بهترین فضای ذخیره سازی فیلم و عکس و اطلاعات عکاسی

با افزایش روزافزون اندازه فایل‌ها در حال حاضر، اهمیت ذخیره‌سازی ارزان قیمت عکس‌ها و ویدیوها بیشتر از همیشه است، بدون اینکه عملکرد یا قابلیت اطمینان آن‌ها را نقض کنید. همچنین، فاصله بین ذخیره‌سازی سریع و کند در حال حاضر قابل توجه‌تر دهه گذشته است. در این مقاله ، به عکاسانی که که با به روز رسانی تجهیزات خود،‌ فیلم و عکس‌هایی سنگین از قبل را ذخیره کرده اند بیاموزیم که چگونه به بهترین روش‌ها برای  ذخیره‌سازی ، این حجم عظیم از داده‌ها کدامند؟

برخی از حرفه‌ای‌های خلاق به یک مقدار کم از ذخیره‌سازی سریع نیاز دارند یا گروه دیگری به یک حجم بزرگ از ذخیره‌سازی کُند و ارزان، اما بسیاری از عکاسان نیز هستند که به نیاز به هر دوی آنها دارند. امروزه با این حجم عظیم اطلاعات دیگر حتی کتابخانه‌ها و کاتالوگ‌های مربوط به عکاسی را نیز نمی‌تواند در یک هارد درایور کامپیوتر نگهداری نمود (حالا بماند که این روند چه ریسک‌هایی می‌تواند داشته باشد!). از طرفی با توجه به حجم نه چندان زیادی که برای استودیوها و عملیات عکاسی عروسی وجود دارد ،‌ راه‌حل‌های پیچیده ذخیره‌سازی و اجاره سرور نیز راهی اشتباه است و اجاره سرور برای این کار زیادی هزینه بر است.

فضای ذخیره“Hot” بهتر است یا  “Cold”  

در واقعیت، اگر یک بانک  بزرگ از عکس‌ها و ویدیوها داشته باشید، یک روش خوب برای تفکر در این زمینه تقسیم ذخیره‌سازی به دو دسته "گرم" و "سرد" است.

Hot storage شامل داده‌هایی است که شما به آن‌ها به طور مکرر دسترسی دارید. Cold storage به داده‌هایی اشاره دارد که به ندرت دسترسی می‌کنید. در اصطلاحات عکاسی، شاید شما دارای تعداد زیادی عکس قدیمی باشید که قبل از تصویربردار حرفه‌ای شدن شما گرفته شده‌اند. شما به احتمال زیاد نیازی به دسترسی مکرر به این عکس‌ها ندارید، بنابراین آن‌ها به عنوان cold storage (ذخیره‌سازی سرد) محسوب می‌شوند.

برای روشن شدن، ذخیره‌سازی گرم و سرد مفاهیم نسبی هستند. اما در عالم عکاسی، ذخیره‌سازی "گرم" ممکن است به عنوان عکس‌هایی که به طور مکرر به آنها دسترسی دارید و در یک SSD سریع ذخیره شده‌اند، مورد استفاده قرار بگیرد. در عین حال، "ذخیره‌سازی سرد" به لایه کندتری از ذخیره‌سازی که در حال استفاده هستید اشاره می‌کند و ممکن است شامل چیزهایی مانند HDDها به جای SSDها باشد.

دلیل تقسیم بندی برای بهره‌برداری بیشتر از پول شما است. بله، گزینه‌های ذخیره‌سازی سرد کندتر هستند، اما به طور قابل توجهی ارزانتر هستند. برای یک هارد دیسک سخت با کیفیت جدید، هزینه هر ترابایت آن در حدود 15-20 دلار است، بسته به تخفیف‌ها و اندازه هارد دیسکی که خریداری می‌کنید. در مقایسه، حتی SSDهای NVME ارزان هم در حدود 50 دلار برای هر ترابایت هستند، و SSDهای با عملکرد بالاتر به‌منظور افزایش قیمت نیز موجود هستند.

اگر بتوانید فایل‌هایی که به آن‌ها بسیار کم دسترسی دارید را جدا کنید و آن‌ها را در ذخیره‌سازی سرد نگهداری کنید، می‌توانید به عنوان یک عکاس، ارتقا‌های قابل توجهی را بدون نیاز به خرج چشمگیری انجام دهید.

شما چقدر فضا نیاز دارید؟

اولین مرحله در تصمیم‌گیری برای ارتقای ذخیره‌سازی شما تحلیل نیازهای عکاسی و ویدیویی شما است. از خودتان سه سوال بپرسید: سالانه چه مقدار گیگابایت ایجاد می‌کنید؟ به شما عملکرد چقدر اهمیت دارد؟ و چه میزان از کارهایتان را می‌توانید در ذخیره‌سازی سرد قرار دهید؟

بیایید به شما یک مثال بزنم. با در نظر گرفتن نیازهای ویدیویی خود، من هر سال بیش از یک ترابایت اطلاعات ایجاد می‌کنم و برای ویرایش ویدیوهای 4K (یا بالاتر) بدون هیچگونه مشکل پخش نیاز به ذخیره‌سازی بسیار سریع دارم. با این حال، بعد از اتمام یک پروژه خاص، به ندرت نیاز دارم که دوباره به آن دسترسی پیدا کنم - بنابراین، می‌توانم آن را به ذخیره‌سازی سرد منتقل کنم. این بدان معنی است که می‌توانم نیازهای خود را به دو قسمت تقسیم کنم: مقدار نسبتاً کمی از ذخیره‌سازی گرم (چند ترابایت) که بسیار سریع است و برای دسترسی فوری مناسب است، در حالی که مقدار بزرگی از ذخیره‌سازی سرد (20+ ترابایت) که ارزان قیمت و کندتر در عملکرد است، را حفظ می‌کنم.

تعیین نیازهای ذخیره‌سازی شخصی خودتان آسان است:

پوشه‌های خود را در چند سال گذشته بررسی کنید تا مقدار داده‌های تولیدی را بررسی کنید. میانگین آن را محاسبه کنید تا نرخ سالانه خود را بدست آورید.

بدون در نظر گرفتن پشتیبان‌ها (به زودی به آن می‌پردازم)، باید مقداری از ذخیره‌سازی اضافی داشته باشید که برای پنج سال کافی باشد و در صورت امکان ده سال مد نظر باشد. نرخ خود را در 5 یا 10 ضرب کنید تا این مقدار را بدست آورید.

سپس درصد ذخیره‌سازی گرم نسبت به ذخیره‌سازی سرد را تعیین کنید. در مورد خودم، حدوداً 15% ذخیره‌سازی گرم و 85% ذخیره‌سازی سرد است، اما وضعیت هر عکاسی متفاوت است. اگر از انجام کارهای شخصی که به طور مداوم مرور می‌کنید به صورت انحصاری عکاسی می‌کنید و مقدار زیادی از کارها را از پروژه‌های قدیمی ندارید، ممکن است نیاز به 100% ذخیره‌سازی گرم داشته باشید.

اکنون که شما می‌دانید چه مقدار ذخیره‌سازی نیاز دارید و به چه "دما" احتیاج دارید، برنامه‌ریزی برای ارتقای ذخیره‌سازی به راحتی امکان‌پذیر است! مرحله اول در ارتقای ذخیره‌سازی فقط برآورده کردن این نیازهای اساسی است، اگر تاکنون این کار را انجام نداده‌اید. پس از آن، چندین مسیر ارتقا احتمالی وجود دارد، مانند افزودن بیشترین تعداد پشتیبان، افزایش سرعت ذخیره‌سازی گرم، افزایش ظرفیت هر دو نوع ذخیره‌سازی یا اضافه کردن درایوهای تخصصی سفر. در زیر به این گزینه‌ها می‌پردازم.

 

گزینه‌های ارتقای ذخیره‌سازی:

افزودن به پشتیبان‌ها

احتمالاً اولین بخشی که به آن در ارتقای ذخیره‌سازی عکاسی باید توجه کنید، بهبود سیستم پشتیبان‌گیری است. امیدوارم که شما در حال حاضر حداقل الزامی را انجام می‌دهید که شامل داشتن دو نسخه از هر فایل، در درایوهای مختلف و در همه زمان‌ها است. اما در پایان روز، واقعاً باید سه نسخه از فایل‌ها داشته باشید - که یکی از آن‌ها باید در محلی خارج از محدوده باشد، تا از آتش‌سوزی، سیلاب و یا خسارات دیگر جلوگیری شود.

یک گزینه پایه برای این سومین نسخه، اقتنایی خریدن یک درایو خارجی بزرگ است و آن را در خانه یکی از دوستان یا اعضای خانواده نگهداری کنید. گاهی اوقات آن را به خانه بیاورید تا با آخرین کارهای خود به‌روز شود. اگرچه این کار باعث ایجاد یک فاصله زمانی بین پشتیبان‌ها می‌شود، اما هزینه‌ای کمتر از هزینه‌ای است که هیچ پشتیبانی نداشته باشید.

می‌توانید با تغییر به یک سیستم پشتیبان‌گیری مبتنی بر ابر، ارتقا را ادامه دهید. این گزینه معمولاً هزینه‌های بیشتری دارد و همراه با هزینه ماهانه است، اما راهی اطمینان‌بخش‌تر برای حفظ عکس‌های خود است. ابر را به عنوان یک ذخیره‌سازی سرد اضافی در نظر بگیرید - شما سعی ندارید به جز در مواقع اضطراری به آن دسترسی پیدا کنید. اگر نیاز به ذخیره‌سازی گرم مبتنی بر ابر دارید، شما قیمت‌های بالا را پرداخت خواهید کرد که تنها برای برخی از کسب‌وکارها ارزشمند است.

 

افزایش سرعت ذخیره‌سازی گرم

یکی از راه‌های بارز برای بهبود تجربه شما به عنوان یک عکاس (حداقل در فرآیند پس‌پردازش)، استفاده از ذخیره‌سازی سریع‌تر است! بسیاری از مواقع، زمانی که افراد به من شکایت می‌کنند که کامپیوترشان کند است، دلیل آن هارد دیسک آن‌ها است.

به ویژه، اگر هنوز از هارد دیسک سنتی برای ویرایش عکس‌هایی که به طور مکرر دسترسی می‌کنید استفاده می‌کنید، بسیاری از سرعت را از دست می‌دهید. مرحله اول، تغییر ذخیره‌سازی گرم خود به یک NVME SSD است. سپس سیستم عامل، فایل‌های برنامه، فایل‌هایی که به طور مکرر به آن‌ها دسترسی دارید و (در صورت وجود) کاتالوگ Lightroom را روی این NVME SSD ذخیره کنید. بالا همه، اگر درایو بوت شما در حال حاضر یک NVME SSD نیست، هر چه زودتر آن را در آنجا قرار دهید! این یکی از ارتقاهایی است که بیشترین تأثیر را برای هر کامپیوتری می‌تواند داشته باشد.

بسیار حائز اهمیت است که بگویم که ارجاع من به درایوهای NVME SSD است، به تفاوت با دسته بزرگتری از درایوهای SSD. به طور خاص، من درایوهای SATA SSD را مستثنی می‌کنم زیرا فکر نمی‌کنم آنها ارتقای معنی‌داری نسبت به هارد دیسک معمولی باشند و قیمت آنها نسبت به محصولات NVME سریع‌تر کافی ارزان نیست. استاندارد NVME به راحتی می‌تواند پهنای باند را تا 10 برابر افزایش دهد.

در مورد توصیه‌های محصول، تجربیات بسیار خوبی با خط تولید SKHynix داشته‌ام. مدل P31 که یک مدل قدیمی تر Gen 3 است، برای افرادی که میل به صرفه‌جویی در هزینه دارند یا کسانی که از لپتاپ استفاده می‌کنند، گزینه‌ی بسیار خوبی است، زیرا کارایی بالا به تمدید عمر باتری کمک می‌کند و دمای آن را پایین می‌دارد. اگر کامپیوتر شما از درایوهای Gen 4 پشتیبانی می‌کند، می‌توانید با انتخاب مدل P41، عملکرد بیشتری را بدست آورید. در حال حاضر، درایوهای Gen 5 در حال ورود به بازار هستند، اما با توجه به قیمت بالا و عدم سازگاری گسترده، ارزش آنها پایین است (به موقعیت میانه سال 2023 که این مقاله منتشر می‌شود).

هیچ رمز و رازی در اینجا وجود ندارد - هر چه درایو SSD سرعت بیشتری داشته باشد، هزینه آن بیشتر خواهد بود. اما حتی اگر شما یک مدل نسل قدیمی‌تر مانند مدل P31 را انتخاب کنید، تفاوت بسیار بزرگی نسبت به استفاده از هارد دیسک برای ذخیره گرم خواهید داشت. اگر هنوز هم احساس می‌کنید که کامپیوتر شما بعد از خرید یک SSD سریع همچنان کند است، ممکن است بخواهید راهنمای کامل من برای ساخت یک کامپیوتر برای عکاسی را بررسی کنید.

به عنوان یک نکته نهایی، برای عکاسانی که کامپیوترشان از درایوهای NVME پشتیبانی نمی‌کند، ممکن است بخواهید به دنبال یک کامپیوتر جدید بگردید. در حال حاضر درایوهای NVME تقریباً 10 سال است که در دسترس هستند و کامپیوترهایی که از آنها پشتیبانی نمی‌کنند، به طور کلی به پایان عمر خود نزدیک هستند.

افزایش اندازه و بهینه سازی فضای ذخیره‌سازی (گرم یا سرد)

بسیاری از عکاسان تا زمانی که حجم داده‌ها به محدودیت‌های فضای ذخیره‌سازی می‌رسد، تاخیر می‌کنند تا اندازه درایو خود را ارتقا دهند. اما این می‌تواند سرعت درایو را کاهش داده و بهترین انتخاب‌های سازماندهی فایل را به خطر بیندازد. هیچوقت نباید فضای ذخیره‌سازی هارد را محدود کنید!

اگر اصلی‌ترین هدف شما افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی سریع است، پاسخ بسیار ساده است، اگرچه ممکن است هزینه‌بر باشد. شما باید نسخه بزرگتری از SSD مورد نظر خود را تهیه کنید؛ مثلاً شاید 2 ترابایت به جای 1 ترابایت.

از طرف دیگر، اگر از یک SSD سریع استفاده می‌کنید و فقط به فضای بیشتری برای ذخیره فایل‌های قدیمی نیاز دارید، به دنیای HDD مراجعه کنید. آنها به مراتب ارزان‌تر هستند به ازای هر گیگابایت ذخیره شده، و این مزیت تنها زمانی که نیاز به ضعف یا سه برابر کردن نیازهای "واقعی" خود را برای پشتیبان‌گیری در نظر بگیرید، بیشتر می‌شود.

برای پیشنهاد درایو، بیشتر مدل‌هایی از Western Digital و Seagate مناسب هستند. با این حال، توصیه می‌شود از خطوطی که ممکن است از تکنولوژی SMR به جای تکنولوژی CMR استفاده کنند، دوری کنید. تکنولوژی SMR یا Shingled Magnetic Recording باعث فشرده‌سازی بیشتر داده‌ها روی هر دیسک می‌شود، اما ممکن است باعث کاهش سرعت شود. برای Seagate، مدل‌های مناسب شامل Exos، Ironwolf و BarraCuda Pro هستند، در حالی که خط محصولات Western Digital شامل Red Plus، Red Pro، Blue و Black است. درایوهای با قیمت حدود 15 دلار بر ترابایت، ارزش خوبی را ارائه می‌دهند، با این حال این ممکن است نیازمند خرید درایوهای با ظرفیت بزرگتر باشد.

اگر کامپیوتر شما امکان اضافه کردن درایوهای داخلی را دارد، بهتر است از درایوهای داخلی استفاده کنید. درایوهای داخلی عموماً دارای خنک‌کننده بهتری هستند، قیمت‌گذاری ممکن است بهتر باشد و خطرات کوچکی مانند افتادن درایو از روی میز نیز وجود ندارد. اما بسته به میزان "سرد" بودن فضای ذخیره‌سازی سرد شما، می‌توانید درایوهای خود را در یک کمد یا جای امن دیگر نگهداری کنید.

بهبود ذخیره‌سازی خود در سفر

به‌عنوان یک مسیر آخر برای ارتقای ذخیره‌سازی، باید وضعیت ذخیره‌سازی خود در هنگام سفر را مورد نظر قرار دهید. در حال کار با لپتاپ، شما به یک چیز کوچک و مقاوم نیاز خواهید داشت. راه‌حل ترجیحی من استفاده از یک جفت SSD با رابط USB-C است. آن‌ها کوچک، سبک، مقاوم و سریع هستند - اما متأسفانه، این گزینه گرانترین ذخیره‌سازی است که من در اینجا لیست کرده‌ام. با توجه به نوع سفر شما، می‌توانید با 1 ترابایت یا حتی کوچک‌تر از آن کار کنید، تا زمانی که هر بار که به خانه برگشتید، آن‌ها را انتقال دهید.

بعضی از عکاسان، به‌جای سیستم پشتیبان‌گیری مبتنی بر لپتاپ، از کارت‌های حافظه در هنگام سفر استفاده می‌کنند. کارت‌های مدرن ارزانتر از همیشه هستند و به‌طور ویژه کارت‌های CFExpress بسیار قابل اعتماد هستند. اگر دوربین شما دارای دو شیار کارت حافظه است، می‌توانید پشتیبان‌های زنده را در طول سفرتان بنویسید و سپس به‌سادگی تمام کارت‌های خود را هنگام بازگشت به خانه بارگذاری کنید.


برای حفظ اطلاعات عکاسی خود ، بایستی تجهیزات عکاسی شما در صحت کامل باشند و به بهترین نحو کار کنند برای رسیدن به این منظور می‌توانید تجهیزات عکاسی خود را هر چند ماه یکبار به صورت رایگان برای سرویس‌های دوره‌ای به شرکت ایده‌آل دوربین بیاورید.


از لحاظ شخصی، هنوز هم سیستم مبتنی بر لپتاپ را ترجیح می‌دهم. به نظر می‌رسد کم‌تر در معرض امکان از دست دادن دوربین یا سرقت اشیاء خود قرار می‌گیرید، به‌ویژه اگر در طول سفرهای خود SSDها را در مکان‌های مختلف نگه دارید (مثلاً یکی در چمدان و دیگری در دست شما). همچنین، در دوربین‌های مدرن با فریم‌ریت بالا، اغلب نیاز به کارت‌های حافظه بسیار سریع و گران قیمت وجود دارد؛ به عنوان مثال دوربین نیکون Z9 در آزمایش‌های ما بیش از ۱۰۰۰ عکس دارای عمقی داشت.

دوام و قابلیت حمل و نقل برای یک سیستم پشتیبانی در سفر از سرعت مهمتر است. درباره توصیه‌های خاص، تجربه‌های خوبی با این درایوی از Sandisk و این درایوی از Samsung داشته‌ام. فکر می‌کنم بهتر است درایوها را از دو شرکت مختلف بخرید، زیرا درایوهای از همان دسته گاهی اوقات در زمانی بسیار مشابه خراب می‌شوند.

آیا شما نیاز به  NASدارید؟

به عنوان یک یادداشت آخر، اگر نیازهای ذخیره‌سازی شما به گونه‌ای بیشتر از آنچه کامپیوتر شما پشتیبانی می‌کند رشد کرده است، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به سمت یک سرور NAS نگاه کنید. یک سرور NAS در واقع یک سرور کوچک برای فایل‌های شما است و همچنین می‌تواند برنامه‌هایی را اجرا کند تا به چیزهایی مانند یک ابر شخصی پشتیبانی کند. با این حال، برای هدف این راهنما، هدف اصلی یک NAS اقدام به نصب درایوهای سخت‌افزاری است!

من توصیه می‌کنم اگر فهرست عکس/ویدیوی شما برای ذخیره‌سازی در حالت "Hot Storage" بزرگتر از آنچه می‌توانید روی یک SSD جا بدهید، به سمت یک سرور NAS حرکت کنید. البته، یک NAS تنها پاسخ اینجا نیست؛ اگر کامپیوتر شما بتواند درایوهای بیشتری را جایگزین کند، می‌توانید از ابزارهایی مانند DrivePool استفاده کنید تا آن‌ها را تجمیع کنید. اما با طراحی‌های مدرن مورد استفاده کمتری قرار می‌گیرد.


فارغ از اینکه چه نوع اطلاعاتی برای ذخیره کردن دارید (فیلم یا عکس یا فایل‌های متنی مربوط به عکاسی) در هر حال برای بهتر شدن نیتجه‌ی کارتان نیاز به ارتقاء تجهیزات خود دارید، برای ارتقاء این تجهیزات می‌توانید با بخش مشاوره رایگان خرید دوربین و لنز ایده‌آل دوربین تماس بگیرید و در این خصوص با مشاوران ما صحبت کنید، این مشاوره با توجه به بکاپ اطلاعاتی که از تعمیرات دوربین و لنز و آگاهی از نقاط ضعف و قوت دوربین‌ها و لنزهاست ، برای شما بسیار کارآمد خواهد بود.


از نظر خالصه، من طرفدار بزرگی از دستگاه‌های NAS برای کاربران عادی نیستم. اغلب کامپیوترها و/یا واحدهای NAS فقط از استاندارد شبکه گیگابیت پشتیبانی می‌کنند، بنابراین ممکن است نتوانند فایل‌های شما را به سرعتی که شما می‌خواهید ارائه دهند (به هیچ عنوان به اندازه SSD داخلی یا USB-C سریع). بنابراین، اگر نیاز به سرعت بالا برای ویرایش عکس دارید، تنها در صورتی به سمت یک NAS حرکت کنید که هم کامپیوتر شما و هم NAS شما از فناوری اترنت فوق از گیگابیت پشتیبانی کنند. احتمالاً با چیزی شبیه یک USB-C DAS (ذخیره‌سازی مستقیم متصل) شانس بهتری برای داشتن ذخیره‌سازی بزرگ و سریع خارجی داشته باشید.

نتیجه‌گیری

تحسین برانگیز است که ذخیره‌سازی‌های سریع چقدر پیشرفت کرده‌اند و همچنین چقدر ذخیره‌سازی گسترده به قیمت مناسبی ارائه  شده است. برای عکاسان و فیلم‌برداران، این زمان، فرصت خوبی است، که عکاسان نباید از دست بدهند!

امیدوارم این راهنما به شما تصویری خوبی از مسیرهای ارتقاء موجود برای بهبود ذخیره‌سازی عکاسی شما بدهد. نیازهای هر عکاس متفاوت است، اما به طور کلی، بهتر است ابتدا سیستم پشتیبان خود را ارتقا دهید، سپس سرعت ذخیره‌سازی "Hot Storage" و در نهایت اندازه ذخیره‌سازی "Cold Storage" را. اگر سوالی دارید، در بخش نظرات به من اطلاع دهید و من با خوشحالی به آن پاسخ خواهم داد.