ZV-1 Mark II دوربینی مناسب ولاگرها

سونی، یکی از اولین شرکت‌هایی بود که به عنوان یکی از تولیدکنندگان دوربین‌های حرفه‌ای، وارد عرصه ولاگینگ شد و در نتیجه، همچنان به طور پیوسته مدل‌های جدیدی را عرضه می‌کند. اکنون، سونی مدل زومی‌که از اوایل فعالیت‌های خود استفاده می‌کند، را با نام ZV-1 Mark II به‌روزرسانی کرده است.


نمایندگی تعمیرات دوربین سونی در ایران تنها شرکت ایده‌آل دوربین است

با تحویل دوربین خود به واسطه‌ها، علاوه بر پرداخت هزینه‌ی بیشتر، احتمال 

استفاده از قطعات تقلبی و کاهش عمر دوربین بسیار زیاد خواهد شد


ZV-1 Mark II: طراحی بدنه

مدل ZV-1 Mark II با قیمت ۹۰۰ دلار اساساً تغییر چندانی نسبت به نسل قبلی خود نداشته است. تمامی کنترل‌ها در جایگاه های قبلی خود قرار دارند، از جمله دکمه روشن/خاموش که به طور مشهوری سخت به دسترس است زمانی که ستون صوتی روی آن نصب شده است. من از دستگیره ساده پلاستیکی موجود در جلوی دوربین لذت می‌برم؛ اگرچه ظاهرش خیلی چیزی نیست، اما در دست احساس امنیت می‌دهد. وزن بدنه دوربین ۲۹۲ گرم است و از باتری نوع BX1 سونی استفاده می‌کند که همان باتری استفاده شده در نسخه قدیمی تر است.

سونی در مدل جدید، در برخی از جنبه‌های ارگونومی بهبودی داشته است. در نسخه اصلی ZV-1 ، کاربران مجبور بودند گریپ را برای تعویض باتری بردارند. در ZV-1  مارک دو، سونی بدنه را طراحی مجدد کرده است تا بتوانید باتری را بدون برداشتن گریپ تعویض کنید. این تغییر کوچک به نظر برسد، اما برطرف کردن این مشکل کوچک، پیروزی مهمی است و چیزی است که همه خالقان می‌توانند در ZV-1 Mark II ارزش قائل شوند.

همچنین در مدل جدید ZV-1  مارک دو، پورت USB-C وجود دارد که در مدل قبلی وجود نداشت. این پورت USB-C به خالقان اجازه می‌دهد از دوربین برای استریم زنده یا حتی به عنوان دوربین وب استفاده کنند. حتی اگر از هیچکدام از این قابلیت‌ها استفاده نکنید، اضافه شدن پورت USB-C جدید، قطعاً یک افزودنی خوش‌آمدید در ZV-1 Mark II است.

همچنین در مدل جدید ZV-1  مارک دو، استفاده از صفحه نمایش لمسی شبیه به یک تلفن همراه که در ZV-1  موجود نبود، معرفی شده است. این امکان فراهم می‌کند تا با لمس ساده‌ای روی صفحه نمایش، از تمامی عملکردهای دوربین به طرز سریع و کارآمد استفاده کنید.

همچنین، در این مدل نیز صفحه نمایش ال سی‌دی قابل تنظیم کامل عالی را مشاهده می‌کنیم، اما مشابه نسخه قبلی، هیچ چشم نما (ویوفایندر) الکترونیکی موجود نیست. همچنین، سه میکروفن مشابه نسخه قبلی نیز در دسترس است. این به دوربین امکان ضبط صدایی با برد ۳۶۰ درجه را می‌دهد و اکنون از سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) استفاده می‌کند که به صورت خودکار بهترین جهت برای ضبط صدا را تعیین می‌کند.

میکروفن‌ها صدایی "درشت" دارند، اما بهتر از بیشتر رقباست. در حین ولاگینگ یا ارائه در دوربین، من واقعاً از چراغ تعیین وضعیت استفاده کردم. به طور کلی، این مدل تقریباً همانند ZV-1  اصلی عمل می‌کند، پس چرا نسخه جدیدی را عرضه کردند؟ در واقع چه تغییراتی صورت گرفته است؟

 

شکایت اصلی من از ZV-1  اصلی، محدوده کانونی معادل ۲۴-۷۰ میلی‌متر بود که برای عکاسی ایده‌آل بود، اما برای ولاگینگ کافی عریض نبود. ZV-1  البته دارای استحکام‌بخشی اپتیکال در لنز بود، بنابراین نگه داشتن آن به دست نسبتاً پایدار بود، اما اگر استحکام‌بخشی فعال را فعال کنید، دوربین کمی بریده می‌شد و باعث می‌شد که کانون باریک و با طول ۲۴ میلی‌متر به طور کافی عریض نباشد.

 

میکروفن‌ها صدایی "درشت" دارند، اما بهتر از بیشتر رقباست. در حین ولاگینگ یا ارائه در دوربین، من واقعاً از چراغ تعیین وضعیت استفاده کردم. به طور کلی، این مدل تقریباً همانند ZV-1  اصلی عمل می‌کند، پس چرا نسخه جدیدی را عرضه کردند؟ در واقع چه تغییراتی صورت گرفته است؟ 

اولاً، باید بگویم که تثبیت تصویر اپتیکالی وجود ندارد، به این معنی که اگر می‌خواهید تصاویر پایدارتری داشته باشید، باید استحکام‌بخشی فعال را فعال کنید. این عملکرد به طور موثر عمل می‌کند، اما لنز را به‌طور تقریبی تا ۲۳ میلی‌متر معادل فول فریم بریده می‌کند. این تقریباً بهبود قابل توجهی در زاویه دید عریض نسبت به لنز قدیمی نیست.

 

همچنین، در محدوده تله‌فوتو ۵۰ میلی‌متر، دیافراگم با سرعت کمتری یعنی f/4 وجود دارد، به علاوه آنکه طول کانونی ۵۰ میلی‌متر به خودی خود بسیار بلند نیست و من خودم دیدم که نیاز به زاویه دید ۷۰ میلی‌متری موجود در لنز قدیمی را داشتم. محدوده کانون جدید یکی از عوامل تصمیم‌گیری اصلی در انتخاب بین ZV-1  قدیمی و ZV-1 Mark II خواهد بود. برای ولاگینگ، من ZV-1 Mark II را تهیه می‌کنم، اما برای هر چیز دیگری، به طور جدی به ZV-1  قدیمی (که امیدوارم هم‌اکنون ارزانتر شده باشد) نگاه خواهم کرد.


ایده آل دوربین به دلیل استفاده از قطعات اورجینالی که مستقیماً از کمپانی سونی تحویل می‌گیرد، تمامی دوربین‌های تعمیر شده‌ی خود را در بخش تعمیر شده، به مدت 90 روز گارانتی کتبی می‌نماید. این گارانتی طولانی مدت را فقط می‌توان در اطمینان از کیفیت قطعات مصرفی دانست.


ZV-1 Mark II: قابلیت‌های فیلم‌برداری

مدل ZV-1 M2 در واقع قابلیت‌های فیلم‌برداری ZV-1  اصلی را بازمی‌سازی می‌کند. با سنسور CMOS با قابلیت 20 مگاپیکسل در لایه برداری از تصاویر، امیدوار بودیم در این مدل 4Kp60 را ببینیم، اما به تأسف ما هنوز به ۳۰ فریم بر ثانیه محدود شده‌ایم. خوشبختانه، شاتر رولینگ به خوبی کنترل شده است و فیلم‌برداری 4K حاوی جزئیات غنی است، اگرچه تیز شده بیش از حد است. علاقه‌مندانه من به بازگشت ویژگی Product Showcase است که به‌صورت خودکار روی مجری تمرکز می‌کند و به یک محصولی که در جلوی دوربین نگه داشته شده است، تمرکز می‌کند.

به طرز جالبی، ZV-1 Mark II علاوه بر حالت‌های S-Log2، قابلیت ضبط با S-Log3 را نیز اضافه می‌کند، اما هیچ حالت فیلم ۱۰ بیتی را ضبط نمی‌کند. این امر به طور قابل توجهی تفاوت‌های دامنه پویایی که S-Log3 می‌تواند ارائه دهد را نادیده می‌گیرد، بنابراین ما توصیه می‌کنیم کاملاً از آن اجتناب کنید. تمام پروفایل‌های رنگی سینمایی در ZV-1 Mark II بازگشت کرده‌اند، اما به پروفایل بسیار جذاب و تند S-Cinetone دسترسی نداریم.

سونی حالت Cine V-log را که برای اولین بار در سونی زد وی-ای۱ معرفی شد، به این مدل اضافه کرده است. شما در حالت ۲.۳۵:۱ و با نرخ فریم ۲۴p قفل می‌شوید تا حس یک فیلم کلاسیک را تقلید کنید. این همچنین به شما امکان استفاده از فیلترهای رنگی جالبی را می‌دهد که می‌تواند تناستی کلیپ‌های ویدئویی شما را تغییر دهد و به شما چندین نمای جذاب را برای استایل‌بندی کلیپ‌هایتان ارائه دهد. با این حال، همانطور که قبلاً گفته شد، حالت S-Cinetone در حالت Cine V-log دیده نمی‌شود. متأسفانه، تغییراتی که ما می‌خواستیم موجود نیستند و تغییرات اضافی تنها یک تزئین بیهوده است.

شدن قابلیت استفاده از ZV-1 Mark II به عنوان یک وبکم مبتنی بر رایانه، به طرز چشمگیری بهبود یافته است. قبلاً شما مجبور بودید از یک برنامه وبکم سونی اختصاصی با ZV-1  استفاده کنید. اکنون ZV-1 Mark II به‌صورت پلاگ-اند-پلی به‌طور مستقیم با برنامه‌های متداول ویدئوکنفرانس مانند Zoom سازگار است. همچنین دارای پورت میکروفون ۳.۵ میلی‌متری است، اما به تأسف، از هدفون پشتیبانی نمی‌شود.


در صورتی که شما نیز یکی از محصولات عکاسی سونی را خریداری کرده‌اید و یا قصد خرید آن را دارید،  به خاطر داشته باشید که شرکت ایده‌آل دوربین علاوه بر بیمه‌نامه‌ی تکمیلی دوربین‌های سونی، گارانتی و کارت VIP آن را نیز تحت خدمات خود دارد. 


ZV-1 Mark II: تکاملی کوچک در بهترین حالت

نمی‌توانم از احساسم جلوگیری کنم که ZV-1 Mark II تقریباً دقیقاً همان دوربینی است که قبلاً با ZV-1  داشتیم... که این نیز یک نکته بدی نیست زیرا اینجا بسیاری از نقاط قوت وجود دارد. سنسور برای قیمتی که دارد، عالی است، فوکوس پیگیری به زمان واقعی سونی همچنان بهترین است و کیفیت عکس و ویدئو، اکثر کاربرانی که تجربه ولاگینگ غیررسمی را می‌خواهند، راضی خواهد کرد.

عامل اصلی برای انتخاب نسخه دوم در مقابل نسخه اصلی به دامنه لنز با زاویه دید بزرگتر برمی‌گردد. من احساس می‌کنم لنز جدید ۱۸-۵۰ میلی‌متر یک حرکت خوب در جهت صحیح است و برای کاربردهای ویدئویی آن را تهیه می‌کنم، اما در نهایت این تغییر تا حد زیادی تکامل کوچکی است. ZV-1  اصلی هنوز یک گزینه قابل قبول است و به صراحت آن را به عنوان یک دوربین مبتنی بر عکاسی ترجیح می‌دهم.

 

آیا جایگزین‌هایی وجود دارند؟

علاوه بر سونی ZV-1  یادشده، نیکون مدل Z30 را نیز تولید می‌کند که دارای سنسور بزرگتر APS-C با رزولوشن ۲۰.۹ مگاپیکسل است. این دوربین همچنین دستگیره خوبی و تنظیمات میکروفون قابل قبولی دارد و لنزهای قابل تعویض آن امکان چندگانگی در آینده را با هزینه افزوده ارائه می‌دهند، اما کاربران عادی ممکن است سادگی ZV-1 Mark II و لنز داخلی آن را ترجیح دهند.

سونی ZV-1  اف سادگی بنیانی را در خود جای داده است و لنز ثابت ۲۰ میلی‌متری آن تجربه‌ای مشابه با زاویه دید گسترده را ارائه می‌دهد. قیمت پایین آن همچنین ممکن است برخی از خالقان با بودجه محدود را جلب کند. با این حال، ZV-1 Mark II می‌تواند همه چیزی که ZV-1  اف می‌تواند و بیشتر را انجام دهد.


دو جلسه کلاس آموزشی رایگان جهت معرفی منوهای دوربین‌های سونی ، یکی دیگر از خدمات رایگان شرکت ایده‌آل دوربین است.


آیا این دوربین ارزش خرید دارد؟

شاید. این بستگی به ترجیحات شما در مورد فاصله کانونی دارد، اما با قیمتی نسبتاً مقرون به صرفه، ZV-1 Mark II لنزی گسترده‌تر برای ولاگینگ به شما می‌دهد و همچنین تمامی ویژگی‌هایی که ZV-1  را محبوب کردند را حفظ می‌کند و با اضافه کردن تعدادی امکانات جدید، ولاگینگ را کمی خلاق‌تر می‌کند.