شاتر دوربین عکاسی

تصویر شاتر دوربینن

در عکاسی، شاتر بخشی از دوربین است که امکان ورود نور به سنسور را در مدت زمان مشخص فراهم می‌کند. یکی از سه تنظیم اصلی در دوربین‌های عکاسی، کنترل شاتر و تعداد دفعات فشردن دکمه شاتر است. در این مقاله، تمام اطلاعات مورد نیاز در خصوص شاتر دوربین عکاسی را شرح داده‌ایم.

شما می‌توانید برای تعمیر دکمه شاتر دوربین خود به بخش فنی شرکت ایده آل دوربین که نمایندگی رسمی دوربین سونی در ایران است، مراجعه کنید تا کارشناسان ما خدمات تعمیر دوربین را به بهترین نحو برای شما انجام دهند.

جهت اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس زیر می‌توانید با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید.

021-62999596

 

شاتر دوربین چیست و در کجا قرار دارد؟

شاتر پرده‌ای است که مقابل سنسور دوربین قرار گرفته و هنگام آغاز عکاسی، فعال می‌شود. زمانی که شما عکاسی را آغاز می‌کنید، شاتر باز شده و مسیر عبور نور به سنسور را باز می‌کند. پس از آن که نور کافی برای ثبت تصویر توسط سنسور دریافت شد، شاتر دوباره بسته می‌شود. قابلیت تنظیم شاتر به شما این امکان را می‌دهد که با تنظیم میزان باز بودن دیافراگم، میزان نور ورودی به دوربین را کنترل کنید. این تنظیمات به شما کمک می‌کند تا در شرایط نوری مختلف، تصاویر مناسب و باکیفیتی ثبت کنید.

در بسیاری از دوربین‌های مدرن، حالت اتوماتیک وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا تنظیمات مختلف عکاسی، مانند سرعت شاتر و دیافراگم، به طور خودکار و متناسب با شرایط محیط تنظیم شوند. میزان باز بودن دیافراگم با علامت f نشان داده می‌شود و عدد کنار آن میزان باز یا بسته بودن دیافراگم را نشان می‌دهد. هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد، شاتر بسته‌تر است و هرچه کوچک‌تر باشد، شاتر بازتر است. در مکان‌هایی که نور زیاد است، استفاده از شاتر بسته باعث کاهش نور ورودی به سنسور می‌شود. برعکس، زمانی که نیاز دارید پس‌زمینه عکس محو شود، از شاتر باز استفاده می‌کنید. البته تنظیمات دیافراگم و شاتر، خود موضوعی پیچیده و مفصل است که نیازمند یادگیری و تجربه است.

 

عمر مفید شاتر دوربین چقدر است؟

یکی از سوالات رایج در مورد دوربین‌های مختلف از جمله کانن و نیکون، عمر مفید شاتر است. به طور کلی، هر دوربین DSLR یا بدون آینه (MIRRORLESS) دارای یک عمر مفید برای شاتر خود است که بسته به مدل دوربین متفاوت است و با جستجویی ساده می‌توانید اطلاعات مربوط به دوربین خود را بیابید.

طبق گزارشات معتبر از کمپانی‌های بزرگ، شاتر دوربین‌ها پس از مدتی استفاده به دلیل استهلاک فرسوده می‌شود و عمر مفید آن به پایان می‌رسد. برای مثال، شاتر دوربین‌های FULL FRAME معمولا عمری حدود ۲۵۰۰۰۰ شات دارند و دوربین‌های HALF FRAME عمری حدود ۱۵۰۰۰۰ شات. البته اگر خوش‌شانس باشید، ممکن است دوربین شما از استانداردهای تعریف‌شده عمر شاتر فراتر رود.

 

وظیفه شاتر در دوربین چیست؟

شاتر وظیفه دارد مدت زمانی که نور به سنسور می‌تابد را کنترل کند. عملکرد شاتر تاثیر مستقیمی بر کیفیت و نوع عکس‌های شما دارد و در تمامی دوربین‌های دیجیتال و آنالوگ از آن استفاده می‌شود.

همانطور که اشاره شد، وظیفه اصلی شاتر کنترل مدت زمان تابش نور به سنسور یا سطح حساس دوربین است.

 

انواع شاتر در دوربین عکاسی

شاترهای مختلفی در دوربین‌های عکاسی وجود دارند که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه با انواع شاتر آشنا می‌شویم:

تصویر شاتر در دوربین سونی

- شاتر مرکزی (تیغه‌ای)

در شاترهای مرکزی یا تیغه‌ای، از تیغه‌های فلزی استفاده می‌شود که از مرکز به سمت بیرون باز می‌شوند. در این نوع شاتر، سطح حساس به نور در معرض تابش نور قرار می‌گیرد و تصویر ثبت می‌شود. این نوع شاتر بیشتر در دوربین‌های قطع متوسط و بزرگ استفاده می‌شود و در دوربین‌های حرفه‌ای ۳۵mm کاربرد چندانی ندارد.

 

- شاتر کانونی

در شاتر کانونی یا پرده‌ای، نور پس از عبور از لنز به شاتر کانونی می‌رسد که نزدیک به سنسور قرار دارد. این شاتر از دو پرده موازی تشکیل شده است که با فاصله‌ای مشخص از یکدیگر حرکت می‌کنند و نور از بین آن‌ها عبور می‌کند. برخلاف شاتر مرکزی که نور را به یکباره به کل سطح حساس منتقل می‌کند، شاتر کانونی این کار را به تدریج انجام می‌دهد.

 

- شاتر دوربین‌های بدون آینه (MIRRORLESS)

شاتر دوربین‌های بدون آینه عملکردی مشابه دوربین‌های SLR دارد. در این دوربین‌ها نیز از یک پرده کرکره‌ای استفاده می‌شود که هنگام عکس‌برداری بالا و پایین می‌رود. به دلیل نبود آینه در این دوربین‌ها، سنسور به طور مستقیم پشت لنز قرار گرفته و با فشردن دکمه شاتر، پرده‌ای پایین می‌آید تا سنسور مسدود شود. سپس نوردهی انجام می‌شود و پرده دیگری از بالا به پایین سنسور را می‌پوشاند.

 

- شاتر الکترونیکی

با پیشرفت تکنولوژی و کوچک‌تر شدن دوربین‌ها، استفاده از شاتر الکترونیکی رایج‌تر شده است. این شاترها بی‌صدا هستند و هیچ قطعه مکانیکی ندارند. زمانی که عکاس دکمه شاتر را فشار می‌دهد، سنسور به میزان سرعت شاتر نور را دریافت می‌کند و تصویر ثبت می‌شود. در این نوع شاتر، نور به طور مستقیم از لنز به سنسور می‌تابد و سنسور هوشمندانه فقط در لحظه عکاسی نور را ثبت می‌کند.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد شاتر دوربین می‌توانید با ما از طریق شماره تماس زیر در ارتباط باشید.

02162999596

تصویر شاتر دوربین عکاسی

سرعت شاتر دوربین

سرعت شاتر به مدت زمانی که پرده شاتر باز می‌ماند و اجازه عبور نور به سنسور را می‌دهد اشاره دارد. سرعت شاتر تعیین‌کننده مدت زمان ثبت تصویر است؛ بنابراین هرچه شاتر مدت بیشتری باز بماند، نور بیشتری به سنسور خواهد رسید. در عکاسی، سرعت شاتر با حرف s که مخفف کلمه shutter است نمایش داده می‌شود.

 

تغییر سرعت شاتر دوربین

هر واحد سرعت شاتر نسبت به سرعت قبلی دو برابر یا نصف می‌شود، با چند استثنا مانند سرعت‌های ۱۵ و ۱۲۵. زمانی که سرعت شاتر را تغییر می‌دهید، در واقع تعداد استاپ‌ها را تغییر داده‌اید. برای مثال، اگر سرعت شاتر روی ۱/۶۰ ثانیه تنظیم باشد و به ۱/۸ ثانیه تغییر کند، یعنی سه استاپ سرعت را کاهش داده‌اید.

تغییر سرعت شاتر تاثیر مستقیمی بر نتیجه نهایی عکس و تنظیمات دیافراگم و ایزو دارد. در حالت اتوماتیک، این تنظیمات به طور خودکار اعمال می‌شوند، اما در حالت دستی باید تنظیمات را به صورت دلخواه و دقیق انجام دهید. برای تنظیم دستی سرعت شاتر، دوربین را باید روی حالت تمام دستی یا تقدم شاتر قرار دهید.

درخواست تعمیر دوربین در محل