بررسی Sony A7R V: تصاویر عالی، ویدیوی بهبودیافته، فوکوس خودکار بی‌رقیب

بررسی دوربین سونی A7R V

دوربین فول فریم سونی A7R IV یکی از بهترین دوربین های بدون آینه بود که تا به حال بررسی کرده ایم، بنابر این ، اگر قرار باشد مدل جانشین آن بهتر باشد باید مورد ارزشمندتر قابل توجهی ارائه دهد تا بتواند توجه‌ها را به خودش جلب کند.
پاسخ نمایندگی تولید دوربین سونی، ارائه‌ی یک جانشین 61 مگاپیکسلی به نام Sony A7R V است.
  a7R V  به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند بیشترین جزئیات را در عکاسی‌های پرتره و منظره ارائه دهد. 
این دوربین  نسبت به مدل پیشین ، تقریباً از هر جهت بهبود یافته است هرچند که همچنان از حسگر مشابه A7R IV استفاده می کند، سنسورهای دیگر این دوربین همانند سنسورهای  a1  به‌روزرسانی شده‌اند به طوری که امکان فوکوس خودکار سریع‌تر و ردیابی هوش مصنوعی و مشخصات ویدیویی بهتری را فراهم می‌کنند.
سونی همچنین لرزشگیر ، صفحه‌نمایش عقب، EVF و بسیاری از موارد دیگر را بهتر کرده است – که همه این مزیت‌ها را با همان قیمت 3900 دلار ارائه می‌دهد که رقیب اصلیش ، یعنی Canon EOS R5 نیز با همان قیمت و امکانات کمتر در بازار است. فناوری پیشرفته سونی همیشه ابرقدرت آن بوده است، اما مدل‌های رقیب کانن، پاناسونیک و دیگران نیز بیکار ننشسته و شروع به کم کردن فاصله و رقابت تنگاننگ کرده‌اند. 


برای اینکه بفهمم آیا A7R V نسبت به دوربین های دیگر و حتی آخرین مدل ارزش خرید دارد یا خیر، آن را برای آزمایش دقیق‌تر به آموزشگاه ایده‌آل دوربین بردیم. نتیجه‌ی کلی این بود که (A7R V یک دوربین چشمگیر و فوق‌العاده است)

بدنه و دستگیره‌ها
سونی تغییراتی را در طراحی دوربین های بدون آینه فول فریم خود ایجاد کرد که از A7S III شروع شد و A7R V در همین راستا ادامه دارد. علاوه بر دستگیره کمی بزرگتر، چندین پیشرفت نسبت به A7R IV دارد، مانند سلکتورهای اختصاصی جدید جهت انتخاب فیلم، عکس و حالت اسلوموشن (حرکت آهسته)

 

با حذف این عملکرد از  دیال مود، جابه‌جایی بین عکس‌ها و ویدیوها و همچنین تغییر مودها در هر کدام از آن‌ها نسبتاً آسان‌تر شده است. همچنین اشتراک گذاری برخی، همه یا هیچ کدام از تنظیمات (مانند سرعت شاتر و ISO ) بین حالت های عکس و فیلم با استفاده از منوی سفارشی سازی امکان پذیر است. سونی همچنین دکمه رکورد فیلم  را از پشت دوربین به جایگاه بهتری در بالا منتقل کرده است.
همانند سایر دوربین های سونی، استفاده از آن به صورت بصری  و بسیار ساده است. با این حال، ممکن است که نگه داشتن آن در تمام طول روز برای برخی افراد دشوار و ناراحت کننده باشند، به خصوص آنهایی که دارای دست‌های بزرگتری هستند. دلیلش این است که دستگیره دارای مواد و لبه‌های سفتی است که معمولاً در دوربین‌های دیگر (مثلاً R5 کانن) نرم‌تر است.

یک نوآوری بزرگ در صفحه نمایش عقب جدید A7R V است. سونی به جای یک صفحه نمایش ساده با شیب‌ دار (مانند مدل قبل)، یک سیستم کاملاً جدید ارائه کرده است. در این سیستم ، نمایشگر نه تنها به سمت بیرون می‌چرخد، بلکه متمایل می‌شود - نه فقط به سمت بالا مانند سیستم مشابه پاناسونیک در GH6 ، بلکه به سمت پایین و خارج نیز می‌چرخد. این قابلیت نه تنها برای تهیه محتوا برای وبلاگ نویسان و سلفی گرفتن بهتر است، بلکه به شما امکان می دهد صفحه را از وجود هر نوع کابل میکروفون یا کابل مانیتور پاک کنید. برای عکاسان نیز بهتر است. برخی از افراد صفحه نمایش کج را ترجیح می دهند (برای عکاسی در زاویه های بالا و پایین)، بنابراین A7R V بهترین های هر دو جهان را دارد.

 A7R IV قبلاً دارای EVF بسیار خوب با دقت رزولویشنی معادل 5.76 میلیون نقطه‌ بود، که سونی حتی آن را بهتر نیز کرد. در مدل جدید رزولوشن در پنل OLED تا 9.44 میلیون نقطه رسیده است، هرچند که با فوکوس کردن یا تجدید rate به حداکثر 120 هرتز، این دقت کاهش می‌یابد اما  در حال حاضر به تطابق نور و تصویر و رنگ در واقعیت با آنچه که در منظره یاب نوری می بینید بسیار به هم نزدیک است. 

مانند A1 و A7S III، دارای یک جفت اسلات کارت  با دو فرمت است. هر کدام از کارت‌های UHS-II SD یا سریع‌تر، اما بسیار گران‌تر CFexpress Type A را می‌پذیرند. مورد دوم برای ویدیوی 8 K مورد نیاز است و به شما امکان می‌دهد قبل از پر شدن بافر، عکس‌های پشت سر هم طولانی‌تری بگیرید.
 


از آنجایی که A7R V اکنون دوربین فیلمبرداری بسیار بهتری است، سونی مناسب دیده است که جک میکرو HDMI کوچک و شکننده را با یک جک با اندازه کامل تعویض کند. اگرچه هنوز مطابق با استانداردهای حرفه ای نیست، اما اتصال نسبتاً ایمن را ارائه می دهد و کابل های قوی تر را امکان پذیر می کند، زیرا مدل های micro HDMI مستعد شکستن هستند.

این باتری مشابه A1 است و دقیقاً همان تعداد عکس را با یک بار شارژ ارائه می دهد، 530. البته این در شرایط آزمایشگاهی است و من در دنیای واقعی تقریباً دو برابر آن را دریافت کردم. پورت USB-C 3.2 Gen 2 با PD سازگار است، بنابراین می توانید همزمان باتری را شارژ کرده و دوربین را روشن کنید. همچنین همانطور که انتظار دارید درگاه‌های میکروفون و هدفون، به‌علاوه یک پورت LAN سیمی و امکان انجام تماس‌های زوم یا پخش زنده از طریق USB-C از طریق استاندارد وب‌کم UBC ارائه می‌شود.

 

کارایی
بررسی دوربین فول فریم بدون آینه سونی A7R V
سرعت عکسبرداری A7R V تقریباً برابر با نسخه قبلی خود است، 10 فریم در ثانیه در هر دو حالت مکانیکی و الکترونیکی، عکسبرداری C-RAW و JPEG. هنگام عکسبرداری از فایل های فشرده نشده RAW، این سرعت به 7 فریم در ثانیه کاهش می یابد. اگرچه در مقایسه با A1 سونی یا Canon EOS R5 (هر دو دارای سنسورهای پشته‌ای هستند) خیلی سریع نیست، اما برای یک دوربین 61 مگاپیکسلی اصلا بد نیست. شما می توانید حدود 104 فایل C-RAW + JPEG را قبل از پر شدن بافر عکاسی کنید، البته این کار کمتر از دو ثانیه طول می کشد.

سونی به دلیل فوکوس خودکار درخشان خود شناخته شده است و A7R V ممکن است بهترین دوربین آن در این زمینه تا به امروز باشد. با 693 نقطه فوکوس تشخیص فاز (از 567 در A7R IV)، فوکوس خودکار معمولی (بدون ردیابی سوژه) در هر پنج حالت منطقه دقیق است و اکثریت زیادی از فریم های واضح را حتی با سوژه های متحرک سریع ارائه می دهد.وقتی به هوش مصنوعی ضربه می زنید اوضاع حتی بهتر می شود. سونی علاوه بر ردیابی عالی صورت، سر و چشم، حالت جدید ردیابی بدن را معرفی کرده است. این نرم افزار بسیار شبیه به نرم افزار ردیابی حرکت سه بعدی است که برای انیمیشن استفاده می شود و موقعیت سر و چشم شما را بر اساس ساختار استخوانی شما پیش بینی می کند. اگر نتواند صورت سوژه را ردیابی کند، می‌تواند به بدن آن سوژه نیز تغییر وضعیت دهد و همچنان عکس‌های شارپ بگیرد.

علاوه بر انسان ها، می تواند افراد، پرندگان، حیوانات، حشرات، ماشین ها، قطارها و هواپیماها را نیز ردیابی کند. با این حال، باید آن ها را به صورت دستی انتخاب کنید – خوب است که یک حالت خودکار داشته باشید که به هوش مصنوعی اجازه می دهد سوژه را مانند EOS R6 II کانن انتخاب کند. همچنین دارای یک حالت لمسی است که روی سوژه ها با دقت بیشتری نسبت به مدل های رقیب قفل می شود.

 


در اکثر این حالت‌های ردیابی، دوربین به خوبی روی چشمان سوژه فوکوس می‌کند. در صورت عدم موفقیت، به طور دقیق سر یا بدن را ردیابی می کرد و همچنان عکس های واضحی ارائه می داد. نتایج به خصوص با توجه به وضوح بالا که نقص فوکوس را در جزئیات جزئی نشان می دهد چشمگیر بود.

گاهی اوقات نمی تواند به چشم پرندگان و حیوانات دیگر قفل شود، اگرچه این چیزی است که سونی به طور بالقوه می تواند با به روز رسانی سیستم عامل آن را بهبود بخشد. با این حال، به طور کلی، تقریباً هر بار تمرکز خود را جلب می کرد و رقبا را با اختلاف فاحش شکست می داد.

A7R V همچنین دارای یک سیستم تثبیت کننده داخلی جدید است که با لنزهای پشتیبانی شده، آن را از 6 به 8 استاپ افزایش می دهد، همان چیزی که EOS R5 کانن ارائه می دهد. برای عکاسی خیلی خوب بود، به من اجازه می‌داد عکس‌های شارپ تا ربع ثانیه بگیرم. این بدان معناست که می‌توانید به‌عنوان مثال، در حالی که پس‌زمینه را فریز می‌کنید، به صورت دستی عکاسی کنید و رگه‌ای از چراغ‌های خودرو را ثبت کنید. که می شود گفت. برای ویدیو کمی کوتاه است همانطور که به زودی خواهید دید.

از آنجایی که A7R V دارای همان سنسور 61 مگاپیکسلی است، کیفیت تصویر تقریباً یکسانی را با A7R IV ارائه می دهد. این چیز بدی نیست، زیرا دومی می تواند تصاویر ستاره ای ایجاد کند. با وضوح بسیار بالا و فقدان فیلتر ضد آلیاسینگ، تنها دوربین‌های 100 مگاپیکسلی مدیوم فرمت Hasselblad و فوجی جزئیات بیشتری را ارائه می‌دهند. اگر این کافی نیست، می توانید از Pixel Shift Multi-Shot سونی استفاده کنید و آن را چهار برابر کنید و به 240.8 مگاپیکسل برسانید.

 

 

بدون فیلتر پایین گذر، مراقب آنتی آلیاسینگ یا مویری باشید که می تواند در قسمت های دقیق یا تکرار شونده یک تصویر ظاهر شود. با این حال، وضوح بالا به این معنی است که جزئیات باید بسیار خوب باشد.

فایل‌های JPEG آماده اشتراک‌گذاری مستقیماً خارج از دوربین، با سطوح به‌خوبی تنظیم‌شده وضوح و کاهش نویز هستند. رنگ‌ها نسبت به آخرین مدل‌های کانن دقیق‌تر هستند، اما شاید برای رنگ‌های پوست جذاب‌تر نیستند. این سیستم به‌ویژه برای صحنه‌های آفتابی و آسمان آبی به خوبی تنظیم شده است، بنابراین A7R V یک گزینه عالی برای عکاسی منظره است.

سونی ادعا می کند 15 استاپ محدوده دینامیکی دارد، بالاتر از Canon اما شاید کمی پایین تر از Nikon. این به شما هزینه های زیادی برای ویرایش فایل های RAW، رفع عکس های کم یا بیش از حد نوردهی یا تغییر رنگ ها می دهد. به جز صحنه های بسیار دقیق، من تفاوت زیادی بین فایل های فشرده و غیرفشرده RAW مشاهده نکردم.

A7R V در نور کم به طرز شگفت انگیزی خوب عمل می کند. در سرعت های تا ISO 6400، دانه مشکلی ندارد. نویز در ISO 12800 به طور قابل توجهی افزایش می یابد، اما تصاویر جزئیات را حفظ می کنند. فراتر از آن، آنها می توانند با نویز رنگ دانه دار درشت تر شوند. با این حال، برای چنین دوربینی با وضوح بالا، بیش از انتظارات من در این زمینه بود.

 

همانطور که اتفاق افتاد، من A7R V را همزمان با Hasselblad X2D 100 مگاپیکسلی بررسی کردم ، بنابراین فرصت خوبی برای آزمایش دو دوربین با وضوح بسیار بالا بود. هر دو از سنسورهایی استفاده می‌کنند که پیکسل‌های یکسانی دارند و هر دو احتمالاً توسط سونی ساخته شده‌اند. برای بسیاری از عکس‌ها، تشخیص تفاوت صادقانه سخت بود، که برای سونی بد نیست زیرا X2D بیش از دو برابر هزینه دارد.

ویدیو
اگر محدودیت‌های آن را درک کنید، A7R V یک دوربین فیلم‌برداری بسیار شایسته است. اکنون 8K تا 24/25 فریم در ثانیه، 4K 60p و ویدیوهای 10 بیتی 4:2:2 با فرمت های S-Log3، S-Cinetone و HDR ارائه می دهد. A7R IV هیچ یک از این ویژگی ها را نداشت، بنابراین یک پله بالاتر است.
هر چند چند ستاره وجود دارد. ویدیوی 8K دارای برش 1.24 برابری است، در حالی که 4K 60p دارای برش 1.24 برابر با binning پیکسل است. ویدیوی 4K 30p برش‌نشده است، اما از binning پیکسل نیز استفاده می‌کند. تنها راه برای دریافت ویدیوی سوپرنمونه، برش 1.5 برابری APS-C است. با این حال، به 30 فریم در ثانیه محدود شده است. ویدیوی 120 فریم بر ثانیه فقط در 1080p در دسترس است.

 

همانطور که گفته شد، سونی با ترکیب پیکسل کار خوبی انجام داده است، بنابراین به طور قابل توجهی واضح تر از ویدیوی APS-C سوپرنمونه شده از 6.2K به نظر نمی رسد.

اکنون که از ضبط 10 بیتی پشتیبانی می کند، ویدیوی S-Log3 بسیار مفیدتر از A7R IV است. هنگامی که آن را درجه بندی کنید، نوار کمتری خواهید دید، و 15 استاپ محدوده دینامیکی فضای بیشتری برای فشار دادن به رنگ مشکی، عقب کشیدن هایلایت ها و تغییر رنگ ها به شما می دهد. همانند عکس‌ها، رنگ‌ها طبیعی و دقیق هستند و A7R V مناسب است اما برای ویدیو در نور کم عالی نیست.

A7R V اکنون بهترین سیستم فوکوس خودکار ویدیویی را نیز دارد. تقریباً بی‌اشتباه است و حتی در شرایط آشفته به سرعت و با دقت روی سوژه‌ها قفل می‌شود. با عکاسی از یک صحنه با سه نفر، حتی پس از جابجایی موقعیت‌ها در اطراف کادر، روی سوژه اصلی قفل شد. تمام ویژگی‌های هوش مصنوعی ذکر شده برای عکس‌ها برای ویدیو کار می‌کنند، بنابراین می‌تواند حیوانات و سایر موضوعات را تقریباً به خوبی انسان‌ها ردیابی کند.


تثبیت‌کننده به‌روز شده برای فیلم‌ها به خوبی عکس‌ها نیست. اگر در اطراف حرکت نمی کنید، برای ویدیوهای دستی خوب است، هر گونه لرزش دست یا حرکات کوچک را به خوبی صاف می کند. با این حال، هر حرکت سریع یا راه رفتن باعث تکان هایی می شود که ویدیو را مختل می کند. S5 II جدید پاناسونیک از این نظر بسیار بهتر است.

ممکن است در این مرحله فکر کنید که A7R V در واقع یک گزینه ویدیویی قوی است، اما یک چیز مانع آن می شود: کرکره بیش از حد. به خصوص در 8K و فول فریم 4K بد است و هر حرکت دوربین جلوه ای شبیه ژله ایجاد می کند. بهترین حالت در حالت APS-C است، اما همچنان باید مراقب باشید که دوربین را دور نزنید.

با این حال، A7R V برای اکثر فیلمبرداری ها خوب است. اگر بیشتر به دنبال فیلمبرداری هستید، دوربین دیگری می‌گیرم. به عنوان مثال، EOS R5c کانن یا نیکون Z9 اگر به 8K نیاز دارید بهتر هستند و می‌توانید هزار یا دو نفر اضافی را به بودجه خود اختصاص دهید. اگر 4K خوب است، EOS R6 II جدید کانن با قیمت 2500 دلار یا پاناسونیک S5 II با قیمت 2000 دلار بهتر و بسیار ارزان تر هستند.

سونی با A7R V 3900 دلاری بار دیگر در صدر بازار دوربین های فول فریم با وضوح بالا قرار گرفت . کیفیت و جزئیات تصویر فوق‌العاده است، فوکوس خودکار در رتبه دوم قرار دارد و قابلیت‌های ویدیوی به‌روز شده، افزودنی عالی برای عکاسان هیبریدی است.

همانطور که گفته شد، رقیب اصلی سونی Canon EOS R5 45 مگاپیکسلی است که وضوح کمتر و قابلیت های ویدیویی بهتری ارائه می دهد، اما از مشکلات گرمایش آن بیش از حد است. دوربین 45 مگاپیکسلی نیکون Z9 نیز دوربین فیلمبرداری با قابلیت تری است، اما 1500 دلار بیشتر قیمت دارد و دوربین 3000 دلاری نیکون 45 مگاپیکسلی Z7 II نیز 500 دلار کمتر است اما فوکوس خودکار و فیلمبرداری پایین تری دارد.با این حال، هیچ یک از این مدل‌ها به وضوح، کیفیت تصویر و فوکوس خودکار استثنایی A7R V مطابقت ندارند. با توجه به این که به علاوه بهبودهای عظیم ویدیو، اکنون بهترین دوربین فول فریم با وضوح بالا در بازار است.

بررسی کامل این دوربین را می‌توانید در ویدئوی زیر ببینید