گرمای بیش از حد دوربین Sony a7 IV در زمان فیلمبرداری و راه‌های مقابله با آن

داغ شدن بیش از حد Sony a7 IV

 

 

Sony A7 IV یک دوربین هیبریدی عالی است که بر پایه های محکم Sony A7 III ساخته شده است. قابل توجه ترین ویژگی ها عبارتند از: ضبط 4K ده بیتی (4:2:2) تا 60 فریم در ثانیه (با برش)، ردیابی کامل Eye AF، کنترل ردیابی، نمایشگر مفصلی با وضوح بهبود یافته، کنترل کامل صفحه لمسی و دیال جداگانه حالت فیلم/عکس برای پرتره است.

 

میانبرها و کنترل کننده ها

دوربین Sony A7 IV امکانات زیادی را در زمان فیلمبرداری در اختیار شما قرار می‌دهد، اما عارضه جانبی آن افزایش دمایی است که در حین انجام عملیات فیلمبرداری به وجود می‌آید، یکی از آن عوارض احتمال داغ شدن بیش از حد دوربین نسبت به نسل‌های قبلی آن  است.  این گرم شدن بیش از حد سونی a7 IV به طوری است که در دراز مدت ممکن است به آن فشار آورده و از عمر مفید آن بکاهد ، از طرفی  احتمال خراب شدن سریع  باتری نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم راحت‌ترین شیوه‌های مقابله با این مشکل را برایتان بازگو کنیم:

 

صفحه نمایش از بدنه باز باشد

صفحه نمایش لمسی را به سمت بیرون یا به سمت جانبی یا به اندازه کافی دور از بدنه دوربین قرار دهید. فاصله دادن  صفحه نمایش از بدنه ، موجب می‌شود تا گرمای محبوس شده نسبت به حالتی که  بسته است بیشتر خارج شود و در نتیجه بدنه بیشتر خنک شود.

 

درپوش باتری را باز بگذارید

درپوش باتری را به عنوان منفذی اضافه بر موارد خنک کننده خود دوربین ،  برای به جریان افتادن هوا به داخل بدنه دوربین باز بگذارید و به خنک شدن این دماها کمک کنید. این روش حتی در شرایطی که هوای محیط گرم هم باشد باز هم می‌تواند به خنک شدن بخش‌های داخلی دوربین کمک کند، چرا که با باز گذاشتن در پوش باتری، هوای محبوس و ایستا در داخل دوربین خارج می‌شود و هوای تازه به داخل آن وارد می‌شود و آن را به صورت آرام آرام اما مطمئن خنک می‌کند. نگران افتادن باتری هم نباشید زیرا قفل امنیتی نگهداری باتری دوربین از سقوط آن جلوگیری می کند و شما فقط بایستی مراقب باشید که در باتری به جایی گیر نکند چون ممکن است که آسیب ببیند.

 

حالت هواپیما

با قرارگرفتن دوربین در حالت هواپیما، WiFi و بلوتوث دوربین خاموش می‌شوند. اگر نیازی به عکسبرداری از راه دور (کنترل دوربین با گوشی همراه و انتقال عکس‌ها از طریق وای‌فای از دوربین به گوشی) ندارید، حالت هواپیما را فعال کنید تا از فعالیت مداوم وای‌فای و بلوتوث جلوگیری نمایید. این کار علاوه بر اینکه مصرف انرژی را پایین می‌آورد و در مصرف شارژ باتری صرفه جویی می‌کند، همزمان از اتلاف انرژی و تبدیل آن به گرما و گرمازایی بیشتر نیز جلوگیری می‌کند.

 

ضبط ویدیو در راش‌های کوتاه

فقط به روی سوژه خود متمرکز باشید و فقط لحظات مورد نیاز را رکورد بگیرید و هنگامی که در حالت آماده به کار و منتظر عکسبرداری هستید، ضبط کردن را متوقف کنید. محدود کردن زمان ضبط نه تنها با داشتن چندین کلیپ برای یافتن آنچه نیاز دارید در مقایسه با یک کلیپ طولانی‌تر، گردش کار شما را آسان‌تر می‌کند، بلکه به دوربین زمان بیشتری می‌دهد که در بین عکس‌برداری‌ها کمی استراحت کرده و تا حدودی هم خنک شود و قبل از عکس‌برداریِ مجدد ، بتواند تا حدودی دما را کاهش دهد. انجام این کار می‌تواند عاملی باشد از احتمال رسیدن دمای داخلی دوربین به گرمای بیش از حد کاسته شود.

 

استفاده از یک نمایشگر مجزا

با اتصال یک نمایشگر مجزا به دوربین (مانند مونیتورهای Atomos Ninja V یا Feelworld) شما دیگر نیازی به نمایشگر خود دوربین و یا منظریاب الکترونیکی دوربین ندارید و می‌توانید آن‌ها را خاموش کنید.، معمولاً نمایشگرهای مجزا برای روشن شدن، از بسته‌های باتری‌های همراه خود استفاده می‌کنند و  دیگر نیازی نیست باتری داخلی خود دوربین، برای روشنایی مونیتور و یا EVF انرژی بیشتری صرف کند، لذا به همین دلیل گرمایی نیز در داخل خود دوربین تولید نخواهد شد . اما اگر برای عکاسی نتوانید از مونیتورهای خارجی استفاده کنید لاجرم مجبور به استفاده از منظره‌یاب الکترونیکی و نمایشگر اصلی دوربین است.

 

فقط از منظره یاب استفاده کنید

حال سؤالی که پیش می‌آید این است که اگر نتوانیم از نمایشگرهای خارجی استفاده کنیم و مجبور باشیم که از EVF و یا نمایشگر خود دوربین استفاده کنیم بهتر است برای کاهش مصرف باتری و در نتیجه کاهش دما ،  کدامیک از آن دو را انتخاب کنیم و به عبارت دیگر بین EVF و نمایشگر دوربین کدامیک گرمای کمتری تولید می‌کنند؟

در این خصوص صحبت‌ها و مقالاتی مبنی بر پر مصرف‌تر بودن EVF نسبت به نمایشگر وجود دارد که البته این مورد عموماً تجربی بوده و هیچگونه استدلال علمی برایش وجود ندارد، اما چیزی که همگان به آن اعتراف دارند این است که (حتی اگر EVF نسبت به مونیتور دوربین مصرف بیشتری هم داشته باشد اما) اتلاف انرژی و تبدیل آن به گرما در EVF بسیار کمتر از نمایشگر دوربین است. پس اگر شما نمایشگر را خاموش کنید و فقط از منظره یاب الکترونیکی استفاده کنید قطعاً در دوربین کاهش گرما ایجاد خواهید کرد.

 

در فضای باز سایه ایجاد کنید

هنگام فیلمبرداری با نرخ بیت بالا در فضای باز و در گرمای مستقیم، به احتمال زیاد گرمای بیش از حد را تجربه خواهید کرد. معمولاً عکاسی در دمایی مناسب حتی مثلاً در هوای 35 درجه سانتیگراد، به دلیل وجود نور مستقیم خورشید (در حدی که این تابش  دمای بدن را بالا ببرد) دوربین نیز در چنین شرایطی بسیار داغ خواهد شد. پس باید از تابش مستقیم خورشید دور بود مثلاً  یا باید مناطقی را پیدا کنیم که بتوان زیر سایه عکسبرداری کرد و یا اگر چنین مکانی در دسترس نبود و نمی‌توانستید جایگاه عکاسی را تغییر دهید، مجبورید خودتان سایه بسازید، سایه را می‌توان با یک سایه بان و یا اشیای اطراف ساخت و یا اینکه اگر هیچ چیز در دسترس نبود، طوری زاویه‌ی عکاسیتان را انتخاب کنید که تابش خورشید به پشت شما باشد تا سایه شما به روی دوربین بیفتد.

مورد دیگر اینکه در زمانی که فیلمبرداری نمی‌کنید حتماً برای مدت کوتاهی هم که شده به همراه دوربین به یک سایه بروید و به دوربین اجازه دهید کمی خنک‌تر شود. رفتن به زیر سایه و سایه اندازی با بدن به روی دوربین جزء حداقلی‌ترین مواردی است که شما در شرایط گرمای شدید می‌توانید اعمال کنید تا احتمال خاموش شدن دوربین را به حداقل برسانید.

 

یک پنکه قابل حمل همراه داشته باشید

در بین جلسات عکاسی، یک فن قابل حمل همراه داشته باشید، در حال حاضر فن‌های پرتابل با قیمت بسیار ارزان در بازار موجود می‌باشند که برای تولید باد از باتری مجزا و یا usb (پاوربانک، لپتاپ و ...) انرژی می‌گیرند.

شما می‌توانید یک فن اینچنینی را تهیه کنید  و آن را پس از هر بار عکسبرداری در بخش‌های داخلی بدنه دوربین ( مثل درگاه ورودی باتری، قسمت کلی بدنه دوربین و یا پشت صفحه نمایش) بگیرید تا جریان هوا و موجب حرکت گرمای محبوس شده و کاهش دمای آن منطقه گردد. ضمناً در این خصوص می‌توان از خنک‌کننده‌های دیگری همچون فن خنک کننده‌ی لپ تاپ نیز برای  حرکت هوا استفاده کرد و به خنک شدن و کاهش سریعتر دما کمک نمود.

 

اتاق تهویه شده خنک

اگر در خلال عکاسی فرصت استراحتی وجود داشت، دوربین را در یک اتاق خنک، یا محیطی که  دارای تهویه مطبوع باشد قرار دهید تا قبل از خروج دوباره و ادامه‌ی عکسبرداری در محیط‌‌ های گرم ، کمی دمای دوربین را پایین آورده باشید.

 

کیسه یخ یا نوشیدنی سرد

یک راه موثر این است که یک کیسه یخ را در فاصله‌ی خیلی نزدیک به دوربین قرار دهید یا آن را درحالی که در یک کیسه‌ی نایلونی (برای جلوگیری از نفوذ آب به دوربین) گذاشته اید به اطراف بدنه دوربین بچسبانید این کار می تواند به سرعت دمای بدنه‌ی دوربین را کاهش دهد. اگر کیسه یخ در دسترس نباشد، هرگونه  نوشیدنی سرد دیگری که در قوطی یا پاکت مخصوص نوشیدنی باشد (مثل پاکت شیر سرد یا نوشابه‌های قوطی و...) نیز می تواند همین کار را انجام دهد.

در صورت امکان بیت ریت، فریم و یا رزولویشن را پایین بیاورید

اگر گزینه های فوق جوابگو نبود و شما همچنان به سختی کار می کنید به عنوان آخرین راه حل، می‌توانید از این شیوه استفاده کنید ،

در صورتی که در دوربین  A7 IV با کیفیت 4K با سرعت 140 مگابیت بر ثانیه تا 400 مگابیت در ثانیه فیلم برداری می کنید، ابتدا با بیت ریت را کمی پایین تر آورده و سپس به ضبط فیلم ادامه دهید.  

اما اگر از نرخ فریم استاندارد فراتر رفتید، مثلاً با 50 فریم در ثانیه در حال فیلمبرداری هستید اما نیازی به فریم بالاتر ندارید و همان 23.976 یا 25 فریم در ثانیه برایتان کاملاً مناسب بوده و کارتان را راه می‌اندازد، قطعاً نرخ فریم بر ثانیه را کاهش دهید.

و برای آخرین راه حل نیز می‌توان به پایین آوردن کیفیت پرداخت و مثلاً کیفیت را از 4K به Full HD کاهش داد، اما میزان این کاهش‌ها بایستی در هر سه مورد نسبت به اولویتمان در فیلمبرداری متفاوت باشد ( برای مثال به بیت ریت بالا برای استفاده از جزئیات زیاد در ادیت و پس از تولید نیاز داریم، پس اگر فقط به کیفیتی معادل 1080p نیاز داریم، بایستی کمی بیشتر منعطف باشیم و از فیلمبرداری 4k صرف‌نظر کنیم)  البته برای تصمیم گیری در این خصوص لازم است که با خروجی  کار و نیازتان به تهیه عکس از فیلم را هم در نظر بگیرید.

 

صرفه جویی در قدرت

حالت ذخیره انرژی خود را طوری تنظیم کنید که بعد از مدت کوتاهی دوربین خاموش شود تا اگر دوربین برای مدت طولانی در حالت استندبای بود، به صورت خودکار خاموش شود. می‌توانید زمان شروع این کار را تنظیم کنید، اما با انجام این کار، به دوربین اجازه می‌دهید تا به طور کامل خاموش شود تا به دمای پایین‌تر از حالت استندبای برسد.

همچنین گرما تولید نمی کند زیرا در صورتی که فراموش کنید خودتان آن را خاموش کنید یا به طور تصادفی آن را روشن بگذارید، به طور کامل خاموش می شود. این حالت در صورت امکان باتری را ذخیره و دما را کاهش می‌‌دهد.

 

سخن آخر در مورد داغ شدن بیش از حد دوربین سونی a7 IV 

 اگر Sony A7 IV شما ، بسیار داغتر از حد معمول کار می کند، همه اقدامات فوق پیشگیرانه هستند، بنابراین در صورت نیاز میتوانید روش های زیادی از روش‌های گفته شده را انتخاب و استفاده کنید. اما همانطور که در ابتدا اشاره شد ، اگر با دوربین  Sony A7 IV کار می‌کنید و  یا در طول عکسبرداری و فیلمبرداری گرمای  بیش از حدی را مشاهده نکردید، پس نیازی نیست که نگران چیزی باشید.

ولی مطمئن باشید اگر اولین بار است که با یک دوربین 4K ده بیتی کار می‌کنید که قادر است تا 60 فریم در ثانیه نیز فیلمبرداری کند، شک نکنید که دمای تولید شده  بسیار بیشتر از آن چیزی است که تا کنون به آن عادت کرده اید و این چیزی است که شما باید با آن کنار بیایید.

به هر حال ، اگر قصد عکسبرداری در اقلیم گرم را آن هم در جلسات طولانی داشتید  چه اشکالی دارد که موارد فوق را به صورت پیشگیرانه انجام دهید، حتی اگر علائمی مبنی بر تولید گرمای بیش از حد در دوربینتان حس نکنید، این را همیشه به خاطر بسپارید که در اقلیم گرم ، خنک نگاه داشتن تجهیزات برای افزایش عمر مفید دوربین‌ها بسیار مهم و ضروری است.

با انجام تمام موارد بالا، نه برای A7 IV و نه هر بدنه دوربین دیگری ، هرگز مشکلی در این خصوص پیش نخواهد آمد ، اگرچه برخی از مدل‌های دوربین می‌توانند بهتر از بقیه با این مشکل گرما کنار بیایند و شاید لازم باشد حتی برای مقابله با این معضل (در صورتی که مجبور باشید به صورت همیشگی در یک محیط گرم اقدام به عکسبرداری کنید) دوربین خود را با یک دوربین دیگر که به گرما مقاوم‌تر است تعویض کنید، البته تصمیم گیری این که از نظر مدیریت مالی این تعویض برایتان صرفه اقتصادی دارد یا خیر ، به عهده‌ی خودتان است.

اگر راه دیگری جهت برطرف کردن گرمای بیش از حد دوربین سونی a7 IV به ذهنتان می‌رسد برایمان کامنت بگذارید تا ما آن روش را در صورت مفید بودن با همگان به اشتراک بگذاریم.