بررسی لنز Sony 50mm f/1.2 GM

 

عکاسی با دیافراگم f/1.2 ممکن است دشوار باشد چرا که  لنزهایی که دارای دیافراگمی تا این حد بزرگ هستند، عمق میدان تصویرشان به یک باندِ فوکوسِ خیلی باریک کاهش پیدا می‌کند. در گرفتن عکس سر و شانه‌ی شخص، اگر چشم او در فوکوس باشد، نوک مژه‌هایش تار خواهند شد. تمرکز دقیق روی فوکوس در این حالت دشوار است. دوربین‌های بدون آینه در ردیابی فوکوس بسیار عالی عمل می‌کنند و به همین دلیل 50 میلی‌متر f/1.2 به یک استاندارد برای دوربین‌های بدون آینه فول فریم از کانن و نیکون تبدیل شده است. حالا، لنز Sony 50 میلی‌متر f/1.2 GM به قیمت 2000 دلار به این لیست اضافه شده و با کیفیت تصویر واقعاً است

عکاسی با دیافراگم f/1.2 می‌تواند دشوار باشد. با دارا بودن دیافراگمی به این اندازه بزرگ، عمق میدان تصویر به یک باند فوکوس خیلی باریک تقلیل پیدا می‌کند. در گرفتن عکس سر و شانه‌ی شخص، اگر چشم او در فوکوس باشد، نوک مژه‌هایش تار خواهند شد. تمرکز دقیق بر فوکوس در این حالت دشوار است. دوربین‌های بدون آینه در ردیابی فوکوس عالی عمل می‌کنند و به همین دلیل 50 میلی‌متر f/1.2 به یک استاندارد برای دوربین‌های بدون آینه فول فریم از کانن و نیکون تبدیل شده است. حالا، لنز Sony FE 50m f/1.2 GM به قیمت 2000 دلار به این لیست اضافه شده و با کیفیت تصویر بسیار بالا و در یک بسته نسبتاً کوچک، عملکرد عالی دارد.

تعمیر انواع لنزهای سونی، فقط در سازمان خدماتی تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده‌آل دوربین ، نماینده خدماتی کمپانی سونی در ایران

تولیدکنندگان دوربین‌ها از مدت‌ها پیش از طول کانونی 50 میلی‌متر به عنوان طول کانونی استاندارد استفاده می‌کنند تا با اپتیک خود عملکرد خوبی را به نمایش بگذارند، و حتی در دوربین‌های بدون آینه هم همینطور است. یک نقدکنندهٔ دوربین گاهی از دههٔ ۶۰ لنز نیکون ۵۵ میلی‌متر f/1.2 به عنوان یک لنز قدیمی استفاده کرد که در آن دوران، مردان کوچک دربارهٔ سرعت لنز خود و نه تعداد پیکسل‌های دوربینشان می‌پرده‌شکنی می‌کردند.

اما در حال حاضر، دوربین‌های با رزولوشن بسیار بالا مانند دوربین سونی A1 با 50 مگاپیکسل یا A7R IV با 61 مگاپیکسل، از لنزها برای بهره‌برداری کامل از این توانایی‌ها بسیار استفاده می‌کنند. سونی در این لنز، سه المان شیشه‌ای فوق‌العاده آسفریکال قرار داده تا کیفیت و روشنایی تصویر را در کلیه نقاط فریم حفظ کند، حتی در حالت عدسی با باز شدگی بیشتر. گوشه‌ها و کناره‌ها در این دوربین‌ها با دیافراگمی به اندازه این مقدار عموماً شامل ابهام و وینتینگ شدید هستند، اما سونی توانسته است آن را تحت کنترل قرار دهد. در نهایت، این لنز مجموعه‌ای از بهترین تکنولوژی‌های لنز سونی است که به یکدیگر ترکیب شده‌اند تا تصاویری بسیار زیبا و با کیفیت برای عکاسی ارائه دهد.

طراحی

در طراحی، همانند سایر لنزهای GM (کوتاه شده G Master)، لنز Sony 50mm f/1.2 GM دارای نوار محکم ضد آب است که برای تحمل سوء استفاده های حرفه ای در عکاسی طراحی شده است. روی بدنه لنز دو دکمه برنامه ریزی شده وجود دارد که شما می توانید آن ها را برای انجام ویژگی های مختلف سفارشی کنید، این دکمه ها به صورت پیش فرض برای فعال سازی سیستم فوکوس خودکار قرار دارند.

درون لنز Sony 50mm f/1.2 GM، چهار موتور فوکوس اتوماتیک برای حرکت دادن مکانیزم فوکوس داخلی وجود دارد. این لنز با سرعت و بی صدا فوکوس می کند و هیچ یک از المان های آن به بیرون از جلوی بدنه لنز بیرون نمی آید.

لنز 50 میلی‌متری f/1.2 GM دارای حلقه دیافراگم داخلی است . دارای دو حالت است. یکی اجازه می‌دهد حلقه دیافراگم به هر شماره f برای شما کلیک کند تا دقیقاً بدانید در کدام تنظیمات هستید. همچنین می‌توانید کلیک را غیرفعال کرده و از گذر نرم بالا و پایین محدوده دیافراگم استفاده کنید که برای ویدیو ترجیح داده می‌شود. نه کانن و نه نیکون هیچ حلقه دیافراگمی را ارائه نمی‌دهند، که به لنز سونی در احساس و قابلیت استفاده یک امتیاز متمایز می‌دهد - 

اگر شما به دنبال نزدیک شدن به سوژه خود هستید، لنز 50 میلیمتری GM فاصله فوکوس کوتاهی را به صورت غیرمنتظره‌ای ارائه می‌دهد که برای گرفتن عکس‌هایی با بزرگنمایی نسبتاً بالا از سوژه کاربردی است. برای مثال، اگر شما یک عکاس عروسی هستید و می‌خواهید جزئیات دقیقی از دکوراسیون‌ها و ترتیبات میز را ثبت کنید، بدون اینکه نیازی به تعویض به لنز ماکرو واقعی باشد، این ویژگی بسیار کاربردی است.

اگرچه فاصله نزدیک فوکوس کردن مناسب است، اما باید توجه داشت که چه قدر عمق میدان خیلی کم میشود هنگامی که شما نزدیک می‌شوید و با دیافراگم باز f/1.2 عکاسی می‌کنید. وقتی در حداقل فاصله فوکوس و با دیافراگم باز f/1.2 فوکوس کنید، باند فوکوس آنقدر کوچک است که در هیچ شرایطی به ندرت مفید است. در اینجا یک دیافراگم حداقل f/22 نسبت به f/16 این لنز مفیدتر خواهد بود.

 

ابعاد و وزن لنز

برای ساخت یک لنز بسیار سریع مانند این لنز، مقدار قابل توجهی شیشه لازم است: تیز در دامنه دیافراگم و در لبه های فریم. لنز سونی FE 50 میلیمتر f/1.2 GM شامل 14 المان شیشه‌ای در 10 گروه است که باعث شده وزن کلی آن 1.7 پوند باشد. این را با لنز ورودی سطح سونی 50 میلیمتر f/1.8 مقایسه کنید که بیش از یک پوند کمتر از وزن لنز f/1.2 GM دارد و تنها 6.7 اونس وزن دارد.

اگر از لحاظ وزنی به لنزهای دیگری با دیافراگم f/1.2 مقایسه کنید، لنز Sony 50mm GM به نظر می‌آید کمی سبکتر باشد. لنز Canon 50mm f/1.2L حدود 2.1 پوند وزن دارد و لنز اولتراسونیک Nikon 50mm f/1.2 S نیز با 2.3 پوند، حتی سنگین‌تر است. همچنین نیکون به طول 6 اینچ است در حالی که Sony و Canon به تقریباً 4.25 اینچ می‌رسند.

 

با توجه به اینکه تمامی قطعات مورد تعمیر در لنزهای سونی در تعمیرگاه مرکزی دوربین، به دلیل اینکه تنها نماینده خدماتی این برند است ، مستقیماً از کمپانی سونی ، به صورت اورجینال دریافت می‌گردد و هر قطعه‌ی تعمیر شده تا سه ماه گارانتی تعمیر کتبی دارد.

 

کیفیت عکس   Sony 50mm f/1.2

سونی در مورد استفاده از بهترین شیشه های خود در لنزهای GM خود افتخار می کند و این در این لنز به وضوح قابل مشاهده است. همانطور که در بالا اشاره شد، عکاسی با دیافراگم باز باعث ایجاد وینتجینگ (افزایش تیرگی در لبه ها) طبیعی می شود، اما این موضوع به طور ذاتی بوده و اگر از آن خوشتان نمی آید، با استفاده از نرم افزارهای پردازش تصویر به سادگی کاهش داده می شود. بعد از دیافراگم f/2.8، این امر بیشتر رفع می شود.

اگر می‌خواهید حداکثر وضوح را بدست آورید، ما متوجه شدیم که حدود f/5.6 به شما بیشترین جزئیات را خواهد داد (این لنز تنها تا f/16 باز می‌شود).

دیافراگم دایره‌ای با 11 تیغه به ویژگی‌های نازک و زیبایی ایجاد شده توسط این لنز کمک می‌کند. این ویژگی به خصوص زمانی مهم است که شما با یک لنز با باز شدن به f/1.2 سروکار دارید، زیرا در این حالت شما با دیدن تعداد زیادی بلر (ناوچه) روبرو خواهید شد. در حالت باز شدن به f/1.2، بلر به صورت بسیار نازک و زیبا ایجاد می‌شود و نور‌های پس زمینه به طور معمول به صورت توپ‌های نازکی نمایش داده می‌شوند. در حالت باز شدن به f/1.2، این توپ‌های نوری در نواحی لبه‌ها شکل فوتبال می‌گیرند، اما این مسئله در حدود f/2.8 به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد.

در کل، این لنز سریع، تیز و با دقت بالا رنگ‌ها را به تصویر می‌کشاند. اگرچه این همه نقاط قوت لنز هستند، وجود لنز Zeiss Planar 50 میلیمتر f/1.4 سونی برای استفاده در سنسور فول فریم موجب پیچیدگی می‌شود. اگر چه لنز GM سونی سعی دارد خصوصیات غیرعادی لنز را کنترل کند، اما لنز Zeiss از آن‌ها استفاده کرده و تصاویری با کاراکتر متفاوتی تولید می‌کند. لنز Zeiss شکافتگی بیشتری دارد و رنگ‌ها کمی خیالی‌تر هستند. این لنز به نوعی بیشتر شبیه به یک لنز کلاسیک به جای یک ابزار جراحی است.

با اعتراف اینکه ما عاشق طراحی لنز Zeiss Planar در تمام اشکال آن هستیم، باید بگوییم که این لنز به عنوان یک نقطه مرجع عجیب، باعث می‌شود لنز GM کامل کمی بی‌روح به نظر بیاید.

خرید لنز Sony 50mm f/1.2 GM برای چه کسی مناسب است؟

اگر شما یک عکاس حرفه ای هستید که از دوربین‌های سونی استفاده می‌کنید و از لنزهای ۵۰ میلی‌متری خوشتان می‌آید، این لنز تقریباً قطعاً برای شما مناسب است. لنز سونی ۵۰ میلی‌متری f/1.2 با قیمت ۱۹۹۹ دلار، یک قطعه گرانبهای شیشه‌ای است، اما همچنین به طرز عجیبی ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از نیکون معادل آن و ۳۰۰ دلار ارزان‌تر از کنون است. اما کیفیت تصویر استثنایی و ساخت بلند آن را برای حرفه‌ای‌ها یا عکاسانی که قصد ندارند لنز ۵۰ میلی‌متری خود را از دوربین خود بردارند، ایده‌آل می‌کند. این بخصوص برای کسانی که دوربین‌هایی مانند A1 یا A7R IV را دارند که عملکرد لنز برتر برای رضایت‌بخشیدن به سنسورهای با رزولوشن بالا آن‌ها لازم است، صدق می‌کند.

اگر به دنبال خرید یک لنز 50 میلی‌متری نیستید که قیمت آن حدود 2000 دلار باشد، سونی چندین مدل را در خط تولید خود دارد. قبلاً لنز Zeiss 50mm f/1.4 Planar را ذکر کرده‌ام، اما با قیمت 1500 دلار، این انتخاب فقط زمانی مناسب است که به دنبال نگاه Zeiss ویژه هستید.

لنز سونی 50 میلی‌متر f/1.8 با قیمت ۲۵۰ دلار اجرای قابل قبولی دارد، اما شما از ویژگی‌های حرفه‌ای مانند ضدآب بودن، وجود شیشه‌های آسفریکال فراوان و پوشش‌های اولویتی بالا محروم خواهید شد. با این حال، این لنز تا f/22 را می‌پوشاند که یک پیشرفت نسبی نسبت به حداکثر f/16 لنز GM است.

اخیراً سونی لنز 50 میلی‌متری f/2.5 G با قیمت ۶۰۰ دلار را نیز معرفی کرده است. این لنز اپتیک G سری بالاتر را در بدنی کوچک و سبکی به وزن بیش از ۶ اونس قرار داده است. البته سرعت لنز بسیار کاهش یافته است؛ با کاهش از f/1.2 به f/2.5 اما اگر به دنبال چیزی کوچک و بی‌صدا هستید، این لنز ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد تا لنز ضخیم GM. اگر تصمیم به خرید GM را بگیرید، می‌توانید انتظار داشته باشید که برای مدت طولانی تصاویر بسیار با کیفیتی را به دست بیاورید.