نقد و بررسی دوربین سونی Sony a7R IV

نمایندگی دوربین سونی

دوربین سونی Sony a7R IV چهارمین نسل از دوربین های میرورلس و فول فریم ساخت کمپانی سونی است که در درون بدنه آن از یک سنسور BSI-CMOS با کیفیت 60.2MP استفاده شده است .

این دوربین ؛ در مقایسه با دوربین های نسل قبل از خود ؛ از کیفیت بدنه بهتری برخوردار بوده ؛ کلید های کنترل کننده آن بهینه سازی شده اند و از جدید ترین فناوری اتوفوکوس ساخت کمپانی سونی ؛ در آن استفاده شده است  .

دوربین سونی a7R IV ؛ با وجود ارایه تصاویری با رزولوشن بسیار بالا ؛ قادر است تا با سرعت 10 فریم بر ثانیه به همراه اتوفوکوس متوالی عکاسی نموده ؛ و فیلمبرداری 4K را با استفاده از تمامی سطح سنسور انجام دهد .

همچنین امکان انجام فیلمبرداری 4K  در حالت سنسور کراپ نیز با استفاده از این دوربین امکان پذیر می باشد .

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

ویژگی های اصلی دوربین سونی a7R IV  عبارتند از :

سنسور فول فریم 60.2MP BSI CMOS

سیستم اتوفوکوس پرقدرت با قابلیت تعقیب و تشخیص چشم سوژه

سرعت عکاسی متوالی 10 فریم بر ثانیه

ویزور OLED با کیفیت 5.76M نقطه

فیلمبرداری 4K  با استفاده از تمام سطح سنسور

مود های رزولوشن بالا با ارایه تصاویری با کیفیت 240 مگاپیکسل

فیلمبرداری ویدیو در مود های S-Log 2, S-Log 3 و 'HLG'

 

پیشرفت های  جدید در دوربین سونی a7R IV:

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

بهبود وضعیت اتوفوکوس :

بزرگترین پیشرفت به وجود آمده در دوربین سونی a7R IV سیستم اتوفوکوس تعقیب سوژه به صورت همزمان می باشد .

این سیستم به گونه ای طراحی شده است که بااستفاده از آن تشخیص صورت ؛ چهره و چشم افراد در عکاسی پرتره را به آسانی انجام دهد . همچنین این سیستم به صورت مستقل قادر است تا حرکت سوژه در درون کادر تصویر را تشخیص داده و آنرا تعقیب نماید .

در عکاسی پرتره ؛ از فوکوس خارج نشدن سوژه به دلیل لحظه ای از رو چرخاندن سوژه  اهمیت بسیار زیادی دارد و بنابراین در فناوری اتوفوکوس این دوربین ؛ سیستم به گونه ای طراحی شده است تشخیص چهره ؛ صورت و چشم در سریعترین زمان ممکن و به وسیله دوربین انجام می شود .

در نتیجه این فناوری ؛ یک سیستم اتوفوکوس با قابلیت کاربری آسان و بدون نیاز به تغییر نقطه فوکوس توسط کاربر به وجود آمده است و در زمان استفاده از آن به مراجعه مکرر به منو های داخلی دوربین نیازی نمی باشد .

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

عکاسی متوالی 10 فریم بر ثانیه :

دوربین سونی a7R IV قادر به انجام عکاسی متوالی با سرعت 10 فریم بر ثانیه می باشد . این سرعت پیش از این در دوربین های رزولوشن پایین دیده شده است اما این نخستین دوربین رزولوشن بالا است که قادر به انجام عکاسی با این سرعت می باشد .

 

مود های رزولوشن بالا :

در سیستم دوربین سونی a7R IV یک مود قرار داده شده است که مشابه آن را پیش از این در دوربین های ساخت کمپانی المپیوس دیده بودیم . در این سیستم دوربین چهار شات عکس با مرکزیت یکسان را به ثبت رسانده و سپس سنسور دوربین با جابجایی نیم پیکسل چهار عکس بعدی را به ثبت می رساند و این فرایند تا ثبت 16 عکس ادامه می یابد . 16 تصویر به دست آمده در این روش ؛ در مجموع کیفیتی برابر با 240 مگاپیکسل را ارایه می دهند .

شایان ذکر است که در این مود از حالت شاتر الکترونیک استفاده شده و این امر ممکن است منجر به ایجاد محدودیت هایی در استفاده از تجهیزات نورپردازی شود .

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

درگاه کارت حافظه :

در این دوربین از دو درگاه کارت حافظه UHS-II برای به کارگیری جدید ترین SD کارت ها استفاده می شود  .

 

فیلمبرداری :

ویژگی های فیلمبرداری در دوربین سونی a7R IV تقریبا دست نخورده باقی مانده اند و این دوربین همچنان قادر است تا فیلمبرداری 4K را در 30p با استفاده از تمامی سطح سنسور انجام دهد . تصاویر با جزئیات بسیار بالا را در حالت کراپ ؛ با این دوربین می توان به دست آورد .

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

رابط کاربری :

منو های مورد استفاده در دوربین سونی a7R IV تقریبا همان حالت منو های موجود در مدل های قدیمی تر می باشند . در زبانه My Menu  امکان تنظیم و گرد آوری پرکاربرد ترین عملکرد ها در اختیار کاربر قرار داده شده است .

نمایندگی دوربین سونی - تعمیر دوربین سونی

باتری :

در دوربین سونی a7R IV از همان مدل باتری FP-Z100 استفاده می شود که پیش از این دوربین سونی Mark III نیز استفاده  می شد . این باتری امکان ثبت 670 شات در هر مرتبه شارژ کامل را فراهم می آورد و در زمان استفاده از ویزور 530 شات را با آن می توان ثبت نمود . تعداد دقیق شات های قابل ثبت در هر مرتبه شارژ کامل از باتری ؛ به مقدار زیادی به مود های انتخاب شده برای دوربین بستگی دارد اما به طور کلی ثبت حدود 500 شات در هر مرتبه شارژ کامل را از آن می توان انتظار داشت .