نقد و بررسی دوربین سونی Sony RX100 VII

 

نمایندگی دوربین سونی در تهران

نمایندگی دوربین سونی

دوربین سونی Sony RX100 VII یکی از جدید ترین محصولات عکاسی سونی در رده دوربین های کامپکت است که در طراحی و تولید آن از یک سنسور 1 اینچی استفاده شده است . لنز زوم این دوربین از فاصله کانونی معادل با 24-200mm در بازترین دهانه دیافراگم F2.8-4.5 برخوردار است .

از برترین ویژگی های این دوربین در مقایسه با مدل های قدیمی تر میتوان بیان نمود که دوربین سونی Sony RX100 VII دارای یک سیستم اتوفوکوس سریعتر و دقیقتر بوده و قادر به انجام فیلمبرداری با کیفیت 4K می باشد . همچنین برای نخستین بار در تاریخ محصولات عکاسی کامپکت از کمپانی سونی شاهده آن هستیم که در این دوربین , از یک سوکت میکروفون برای بهبود وضعیت صدا برداری استفاده شده است .

دوربین سونی Sony RX100 VII قادر به عکاسی با سرعت 20 فریم بر ثانیه بدون حالت جا ماندن شاتر است و این ویژگی است که در دوربین پرچمدار سونی a9 شاهد آن هستیم .

ویژگی های اصلی دوربین سونی Sony RX100 VII عبارتند از :

سنسور 1 اینچی CMOS با کیفیت 20 مگاپیکسل

لنز زوم با فاصله کانونی معادل با 24-200mm در بازترین دیافراگم F2.8-4.5

سرعت عکاسی متوالی 20 فریم بر ثانیه به همراه اتوفوکوس کامل

ویزور الکترونیک باز شونده با کیفیت 2.36M نقطه

صفحه ال سی دی 3 اینچی لمسی

قابلیت فیلمبرداری با کیفیت UHD 4K برای فیلم های کوتاه تا 5 دقیقه

فیلمبرداری سرعت بالا تا 1000 فریم بر ثانیه

وای فای ؛ بلوتوث و NFC

دوربین سونی RX100 VII از آگوست سال 2019 با قیمت 1200 دلار در بازار های جهانی موجود می باشد .

 

نمایندگی دوربین سونی

سنسور جدید

بنا بر اعلام سونی ، در طراحی دوربین سونی RX100 VII از یک سنسور کاملا جدید استفاده شده است . و بر این اساس ، طراحی سنسور جدید از نوع انباشته شده می باشد بدین معنا که با استفاده از این طراحی سونی توانسته است مقدار بیشتری از حافظه DRAM برای افزایش عمق بافر و نگهداری اطلاعات دریافت شده از سنسور ؛ را به وجود آورد .

یکی از بارزترین تفاوت های این دوربین با مدل های قبلی در آن است که RX100 VII از سطح پوشش گسترده تری برای قرارگیری المنت های تشخیص دهنده فاز حرکت برخوردار است . در این سیستم جدید ؛ از تعداد 357 نقطه فوکوس برای پوشش 68 درصد از سطح سنسور استفاده شده است . بنا بر اعلام سونی ؛ سریعترین زمان دستیابی به فوکوس در این دوربین حدود 02/0 ثانیه می باشد .

حداکثر سرعت عکاسی متوالی این دوربین 20 فریم بر ثانیه بدون حالت سیاه شدن تصویر در اثر جاماندن شاتر می باشد .

نمایندگی دوربین سونی

اتوفوکوس تشخیص چشم و تعقیب سوژه  بدون درنگ

یکی از بزرگترین و بهترین تغییرات به وجود آمده در این دوربین ؛ استفاده از قابلیت های سیستم اتوفوکوس تشخیص چشم و تعقیب سوژه بدون درنگ سونی در آن  می باشد. این قابلیت ها از جمله آخرین فناوری های اتوفوکوس ساخت کمپانی سونی می باشندو مشابه آن در دوربین پیشرفته و پرچمدار a9 سونی مشاهده می شود.

تعقیب سوژه بدون درنگ ؛ به معنای آن است که دوربین سونی RX100 VII قادر به تعقیب سوژه و در فوکوس قرار دادن آن می باشد. در این شیوه غ سیستم اتوفوکوس دوربین ؛ دقیقا همان چیزی را که برای فوکوس تعیین شده است را تعقیب می نماید و در هر زمان مناسب چشم و صورت سوژه را در نقطه مرکزی فوکوس قرار می دهد. همچنین حالت تشخیص چشم بدون درنگ نیز در اشاره به این قابلیت است که بدون نیاز به هرگونه کنترل بیشتر ، این دوربین قادر به تشخیص چشم و در فوکوس قرار دادن آن می باشد.

نمایندگی دوربین سونی

مود تک عکس

در حالت یا مود تک عکس ( Single Burst ) دوربین سونی RX100 VII  به سرعت هفت فایل JPEG /RAW را که حاصل از عکاسی با سرعت 90 فریم بر ثانیه می باشد ؛ را در اختیار قرار می دهد . تمامی این هفت فایل ؛ تنها با یک مرتبه فشردن دکمه شاتر تولید می شوند و این حالتی را به وجود می آورد که امکان ثبت بهترین موقعیت در یکی از 7 فایل تولید شده را در اختیار عکاس قرار بدهد . حالت های فوکوس و نوردهی در تمامی این 7 تصویر در وضعیت مشابهی قرار داشته و هیچ نیازی به از پیش فشردن دکمه شاتر برای آماده سازی بافر وجود ندارد .

حتی اگر عکاس نیازی به استفاده از مود های سرعت بالا نداشته باشد ؛ در مود  های کمی کند تر امکان استفاده از 60 یا 30 فریم بر ثانیه وجود دارد . در هر یک از این حالت ها نیز همچنان امکان ثبت 7 فایل تصویر وجود خواهد داشت .

نمایندگی دوربین سونی

تصویر بدون لرزش در زمان فیلمبرداری 4K

دوربین سونی RX100 VII در زمان فیلمبرداری 4K با استفاده از گزینه 'Active Mode' تصاویری کاملا بدون لرزش را به وجود می آورد . در حالت 'Active Mode' عملکرد های استابیلایزر اپتیکال دوربین و استابیلایزر دیجیتالی آن با یکدیگر ترکیب شده و اگر چه این امر موجب ایجاد کمی ضریب کراپ در حالت فیلمبرداری می شود اما در عوض تصاویری را به وجود  می آورد که فاقد لرزش های دست در زمان حرکت های سریع می باشند.

نمایندگی دوربین سونی

فیلمبرداری در حالت عمودی

دوربین سونی RX100 VII نیز همانند مدل های قدیمی تر دارای یک صفحه ال سی دی لمسی بازشونده به سمت بالا می باشد . این ویژگی امکان ثبت عکس یا ویدیو به صورت سلفی را به وجود می آورد . همچنین این دوربین قادر است تا وضعیت فیلمبرداری یا عکاسی به صورت عمودی ( Portrait  ) را تشخیص دهد . در این شرایط ؛ اطلاعات متادیتا ثبت شده بر روی فایل تصویر ؛ به آن امکان میدهد تا در زمان پخش فیلم ؛ حالت صحیح فیلمبرداری شده را نمایش دهد .

 

بدنه و حمل و نقل

طراحی و شکل ظاهری بدنه دوربین سونی RX100 VII به میزان زیادی شبیه به مدل های قدیمی تر از این سری می باشد . این دوربین دارای یک بدنه کوچک و کم حجم است و به طور کلی از قابلیت کاربری نسبتا آسانی برخوردار می باشد .

نمایندگی دوربین سونی

باتری

برای دوربین سونی RX100 VII از باتری NP-BX1 استفاده می شود که در هر مرتبه شارژ کامل امکان ثبت 260 عکس در زمان عکاسی با نمای زنده را به وجود می آورد.

نمایندگی دوربین سونی

درگاه های ورودی و خروجی

 

علی رغم وجود یک بدنه کوچک که به میزان زیادی سنسور و لنز جمع شونده دوربین را در درون خود جای می دهد ؛ این دوربین دارای درگاه های خروجی Micro USB ؛ HDMI و محل قرار گیری سوکت میکروفون است .

نمایندگی دوربین سونی

لنز

لنز زوم 24-200mm با بازترین دیافراگم F2.8-4.5 دامنه زوم نسبتا بالا را در قالب یک بدنه بسیار کوچک و کم حجم به وجود می آورد . در زمان زوم کردن ؛ گشودگی دیافراگم به سرعت کاهش می یابد و در حالت فاصله کانونی 40 mm دیافراگم لنز به F4.0 تقلیل می یابد اما با این وجود , این لنز هنوز هم روشنایی بیشتری را در مقایسه با مدل های قدیمی تر به وجود می آورد .

 

کیفیت تصویر

در طراحی دوربین سونی RX100 VII از سنسور 1 اینچی CMOS به صورت طراحی انباشته شده ؛ استفاده شده است . سیستم اتوفوکوس آن از سرعت و دقت عملکرد بالایی برخوردار است و لنز زوم آن نیز دامنه زوم بسیار گسترده ای را در اختیار کاربر قرار می دهد .

این دوربین تصاویر RAW یا JPEG را با کیفیت بسیار مطلوبی ارایه می دهد و این تصاویر از جزئیات نسبتا کامل برخوردار هستند . حتی در زمان عکاسی در محیط های کم نور ؛ به ندرت حالت تشکیل نویز در تصاویر را شاهده هستیم و این به لطف قدرت کاهش نویز سنسور ؛ در این دوربین به وجود آمده است . در تمامی فواصل کانونی ؛ لنز این دوربین تصاویری کاملا شارپ را به وجود می آورد اما در هر صورت در زمان استفاده از حالت زوم بالا ؛ کاهش گشودگی دیافراگم ؛ توانایی آن برای عکاسی در محیط های کم نور را تا حدی کاهش می دهد .

نمایندگی دوربین سونی

نتیجه گیری

دوربین سونی RX100 VII یکی از توانمند ترین دوربین های کامپکت است که به رغم برخورداری از یک بدنه کوچک و کم حجم امکانات نسبتا زیادی را در اختیار کاربر قرار می دهد . دامنه زوم بالا ؛ تصاویر شارپ و بهترین سیستم اتوفوکوس موجود در بازار ؛ فیلمبرداری 4K و سیستم تثبیت تصویر قدرتمند به همراه توانایی عکاسی در شرایط کم نور ؛ از جمله برترین توانمندی این دوربین به شمار می آیند.

منبع : نمایندگی دوربین سونی