی که اتوفوکوس فعال است - حداقل در هنگام استفاده از لنزهای سونی – آن را نگه می‌دارد.  با استفاده از این رینگ ، شما می توانید در حالی که فوکوس  برای گرفتن یک یا چند عکس، موقتاً اتوفوکوس لغو کنید  عکاسی دستی کنید و پس از عکسبرداری بلافاصله دوباره به حالت فوکوس خودکار برگردید،‌  که این مورد  برای مواقعی که AF بایستی برای گرفتن سوژه مورد نظر بایستی دائما فعال باشد عالی است و همچنین این رینگ یک گزینه سریع نیز برای لغو هرگونه ردیابی لمسی محسوب می‌شود فوکوس خودکار دقیق و چسبناک FX30  را برای موقعیت‌های شات‌زدن در حالت run-and-gun عالی می‌کند که این قابلیت برای تمامی به ویژه برای ولاگرها و تولیدکنندگان محتوای آنلاین مفید است.

لاگ  و پروفایل های تصویر

 Sony FX30 با چندین پروفایل Log و تصویر، از جمله S-Log3، S-Cinetone و HLG بارگذاری شده استطبق گفته سونی، هنگام عکاسی در S-Log3، 14+ استاپ محدوده دینامیکی دریافت می کنیدS-Cineton یک مزیت بزرگ برای کاربرانی است که تازه وارد دوربین های سینما شده اند. 

وقتی دوربین روی حالت S-Cineton  تنظیم می‌شود به تصاویر فیلمبرداری شده ظاهری سینمایی، همانند تصاویر تولید شده از دوربین محبوب Venice cinema camera را می‌دهد.

  S-Cineton ابزاری عالی برای تولیدکنندگان محتوا است مخصوصاً پروژه‌های فورس ، زیرا ایجاد محتوایی با ظاهری غنی را بدون نیاز به پس‌پرداکشن گران‌قیمت آسان‌تر می‌کندS-Cineton همچنین محدوده دینامیکی بیشتری را در مقایسه با استفاده از بدون پروفایل ارائه می دهد.

 FX30 توانایی آپلود LUT های سفارشی و استفاده متفاوت از هر دوربین قبلی سونی APS-C را داردبه طور معمول، LUT ها یک پیش نمایش با ظاهر درجه بندی شده ارائه می دهند تا بتوانید تنظیمات خود را هنگام عکسبرداری تنظیم و تعیین کنیداکنون با FX30، شما این گزینه را دارید که LUT های کاربر آپلود شده را به عنوان نمایه تصویر اعمال کنید و ظاهر را مستقیماً در فیلم نشان دهیداین می تواند به سرعت بخشیدن به زمان مورد نیاز در مرحله ویرایش کمک کندمی توانید از کل فرآیند اعمال LUT در فیلم خود صرف نظر کنیداین که بتوانید یک LUT پیش فرض یا LUT سفارشی خود را اعمال کنید، به ویژه هنگام عکاسی در لاگ مفید است.

Cine EI (شاخص قرار گرفتن در معرض) ابزار جدیدی است که در آپدیت آخر فریمور FX3 منتشر شد اما سونی، همین ابزار را در FX30 به صورت آماده عرضه می کندCine EI یک گزینه قدرتمند در هنگام عکاسی در لاگ است. 

Cine EI  این امکان را به شما می دهد تا مکان وقوع توقف های محدوده دینامیکی را تنظیم کنید، توقف های محدوده دینامیکی را از نقاط برجسته به سایه ها یا برعکس تغییر دهیدبرای مثال، اگر در صحنه‌ای با نور کم عکس می‌گیرید، می‌توانید شاخص نوردهی را افزایش دهید تا جزئیات بیشتری را در عمق سایه‌ها ثبت کنید. 

Cine EI  به خودش کاربردهای اصلیش را دارد اما بجز آن هم ، باز قادراست در پردازش و ادیت پس از تولید بهترین تصویر ممکن را برای استخراج تولید کند. 

دسته‌ی XLR

Sony FX30 در دو مدل عرضه می شود: مدلی بدون دسته XLR با قیمت 1800 دلار و مدلی با دسته XLR که قیمت آن 2200 دلار استاین دسته،  همان دسته XLR است که به صورت استاندارد با FX3 ارائه می شود. 

دسته قابل جدا شدن FX30 را با دو ورودی ترکیبی XLR/TRS را برای تجهیزات صوتی حرفه ای‌تر فراهم می کنددیال‌ها و سوئیچ‌های تنظیمات فیزیکی و سایر تنظیمات صوتی کاربردی را در دسترس قرارداده است. 

بعلاوه، به عنوان این  دسته کاملاً مطابق با ساختار دست انسان و ارگونومیک است و دارای یک پایه داخلی با حداکثر چهار کانال صوتیِ با قدرت است. نکته‌ی جالب اینجاست که حتی زمانی که از یک میکروفون استفاده می‌کنید، می‌توانید یکی از کانال‌های صوتی را کمی تنظیم کنید تا یک مسیر ایمنی با دسی‌بل پایین‌تر داشته باشید. 

این به ما آرامش خاطر می‌دهد که بدانیم می‌توانیم بهترین شانس را برای گرفتن صدای قابل استفاده بدون مدولاسیون بیش از حد به خود بدهیم.

اگر FX30 این امکان را داشت که ماژول صوتی را از دسته جدا کند و دسته را مستقیماً بدون پیچ به کفشک و چند رابط متصل کند، مطلوب‌تر بود.  برداشت یک صدای خوب به اندازه خود فیلم خوب مهم استما خوشحالیم که می‌بینیم سونی تلاش‌های هماهنگی انجام می‌دهد تا برای کسانی که وارد دنیای سینما شده‌اند ، گزینه خوبی برای صدای قوی هم فراهم کند 

گزینه‌ی کراپ

بیایید در مورد عمل کراپ کردن صحبت کنیم.  اگر به دوربین های فول فریم عادت دارید، دنیای APS-C ممکن است کمی به آن عادت کندیا باید لنزهای جدیدی تهیه کنید یا با برش 1. 5 برابری تمام لنزهای فول فریم خود مواجه شویدبا FX30، هنگام عکاسی با کیفیت 4K با نرخ فریم بالاتر مانند 100p و 120p، با 1. 56 بار کراپ اضافی مواجه خواهید شدتمام آن برش واقعاً شروع به جمع شدن می کند و بر نحوه عکاسی شما تأثیر می گذاردبا چنین برشی، یافتن لنزی که دید واید را برای شما فراهم می کند، بسیار چالش برانگیز استخبر خوب این است که رزولوشن 4K 60p تنها 1. 04 برابر برش است، که آنقدر کم است که حتی عاملی هم نیستاین خوب است که بتوانید نرخ فریم بالاتری را بدون نیاز به تنظیم موقعیت خود به طور قابل توجهی یا تنظیم مجدد کل صحنه ثبت کنید. 

لنزها
لنزها فاکتور بزرگی هستند که باید هنگام بودجه بندی یک دوربین جدید در نظر بگیریددر مورد FX30، این یک عامل مهم نیستاین به این دلیل است که لنزهای APS-C بسیار ارزان تر از همتایان فول فریم خود هستنداین دلیل دیگری است که این دوربین اول عالی برای افرادی است که به دنبال ارتقاء سطح بعدی هستندسونی چند لنز جدید APS-C منتشر کرد که کاملاً مناسب FX30 هستند، از جمله زوم قدرت و دو پرایممی‌توانید هر سه لنز را با قیمتی مشابه یا کمتر از یک لنز فول فریم G Master خریداری کنیدلنزهای قدرت زوم نیز واقعا عالی هستندآنها در ارتباط با راکر زوم اختصاصی کار می کنند تا عکس های زوم صاف را ارائه دهند   

ساختار

FX3 و FX30 دقیقاً بدنه مشابهی دارندبنابراین تمامی لوازم جانبی بین دو دوربین قابل تعویض هستندبدنه دوربین با کیفیت ساخت عالی کاملاً قوی استدستگیره دستی مانند دسته کوچک دوربین های بدون آینه آلفا 7 نیستاین به طور قابل توجهی بزرگتر است و در دست گرفتن دوربین راحت تر استبرچسب‌گذاری و چیدمان دکمه FX30 همه با در نظر گرفتن استفاده از ویدیو طراحی شده‌اندهمه دکمه های مهم به راحتی در دسترس هستندچندین دکمه عملکرد قابل تنظیم به همراه کلید کنترلر چهار طرفه و دکمه Fn دارد که منوی قابل تنظیم Fn را نشان می دهداین برای انجام تنظیمات سریع تنظیمات مفید استهمچنین سوراخ های نصب رزوه ای پراکنده در سراسر بدنه و لامپ های ضبط چندگانه وجود داردوقتی ضبط را فشار می دهید، کل دوربین به رنگ قرمز  روشن می شود.

کلید زوم اختصاصی دوربین یک ویژگی جالب برای دوربینی با این اندازه است.  این با لنزهای زوم قدرت سونی سازگار است و زوم نرمی را مانند لنزهای سروو زوم اختصاصی ارائه می دهدهمچنین یک پورت HDMI با اندازه کامل و اسلات کارت دوگانه وجود دارد که هر دو کارت حافظه SD و CF Express Type A را در خود جای می دهندفن داخلی از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کندورودی/خروجی دیگری نیز وجود دارد که داشتن آنها خوب است، مانند جک های هدفون و میکروفون و یک پورت USB-C برای تامین انرژی برای ضبط مداومدرب های ورودی/خروجی بسیار قوی تر از درب های دوربین های بدون آینه آلفا سونی هستندآنها بیشتر شبیه درب عمل می کنند تا یک فلپ و باز و محکم می مانند و به کیفیت ساخت کلی دوربین می افزایند.

 

LCD

 در خارج با استفاده از یک مانیتور خارجی، تنها گزینه برای مشاهده عکس خود از طریق LCD سه اینچی لمسی دوربین است.  هیچ EVF در FX30 وجود ندارد.  نداشتن منظره یاب یک عیب قابل توجه است، به خصوص هنگام عکاسی در فضای باز و در سناریوهای نوع دویدن و تفنگ.  همچنین، منظره یاب ها در مقایسه با LCD های کوچک، تمرکز و نوردهی شما را بسیار آسان تر می کنند.  با این حال، چند لوپ منظره یاب شخص ثالث وجود دارد که می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

LCD عملکرد کامل صفحه لمسی را ارائه می دهد و به شما امکان می دهد ویژگی های منو را پیمایش کنید، پارامترهای دوربین را تغییر دهید و از فوکوس لمسی استفاده کنیدما مخصوصاً از استفاده از فوکوس لمسی برای ایجاد عکس‌های بی دردسر از نوع فوکوس رک لذت می‌بریم       

به طور کلی، صفحه نمایش FX30 مناسب استدر برداشت های اولیه، احساس کردیم که صفحه نمایش می تواند روشن تر باشدخوشبختانه، آن را با یک گزینه آب و هوای آفتابی ارائه می شود که تا حد زیادی روشنایی را افزایش می دهد - به طوری که کمک می کنداین همان LCD کاملاً مفصلی است که در گران‌تر Sony FX3 و Sony a7S III یافت می‌شوداین بدان معناست که این یک گام خوب از نمایشگر a7 IV است که در تجربه ما کمی نرم استچیزی که در مورد صفحه نمایش FX30 واقعاً خوب است این است که تمام تنظیمات و نمادهای وضعیت در اطراف لبه صفحه نمایش داده می شوند تا تصویر از هرگونه درهم و برهمی پاک بماندما خوشحالیم که می‌بینیم سونی از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، بهبودهای خوبی در صفحه‌نمایش دوربین‌های خود انجام می‌دهد. 

منوها

صحبت از بهبود رابط کاربری، FX30 از آخرین به روز رسانی های سیستم منوی سونی سود می بردعلاوه بر منوی قابل تنظیم My Menu، اکنون منوهای جدید Main1 و Main2 "در یک نگاه" وجود داردآنها راهی سریع و آسان برای مشاهده سریع و ایجاد تغییرات در مهمترین تنظیمات ویدیوی شما مانند فرمت ضبط، تنظیمات ویدیو، نمایه تصویر، تنظیمات نوردهی و موارد دیگر ارائه می دهندآنها به سرعت بخشیدن به روند تغییر تنظیمات شما در مقابل فرو رفتن بیشتر در سیستم منوی گسترده کمک می کننداگرچه، ما می خواهیم گزینه ای را برای تغییر دکمه Fn برای دسترسی به منوی Main1 یا Main2 به جای منوی محدودتر Fn تغییر دهیم.

بیایید در مورد ویدئوی عمودی صحبت کنیم

Sony FX30  هنگام فیلمبرداری عمودی، متا دیتا  می گیرد. متا دیتا در واقع اطلاعات افزوده‌ایست که به یک فیلم یا عکس وارد می‌شود، مثلاً وقتی عکسی که به صورت متادیتا عکاسی می‌شود به همراه جزئیات خود تصویر ، اطلاعات افزوده‌ای مثل اندازه ، دوربین عکاسی ، تاریخ عکس برداری و نیز به آن افزوده می‌شود .

در این دوربین نیز همانطور که در بالا گفته شد این دوربین به صورت  متا دیتا فیلمبرداری می‌کند به عبارت دیگر هنگام وارد کردن این فیلم به نرم افزار ویرایش، نرم افزار تشخیص می دهد که یک این فیلم ، یک  ویدیوی عمودی است و ویدیو را به صورت هوشمند برای شما به سمت درست می‌چرخانداین شروع خوبی برای گردش کار ویدیوی عمودی است.

ما یک مشکل در بخش فیلمبرداری وجود دارد و آن هم زمانی است که بخواهید فیلم گرفته شده با دوربین را مستقیماً با تلفن هوشمند به اشتراک بگذارید...

این انتقال بسیار کند و خسته‌کننده است ،  پیشرفت به کندی صورت می‌گیرد تا جایی که  معمولاً در نهایت مجبور می‌شوید برای خروج فایل های ویدیویی، کارت حافظه  را از دوربین بیرون بیاورید و با یک کارت خوان و کابل،  به گوشی هوشمند منتقل کنیدبا توجه به طراحی این دوربین با امکانات جدید و همین امکان ایجاد ویدیوی عمودی ، کمی گیج کننده است که چرا سونی یک رابط کاربری را برای چرخش تصویر،  هنگام فیلمبرداری در جهت عمودی را در داخل خود دوربین طراحی نکرده است.

بازار فروش

FX30  با در نظر گرفتن اشتراک گذاری آنلاین و سازندگان فیلم سینمایی طراحی شده استاین دوربین برای کسانی که روی ویدیوهای عروسی، تبلیغات و بازاریابی، موزیک ویدیوها، وبلاگ نویسی، محتوای رسانه های اجتماعی و موارد دیگر کار می کنند، عالی استبر اساس قیمت و ویژگی های آن، رقابت طبیعی دارد.

اول از همه پاناسونیک GH6 استاین اسب کاری آزمایش شده و واقعی تولید ویدیو مدتی است که دوربینی برای تولیدات با بودجه کمتر بوده استGH6 دارای سنسور Micro Four Thirds است و هنگام عکاسی با کیفیت 4K 120p هیچ برشی ندارد و دارای گزینه نرخ فریم بالاتر (300p در FHD) استبه علاوه، حالت‌های وضوح بالاتری مانند 5. 7K و 5. 8K را ارائه می‌دهدGH6 IBIS افسانه ای است و بنابراین از FX30 برتری داردهمچنین این واقعیت وجود دارد که GH6 دارای یک EVF واقعا خوب است که می تواند برای شماره گیری در نوردهی و تمرکز شما مفید باشدبا این حال، FX30 از سیستم فوکوس خودکار بسیار مطمئن‌تر و پیچیده‌تر از GH6 برخوردار استFX30 فقط برای بدنه نیز قیمت GH6 را کاهش می دهدبنابراین شما باید گزینه های خود را به دقت بسنجید و بهترین گزینه را انتخاب کنید که با نیازهای شما مطابقت دارد.

دوربین بعدی Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K G2 (BMPCC) استهر دو FX30 و BMPCC دارای سنسورهایی با اندازه مشابه هستندFX30 دارای IBIS است، در حالی که BMPCC نداردعمر باتری و فوکوس خودکار نیز در FX30 بسیار بهتر استبا این حال، BMPCC نقاط فروش قوی خود را دارد: ضبط RAW داخلی و پورت های صوتی قوی (ورودی های دوگانه XLR) داخلی داردفوکوس خودکار عالی FX30 حتی ممکن است عاملی برای کسانی نباشد که در درجه اول از فوکوس دستی استفاده می کنندبه طور مشابه، IBIS و عمر باتری خوب FX30 ممکن است در بازی نباشد، اگر این دوربین در نهایت در سناریویی استفاده شود که دوربین روی سه‌پایه زندگی می‌کند، مانند پخش زنده.

Bottom line

سونی با FX30، دامنه‌ی پذیرش کاربران سینمای خود را تا حد بسیار زیادی باز کرده است تا حتی تازه ‌واردهایی  که در دنیای تولید فیلم سینمایی  آماتور نامیده می‌شوند نیز جا باشداین امر برای کسانی است که به دنبال تغییر سبک فیلمبرداری از تلفن هوشمند به سبک قوی‌تر و حرفه‌ای تری هستند یک گام بزرگ در کیفیت تولید محسوب می‌شود.

 FX30 یک دوربین سینمایی با قابلیت بالا با قیمتی جذاب استحتی برخی از ویژگی های مهم را ارائه می دهد که دوربین های بسیار گران تر فاقد آن هستندویژگی‌های اختصاصی غنی از ویدیو به پر کردن شکاف برای کسانی که از گوشی‌های هوشمند ارتقا می‌دهند یا دوربین‌های بدون آینه هیبریدی را تغییر می‌دهند، کمک می‌کند. 


نقاط قوت

4K/60p، 4K/120p (با برش)

ویژگی های سینما و حالت های Log

دسته اختیاری XLR 

قیمت جذاب

نقاط ضعف

برش در 4K 120p

بدون EVF

 

نقاط ضعف

چرخش عکس برای حالت عمودی

 

ایده آل دوربین ، تنها مرکزی در ایران است

که قابلیت تعمیر دوربین 

Sony FX30

را دارد

 

مشخصات

مانت لنز

Sony E

رزولویشن سنسور

Actual: 27 megapixel
Effective: 26 megapixel (6192 x 4128)

نوع سنسور

23. 3 x 15. 5 mm (APS-C) CMOS

لرزشگیر عکس

Sensor-shift, 5-Axis

داخلی ND filter

None

filter نگهدارنده‌ی داخلی

No

نوع کپچر

Stills and video

نوع شاتر

Electronic rolling shutter

سرعت شاتر

1/8000 to 30 seconds in Photo Mode
1/8000 to 1/4 second in Video Mode

ISO حساسیت

100 to 32,000 (extended: 50 to 102,400)

محدوده دینامیکی

14 stops

وایت بالانس

2,500 to 9,900 K
Presets: Auto, Cloudy, Color Temperature, Daylight, Fluorescent, Incandescent, Shade, Underwater

مدهای داخلی رکورد ویدئو

XAVC HS 4:2:2 10-bit
UHD 4K (3840 x 2160) from 1 to 119. 88 fps
XAVC S-I 4:2:2 10-bit
UHD 4K (3840 x 2160) from 1 to 119. 88 fps
1920 x 1080p from 1 to 239. 76 fps
XAVC S
UHD 4K (3840 x 2160) from 1 to 119. 88 fps
1920 x 1080p from 1 to 239. 76 fps
XAVC proxy
1920 x 1080
1280 x 720

مدهای خروجی رکورد ویدئو

4:2:2 10-bit via HDMI
UHD 4K (3840 x 2160) at 23. 98/25/29. 97/50/59. 94 fps
ProResRAW 16-bit via HDMI
4672 x 2628 at 23. 98/25/29. 97/50/59. 94 fps

پشتیبانی از اسلوموشن

و فست موشن

Yes

Gamma curve

HDR-HLG, S Cinetone, Sony S-Log 3

نوع میکروفن داخلی

Stereo

کانال‌های ضبط صدا

2-channel 24-bit LPCM audio
4-channel 24-bit LPCM audio

IP streaming

None

سایزهای عکس

3:2
26 MP (6192 x 4128)

نسبت ابعاد

3:2, 16:9

فورمت‌های فایل‌ عکس

HEIF, JPEG, RAW

دیپ بیت (عمق بیت)

14-bit

درگاه کارت حافظه


Dual slot: CFexpress Type A / SD

اندازه نمایشگر

3اینچ

رزولوشن نمایشگر

2,360,000 نقطه

نوع نمایشگر

لمسی کاملاً متحرک LCD

نوع فوکوس

Auto and manual focus

حاللت فوکوس

Automatic, Continuous-Servo AF, Direct Manual Focus, Manual Focus, Single-Servo AF, Touch AF and Shutter

نقاط اتوفوکوس

Video
Phase detection: 495

حساسیت اتوفوکوس

-3 to +20 EV

نوع باتری

Sony Z series

رابط نصب سه پایه

1 x 1/4اینچ-20 مادگی (دکمه‌ای)

رابط کاربری لوازم جانبی

1 x Intelligent hot shoe on camera body
5 x 1/4-inch-20 female on camera body

مواد اولیه تولید

آلیاژ منیزم

ابعاد (W x H x D)

5. 1 x 3. 1 x 3. 3-inch / 129. 7 x 77. 8 x 84. 5 mm

وزن

1. 2 lb / 562 g (body only)

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها