نقد و بررسی دوربین سونی Sony ZV-1

دوربین سونی Sony ZV-1 یک دوربین کامپکت با بدنه ای کوچک . کم حجم است که به طور خاص برای استفاده از سوی بلاگر ها طراحی شده است . در کنار قسمت فلاش این دوربین یک میکروفون چند جهته پرقدرت قرار داده شده است و صفحه ال سی دی لمسی آن کاملا چرخان است . همچنین این دوربین قادر است تا فیلمبرداری 4K را در 30P و فیلمبرداری با کیفیت فول اچ دی را در 120p انجام دهد و لنز 24-70mm به کار رفته برای این دوربین بازترین حالت دیافراگم در F1.8-2.8 را به وجود می آورد .

اگر چه هدف از طراحی دوربین سونی Sony ZV-1 ؛ استفاده آن از سوی بلاگر ها بوده است اما در هر صورت این یک دوربین کاملا کارآمد برای عکاسی در شرایط مختلف نیز می باشد و در صورتی که تمایل دارید تا عکاسی و فیلمبرداری را به همراه هم در اختیار داشته باشید این دوربین یک گزینه مناسب برای شما خواهد بود .

ویژگی های اصلی

سنسور 20 مگاپیکسلی از نوع 1” BSI CMOS

لنز با فاصله کانونی معدل 24-70mm و بازترین حالت دیافراگم در F1.8-2.8

صفحه ال سی دی لمسی 3 اینچی کاملا چرخان با کیفیت 921 هزار نقطه

فیلمبرداری با کیفیت 4K/30p, 1080p/120p و فیلمبرداری سرعت بالا در 960 فریم بر ثانیه

مود های تصویر برداری 8-bit. Log و 'HLG'

کپسول میکروفون 3 جهته با محافظ باد

قدرت اتوفوکوس عالی در عکاسی و فیلمبرداری

قابلیت شارژ با استفاده از USB

جک میکروفون 3.5mm

بلوتوث و وای فای برای اشتراک گذاری تصاویر

قابلیت ثبت 260 عکس در هر مرتبه شارژ کامل باتری

ویژگی های ظاهری دوربین سونی Sony ZV-1 در ابتدا ممکن است چندان چشمگیر به نظر نیاید اما زمانی که کار با آن را آغاز می کنید ؛ بسیار هیجان زده خواهید شد . گریپ بدنه این دوربین با اندازه ای متوسط به آسانی در دست انسان جای میگیرد و در موقعیت های عکاسی و فیلمبرداری ؛ احساس راحتی را در درون دست انسان به وجود می آورد و زمانی که از آن برای ثبت عکس و فیلم های سلفی استفاده می کنید ؛ انگشتان دست به آسانی قادر خواهند بود تا محل قرارگیری دکمه شاتر را پیدا کنند .

قدرت تغییر وضعیت آسان از عکاسی به فیلمبرداری یکی از بزرگترین ویژگی هایی است که برای دوربین سونی Sony ZV-1 طراحی شده است و از آن مهمتر اینکه بعد از تغییر وضعیت از عکاسی به فیلمبرداری ؛ این دوربین قادر است تا اخرین تنظیمات مورد استفاده برای فیلمبرداری را به خاطر آورد و مجددا از آنها استفاده کند . این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا تنظیمات مختلفی را برای حالت های نوردهی ؛ کیفیت تصاویر ؛ و ... را در حافظه داخلی آن ذخیره نموده و در هر زمان مورد نیاز ؛ از آنها استفاده کنید .

دوربین سونی Sony ZV-1 دارای یک درگاه جک میکروفون با دامنه جذب بالا است که به آسانی صدای باد و نویز محیط اطراف را خنثی نموده و امکان صدابرداری مطلوب به همراه فیلمبرداری را فراهم می آورد.

در قسمت پشت بدنه این دوربین ؛ تنها یک دایل کنترل وجود دارد که با استفاده از آن تنظیمات سرعت شاتر و دیافراگم لنز را می توان انجام داد. این ویژگی در زمان عکاسی چندان بد به نظر نمی رسد اما در هر صورت برای تنظیمات فیلمبرداری ؛ استفاده از صفحه ال سی دی لمسی به جای دایل کنترل ، گزینه عاقلانه تری به نظر خواهد رسید. 

کمبود ویزور الکترونیکی در این دوربین , یک نقطه ضعف بسیار بزرگ است و در زمان عکاسی از صحنه های بسیار پر نور ؛ این نقطه ضعف به طرز آشکاری به چشم خواهد آمد. اما در هر صورت ؛ این دوربین از قدرت کنترل نور فوق العاده ای برخوردار است و حتی در شرایط بسیار پر نور و در مود کاملا خودکار ؛ قادر است تا بهترین تنظیمات نوردهی را بر دستیابی به جزئیات کامل و دقیق ارایه دهد .

درگاه های ورودی میکرفون ؛ کابل HDMI و USB در قسمت سمت راست بدنه دوربین جانمایی شده اند . و قرار گیری آنها در خلاف جهت باز شدن صفحه ال سی دی ؛ به معنای آن است که در زمان کار با این دوربین ؛ نصب هر یک از کابل ها ؛ تداخلی در سایر عملکرد های آن به وجود نمی آورد . سونی در این دوربین درگاه ورودی هدفون را حذف نموده است و از این روی امکان کنترل و نظارت بر صدا برداری وجود ندارد .

در رابطه با فیلمبرداری ؛ دوربین سونی Sony ZV-1 قادر است تا فیلمبرداری را با کیفیت 4K/30p, 1080p/120p انجام دهد و در حالت فیلمبرداری سرعت بالا قادر است تا به سرعت 960 fps دست پیدا کند و در این حالی است که برای دستیابی به سرعت های بالا ؛ از کیفیت تصویر خود می کاهد . این دوربین قادر به ارایه مود فیلمبرداری HLG است که برای نمایش فیلم ها به صورت HDR کاربرد دارد . همچنین کاربران پیشرفته تر قادرند تا از مود های S-Log2/3 برای افزایش تنالیته رنگ ها در تصاویر خود بهره ببرند . اما برای کاربران مبتدی نیز یک مود 'intelligent auto' در نظر گرفته شده است که در زمان استفاده از آن دوربین به صورت خودکار تمامی تنظیمات را بر اساس نوع صحنه و سوژه مورد تصویر برداری ؛ تنظیم می کند .

نتیجه گیری :

دوربین سونی ZV-1 یک دوربین بسیار خاص و منحصر به فرد است که برای اهداف خاصی نیز طراحی شده است . بسیاری از ویژگی های موجود در این دوربین ؛ محصولات پیشرفته ای همچون دوربین سونی RX100 VA را یاد آوری می کنند و اگر شما قادرید تا بدون استفاده از ویزور الکترونیکی نیز تصاویر خود را به دست آورید ؛ دوربین سونی ZV-1 همچنان یک گزینه ایده آل برای عکاسی نیز به شمار آورده می شود . ویژگی های ظاهری و شکل بدنه این دوربین استفاده از آن در هر دو حالت عکاسی و فیلمبرداری را آسان نموده است و ویژگی قابل توجه آن توانایی این دوربین برای به خاطر سپردن تنظیمات فیلمبرداری در زمان تغییر وضعیت بین هر یک از حالت های عکاسی یا فیلمبرداری است .

این یک دوربین کاملا کوچک و کم حجم است اما در هر صورت در زمان استفاده ؛ کاملا خوش دست به نظر می رسد و همراه داشتن آن در موقعیت های مختلف به هیچ عنوان یک وزن سنگین به سایر اقلام همراه ؛ تحمیل نمی کند . اگر چه هدف از طراحی دوربین سونی Sony ZV-1 ؛ استفاده آن از سوی بلاگر ها بوده است اما در هر صورت این یک دوربین کاملا کارآمد برای عکاسی در شرایط مختلف نیز می باشد و در صورتی که تمایل دارید تا عکاسی و فیلمبرداری را به همراه هم در اختیار داشته باشید این دوربین یک گزینه مناسب برای شما خواهد بود .

 

نمایندگی دوربین سونی

 

تعمیر دوربین سونی