مقایسه دوربین سونی ZV-1 با سونی ZV-1M2

دوربین سونی ZV-1 که به صورت ویژه برای ولاگ‌ها طراحی شده بود، در سال 2020 معرفی شد و با بازخوردی که از سوی مردم درباره جهت‌گیری سونی درباره این دوربین جدید به دست آمد، تفاوت نظرها بین افراد به چشم می‌خورد. در زمان عرضه این دوربین، من به عنوان معاون رئیس‌جمهور در شرکت روابط عمومی سونی در بخش دوربین کار می‌کردم و به یاد دارم که برخی از جلسات اطلاع‌رسانی با استقبال بیشتری نسبت به دیگران مواجه شدند.

 

دوربین ZV-1 یک مفهوم جدید در یک بدنه قدیمی بود، با اصلاحات ویژه برای خلق و خوی ویدئو. بنیان‌گذاری ZV-1 در واقع بر پایه‌ی سری دوربین‌های کوچک RX100 سونی است که در سال 2012 معرفی شد و با احترامی که در اطراف دنیای عکاسی داشت، شناخته شد.

اگرچه مدل جدید ZV-1M2 به انتقادهای مربوط به فاصله کانونی دوربین اصلی پاسخ می‌دهد، اما این کار را با قربانی کردن یک ویژگی بحرانی، یعنی استحکام تصویر انجام می‌دهد.

با عرضه‌ی دوربین ZV-1 در سال 2020، بازار دوربین‌های کامپکت متمرکز بر عکاسی استاتیک به مدت طولانی کاهش یافته بود. با این حال، تعداد خالقان YouTube و رسانه‌های اجتماعی به شدت در حال افزایش بود و ZV-1 گامی جذاب برای ارائه چیزی بین یک دوربین GoPro و یک دوربین بدون آینه به این خالقان بود تا محتوا ایجاد کنند.

سازمان خدماتی ایده‌آل دوربین / تعمیرگاه مرکزی دوربین تنها نماینده خدماتی دوربین‌ها و لنزهای سونی در ایران می‌باشد، دوربین‌ها و لنزهای خود را برای تعمیرات به هر تعمیرکار نمایی ندهید

چند ویژگی برجسته، ZV-1 را برای خالقان ویدئو جذاب کرد، به ویژه حالت نمایش محصول (که فوکوس را بین اشیاء نگهداشته شده بین کاربر و دوربین تغییر می‌دهد و در هنگام قرار دادن اشیاء، فوکوس را به کاربر برمی‌گرداند)، فیلتر متغیر چگالی نیوترال، میکروفون با کاهش نویز عالی و استحکام تصویر اپتیکی.

مانند همه دوربین‌ها، برخی تصمیمات طراحی ناامیدکننده‌ای نیز در مورد ZV-1 وجود داشت. بزرگترین انتقاد این است که لنز 24-70 میلیمتر (از RX100 VI به ارث برده شده) برای بیشتر فیلم‌برداری های دستی به سبک "ولاگ"، به اندازه کافی گسترده نیست و حتی با استفاده از سلفی استیک، قابلیت فریم بندی نهایی شامل حجم زیادی از چهره و حجم کمی از پس‌زمینه است. فعال‌سازی استحکام تصویر دیجیتالی نیز باعث برش دیگری در فیلم می‌شود و ترکیب تصویر را جذاب نمی‌کند.

میکروفون سه کپسوله با کاهش نویز نیز به خاطر دسترسی ضعیف خود مورد انتقاد قرار گرفت و برخی از کاربران برای صدای خود از میکروفون لاو استفاده می‌کنند و عدم وجود پورت هدفون باعث می‌شود که مانیتورینگ صدا غیرممکن شود.

به نظر می‌رسد که سونی به مرور زمان با همان سبک بدنه‌ای که در سال‌های گذشته معرفی شد، دچار مشکل می‌شود، زیرا مسائلی که بروز نشده‌اند، نیازمند یک بدنه جدید هستند. به عنوان مثال، ZV-1 از فیلم‌های 10 بیتی یا ردیابی موضوع جدید با استفاده از هوش مصنوعی پشتیبانی نمیکند ، زیرا در بدنه جای کافی برای نصب پردازنده‌های تصویر جدید وجود ندارد.

 

یکی از به‌روزرسانی‌های مورد علاقه‌ام در ZV-1M2 که مشکل را در واقع بدون حل کردن آن حل می‌کند، نشان می‌دهد که چقدر بدنه این دوربین فضای محدودی دارد. کاربران (شامل خودم) شکایت کردند که زیرا قسمت باتری و کارت حافظه دوربین ZV-1 در پایین دسته‌ی دوربین قرار دارد، وقتی دوربین روی ترایپاد نصب شود، پایه سریع ترایپاد یا سر ترایپاد درب را می‌پوشاند و جلوی باز شدن آن را می‌گیرد.

در حالت پاسخ به این شکایت، سونی به واضحی نمی‌توانست باتری و کارت حافظه را منتقل کند، بنابراین به جای آن، محل نصب ترایپاد را به لبه‌ی مقابل دوربین از جانب درب منتقل کرد. این یک راه‌حل کارآمد است، اما به طرز مسخره‌ای است. وقتی از استیک سلفی یا ترایپاد استفاده می‌کنید، این تصمیم طراحی دوربین را خارج از محور قرار می‌دهد و ترکیب تصویر را بسیار عجیب و غریب می‌کند.

 

از آنجا که بزرگترین انتقاد در مورد ZV-1 عدم وجود یک لنز فوق‌گسترده بود، تغییر بزرگترین در ZV-1M2 مربوط به لنز جدید 18-50 میلیمتر است که زاویه دید بهتری برای فیلم‌برداری به سبک "ولاگ" ارائه می‌دهد و به طبیعت خود برای فیلم‌های مناظر و سفر نیز مناسب‌تر است. در استودیو، زاویه دید گسترده‌تر برای فیلم‌های بازکردن بسته‌ها و تنظیمات یک دوربین برای چند نفری فراهم می‌کند.

 

تولید یک لنز فوق‌گسترده با دیافراگم فوق‌گسترده در یک بدنه جمع و جور بسیار پیچیده است و ساخت این لنز نیازمند تسویه‌گری در ویژگی‌های دیگر است. مهمترین این تسویه‌گری‌ها در ZV-1M2 حذف سیستم IBIS است که در ZV-1 وجود داشت.

ZV-1M2 به جای استفاده از استحکام نوری، به‌طور کامل از استحکام دیجیتالی استفاده می‌کند با امکان اضافه کردن استحکام دیجیتالی.

تصویر برش خورده و استحکام‌بخشیده می‌تواند باعث توقف بسیاری از مشتریان پتانسیل شود زیرا دادن دوربین نوری در ازای استحکام‌بخشیدن تصویر به‌نظر می‌رسد هدف از داشتن یک لنز فوق‌گسترده را نابود می‌کند.

در عمل، این تجاری سازی به اندازه‌ای مشکل‌ساز نیست که به نظر می‌رسد. عکاسی با طول کانونی 18 میلیمتر به راحتی امکان‌پذیر است زمانی که استحکام لازم نیست. اگرچه برش 22 میلیمتری پس از فعال‌سازی استحکام دیجیتالی نسبت به یک لنز 18 میلیمتری گسترده نیست، اما یک تصویر 22 میلیمتری با زاویه دید گسترده و استحکام دیجیتالی هنوز گسترده‌تر از یک لنز 24 میلیمتری با استحکام مکانیکی است - یک مقدار کوچک، اما گسترده تر است.

نماینده خدماتی سونی در ایران ( ایده‌آل دوربین ) در تعمیرات خود برای هر قطعه‌ی تعمیر شده، سه ماه گارانتی کتبی ارائه می‌دهد

البته، داشتن توانایی عکاسی با طول کانونی 18 میلیمتر روی یک ترایپاد یا جیمبال یا در حالت حرکت کند بهتر از نداشتن این توانایی است. با این حال، لنز ZV-1 در طول کانونی 24 میلیمتر استحکام داشت، و لنز ZV-1M2 فقط در طول کانونی 18 میلیمتر استحکام دارد اگر از استحکام استفاده نکنید، بنابراین این مقایسه مقابله‌ی متقابل نیست.

متوجه نیاز به انجام تسلیمات برای داشتن یک لنز فوق‌گسترده در این بدنه کوچک هستم، و البته من ترجیح می‌دهم به جای استحکام، فیلتر ND متغیر را از دست داده باشم، زیرا بیشتر مردمی که ویدئوی یوتیوب را تماشا می‌کنند، اهمیت زیادی به تغییرات نور در یک فرد در فضای باز نمی‌دهند. با این حال، آنها اهمیت می‌دهند که ترکیب تصویر خوب باشد و آیا فیلم خیلی لرزشی است یا خیر.

مانند محل نصب ترایپاد در مکان بی‌ربطی برای حل مشکل دسترسی به درب باتری، قرار دادن یک لنز فوق‌گسترده در یک دوربین که برای استفاده موثر باید برش خورده شود، به شیوه‌ای بسیار طنزآمیز استفاده از روشی برای حل مشکلات است.

با این حال، هنوز من ترجیح می‌دهم ZV-1M2 جدید را نسبت به ZV-1 انتخاب کنم به دلیل قابلیت عکاسی گسترده حداقل برخی از زمان، اما یک طراحی ایده‌آل باید یک لنز 18 میلیمتری را ارائه می‌کرد که همیشه در طول کانونی 18 میلیمتر قابل استفاده بود.

متأسفانه، ZV-1M2 هیچ به‌روزرسانی ای در قالب‌های ضبط را نسبت به ZV-1 ارائه نمی‌دهد. هنوز دوربینی با کیفیت 8 بیتی و ضبط 4K/30 است. بدون اشتباه، اکثر خالقان ویدئویی از ضبط فیلم با کیفیت 8 بیتی استفاده می‌کنند و 4K/30 برای آنها کافی است. وقتی شکایت‌ها را می‌خوانم که یک دوربین ناموفق است زیرا ویدئوی 10 بیتی را ارائه نمی‌دهد یا نمی‌تواند با سرعت 120 فریم بر ثانیه ضبط کند، تعجب می‌کنم که چند نفر از این نظر دهندگان واقعاً ویدئوی 4K/120 10 بیتی 4:2:2 را ضبط خواهند کرد.

اما با دوربین Sony ZV-1M2، شرکت هدف خود را از خلق‌کننده‌ای که از ویدئوی 10 بیتی به طور مستقیم بهره‌مند خواهد شد، انتخاب می‌کند. یک ویدئوی سبک ولاگ معمولاً در عرض ثانیه از صحنه بیش‌نور به صحنه کم‌نور می‌گذرد و معمولاً از دماهای نوری مختلف عبور می‌کند.

تعادل رنگ از فریم به فریم در شرایط نوری استودیویی هم خودش کار سختی است، اما وقتی شرایط تغییر کننده یک فیلم سبک ولاگ را اضافه کنیم، ویدئوی 10 بیتی ناگهان بسیار ارزشمند می‌شود.

بسیاری از تعمیرکار نماهایی که خود را حرفه‌ای در تعمیر دوربین و لنز سونی معرفی کرده‌اند ، چنان تخریبی در ساختار داخلی دوربین یا لنز در هنگام تعمیراتشان به دستگاه وارد کرده‌اند که صاحب دستگاه مجبور شده است مبالغ هنگفتی علاوه بر مبلغ تعمیر مورد اصلی بپردازد. این مبلغ اضافه صرفاً برای ترمیم خساراتی است آن تعمیرکار نما به دوربین یا لنز وارد نموده است.

سونی با محدودیت‌های اندازه‌گیری روبرو است. برای ضبط فیلم 10 بیتی یا ضبط 8k نیاز به پردازنده‌ای سریعتر از پردازنده موجود در ZV-1 و ZV-1M2 است، اما در این بدنه فضای کافی برای پردازنده‌های جدید وجود ندارد و اندازه کوچک به این معنی است که اگر دوربین قادر به ضبط 10 بیتی باشد، احتمالاً به سرعت گرم می‌شود.

اگرچه سری ZV برای خلق ویدئو طراحی شده است، اما تنها دوربین ZV-E1 از سری ZV با قابلیت ضبط 10 بیتی استفاده می‌کند. ZV-1، ZV-1M2، ZV-F و ZV-E10 فقط قابلیت ضبط 8 بیتی را دارند.

هیچ چیز نمی‌گوید که یک دوربین 900 دلاری نیاز به قابلیت 10 بیتی دارد، اما اگر می‌خواهید از ZV-1 به جانشین آن ارتقا دهید، اصلاح رنگ با دقت بیتی بالاتر را دریافت نخواهید کرد.

ZV-1M2 با رابط کاربری قابل لمسی که حالا تقریباً تمامی عملکردها و عملیات را پشتیبانی می‌کند، به راحتی‌ترین دوربین ممکن برای استفاده است. می‌توانید بین منوها سویپ کنید، تصاویر را با استفاده از حرکات زوم کردن و کوچک کردن انگشتانتان بزرگنمایی کنید، برای فوکوس ضربه بزنید و برای تنظیم خودکار نوردهی ضربه بزنید.

 

رابط کاربری جدید به اندازه‌ای بهبود یافته است که برای من، دوربین ZV-1 به کارهای استودیویی و استفاده از دوربین B منتقل خواهد شد، جایی که تنظیمات برای عکاسی قفل شده است. دوربین ZV-1M2 گزینه برتری برای استفاده از دوربین A در هر نوع استفاده واقعی است، زیرا ممکن است از دوربین استفاده کنید بدون اینکه بطور مداوم آن را بچرخانید تا دکمه‌ها را در پشت آن فشار دهید.

دوربین ZV-1M2 دارای تمامی قابلیت‌های قدرتمند نرم‌افزاری ZV-1 است، به همراه چندین قابلیت جدید. دوربین ZV-1M2 دارای قابلیت تنها با یک لمس ایجاد افکت عمق میدان (بوکه)، قابلیت نمایش محصول، نرم کردن پوست و همچنین فیلتر متغیری برای کاهش نور محیط مشابه نسخه اولیه است.

علاوه بر این، دارای تنظیم نوردهی لمسی، فاصله کمتری برای فوکوس حداقل نزدیکتر به سوژه نسبت به ZV-1 و تغییرات جزئی مانند قابلیت تعیین نقاط شروع و پایان برای ویدئویی است که می‌خواهید به تلفن همراه یا کامپیوتر خود منتقل کنید.

بزرگترین بهبود سخت‌افزاری (بجز میکروفنی که تنها به جلو اشاره نمی‌کند) شامل یک درگاه USB-C به جای یک درگاه میکرو USB است

یک "بهبود" در ZV-1M2 من را دیوانه می‌کند: اضافه کردن دکمه Photo/Video/S&Q در بالای دوربین. بر خلاف ZV-E1 که دارای یک سوئیچ لغزان برای تغییر بین حالت‌ها است، ZV-1M2 دارای یک دکمه تعویض است. بنابراین، اگر در حالت عکاسی هستید و می‌خواهید به حالت فیلم بروید، کافیست یک بار دکمه را فشار دهید، اما اگر در حالت فیلم هستید و می‌خواهید به حالت عکاسی بروید، باید دوبار دکمه را فشار دهید تا از طریق S&Q عبور کرده و سپس به حالت عکاسی برگردید. این ممکن است همه را ناراحت نکند، اما برای من واقعاً آزاردهنده است.

 

در دوربین‌های با لنز قابل تعویض، بروزرسانی "نسخه" عموماً شامل پردازنده جدید، رزولوشن بالاتر و/یا قابلیت‌های ویدئویی جدید است. با ZV-1M2، "نسخه" به شما لنزی بزرگتر و درگاه USB-C، همچنین ارتقای لمسی و رابط کاربری بهتر را می‌دهد.

با قیمت کمترین حداقل $100 نسبت به ZV-1 و دو دوربین دارای حسگر تصویر و فرمت فایل یکسان بودن، ZV-1 برای خلق‌کننده‌هایی که می‌خواهند پول بپسندند و با کیفیت تصویر مشابه به نسخه گران‌تر داشته باشند، جذاب‌تر می‌شود.

اگر یک دوربین ZV-1 دارید و با آن راضی هستید، احتمالاً ارتقای ZV-1M2 ارزش هزینه اضافی را ندارد، اما این جزئیاً به خاطر آن است که اگر به یک لنز با زاویه دید بیشتر از 24 میلیمتر نیاز داشتید، احتمالاً ZV-1 را خریداری نمی‌کردید.

برای رسیدن به نمایندگی تعمیرات سونی ( ایده آل دوربین ) کافیست که نام آن را در یکی از مسیریاب‌های رایج (مانند بلد یا نشان) سرچ کنید

اگر به دنبال یک دوربین فشرده "ولاگ" مانند ZV-1 بوده‌اید، اما از فوکال لنز 24 میلیمتری ناراضی بوده‌اید، ZV-1M2 یک انتخاب بهتر است. به خاطر داشته باشید که استفاده از استابیلیزاسیون دیجیتال باعث نزدیک شدن لنز به 21 میلیمتر خواهد شد تا به جای 18 میلیمتر.

سونی به درستی اشاره می‌کند که حسگر نوع 1 در سری ZV-1 نسبت به حسگر موجود در تلفن همراه بزرگتر است و قادر به ضبط فیلم در نور کم و شرایط چالش‌برانگیز است. شرکت همچنین درباره تمام امکانات خلاقانه یک دوربین با لنز دیافراگم متغیر و کنترل‌های کامل دوربین صحبت می‌کند.

اما سونی در واقع هر دو راه را طی می‌کند، زیرا خط تلفن‌های Xperia شرکت دارای فیلمبرداری 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه، HDR و صفحه نمایش‌های بزرگ و زیبا است. هنگامی که شرکت یک تلفن جدید را رونمایی می‌کند، درباره این صحبت می‌کند که چقدر شبیه دوربین‌های الفا خود عمل می‌کند. وقتی سونی درباره ZV-1M2 صحبت می‌کند، درباره ویژگی‌های لمسی ساده‌ای که نیاز به آموزش رسمی دوربین ندارند، صحبت می‌کند.

بنابراین تلفن‌های سونی خوب هستند زیرا بیشتر شبیه دوربین‌های سونی هستند، اما ZV-1 خوب است زیرا بیشتر شبیه یک تلفن همراه است؟

پس از 13 سال با این طراحی بدنه، عالی خواهد بود که سونی طراحی جدیدی را که برای خلق‌کنندگان ویدیویی بهینه شده است، توسعه دهد و نه فقط برای اهداف دیگر به کار گیرد.

 

 

اخیراً کانون دوربین V10 را معرفی کرد که یک دوربین ویدیویی برای ساخت ویدیوهای ولاگینگ سلفی است. این دوربین با وجود مشکلات زیادی که دارد، اولین طراحی فیزیکی واقعی ولاگ-انلی را که از یک شرکت بزرگ دوربین ساخته شده است، به نمایش می‌گذارد. این که این طراحی از سونی نیست و از سوی کانون ارائه شده است، سرشناس است.

با ورود بدنه سری ZV-1 به سال ۱۳ام شباهت نسبی، هنوز یک دوربین قابل استفاده، اگرچه هیجان‌انگیز نیست. ZV-1M2 بیشترین شکایت ZV-1 را (تقریباً) رفع می‌کند و رابط لمسی جدید به طور قابل توجهی ZV-1 را بهبود می‌بخشد. نقص بزرگ میکروفن جهت-جلویی تنها در ZV-1M2 اصلاح شده است که باعث می‌شود از عقب دوربین نیز قابل استفاده باشد.

آنچه که ZV-1M2 انجام نمی‌دهد، رفع مشکلاتی مانند عدم وجود پورت هدفون، افزودن یک پورت HDMI بزرگتر، بهبود عمر باتری یا تغییر مکان پورت است یا ارائه ویدیوی بهبود یافته است.

بنابراین ZV-1M2 یک ارتقاء با مزایا و معایب است. خوشبختانه، ZV-1 همچنان در لاین آپ محصولات وجود دارد برای کسانی که می‌خواهند دوربین ویدیویی 8 بیتی با کمترین هزینه را داشته باشند ولی نیازی به لنزی با زاویه دید بزرگتر، صفحه لمسی یا اتصال USB-C ندارند. برای کسانی که به دنبال یک دوربین جدید خلاقیت کوچک هستند، ZV-1M2 بهتر از ZV-1 است. با این حال، ZV-1M2 به اندازه بیشترین به‌روزرسانی‌های سونی در خط تمام فریم دوربین‌هایش جذاب نیست.

شهرت ایده آل دوربین اتفاقی به دست نیامده است و حاصل بیش از سی‌سال  تلاش ، مدیریت ، استفاده از قطعات اورجینال در تعمیرات دوربین و لنز، استفاده از تعمیرکاران خبره و در نهایت اکرام کامل ارباب رجوع است