تعمیرات تلویزیون سونی

 

تعمیرات تلویزیون سونی

راهنمای تعمیر تلویزیون سونی

همانطور که تلويزيونهاي سوني در بخش فروش تافته اي جدابافته هستند در زمینه خدمات و تعميرتلويزيون هم جايگاه بالایی دارند اغراق نکرده ايم . تلویزیون های ال اي دي سوني با پيشوند KDL و KLV شروع مي شوند و با سايز برحسب اينچ ادامه پيدا مي کند و سپس سري ساخت و ورژن توليد قيد مي شود . برای مثال تلویزیون KDL-46EX520 LED سوني در سايز 46 اينچ و سري ساخت  EX  با ورژن 520 است .

در زمینه تعمیر تلویزیون سونی در تعمیرگاه ها مدل تلویزیون بسیار حائض اهمیت است چون هر مدل تلویزیون ایرادات خاص خود را را دارد . پس بهتر اول مدل تلویزیون سونی خود را بدانید و سپس به نمایندگی های تعمیر تلویزیون سونی سر بزنید . در صورتی که امکان شناسایی مدل از روی تلویزیون را نداشتید می توانید از دفترچه راهنمایی تلویزیون و یا کارت گارانتی کمک بگیرید .

تعمیر تلویزیون سونی

عملکرد این سیستم که در بخش روشن نشدن و چشمک زدن تلویزیون سونی است به نحوی طراحی شده که در هنگام بروز هرگونه ایراد در کار قطعات دستگاه ، مدار حفاظتی دستگاه فعال شده و تلویزیون را به حالت استندبای  می برد و چراغ قرمز رنگ استندبای در این حالت شروع به چشمک زدن می کند و تا زمانی که این عیب در تلویزیون سونی شما باشد همچنان ادامه پیدا می کند .

که البته برای هر مدل تلویزیون سونی تعداد چشمکها و ایرادهای معادل آنها متغیر بوده بنابراین توصیه اصلی شمردن تعداد این چشمکها و ارائه آن به همراه مدل دستگاه برای مشاوره با متخصصین تعمیرات تلویزیون سونی می باشد .

سیستم عیب یابی تلویزیون سونی در نمایندگی مرکزی سونی در ایران

سیستم عیب یاب داخلی تلویزیون های  سونی پیشرفت کرد و دقیق تر شد تا هر چه بهتر به خدمات پس از فروش و تعمیر تلویزیون سونی کمک کند ولی بعضی ایرادهای تلویزیونهای سونی را این سیستم عیب یاب متوجه نمی شود که بعضی از آنها را در ادامه ذکر می کنیم :

نگاتیو شدن و نویز روی تصویر : احتمال خرابی برد اصلی

نداشتن تصویر و صدا در ورودیهای HDMI و: AV   احتمال خرابی در برد اصلی

 

عیب یابی و تعمیر عیب های تلویزیون سونی

تلویزیون های سونی به صورت کلي دچار مشکلاتي مي شوند که گاها نياز به تعمير داشته و باید سرویس شوند . در اين مقاله رايج ترين مشکلاتي که ممکن است براي تلویزیون سونی شما ايجاد شود را مورد بحث و بررسي قرار مي دهيم و به وسیله اين اطلاعات شما قادر خواهيد بود تا تصميم بگيريد که آيا سرویس تلویزیون شما ضروري است و آيا شما بايد با نمايندگي تعمير تلویزیون سونی این موضوع را در جریان بگذارید یا خیر .

مشکلات و عيب هاي رايج تلویزیون سونی شامل موارد زير مي باشد:

تلویزیون صدا دارد اما تصویر ندارد :

در این حالت تلویزیون روشن است اما تصویر سیاه و می توان شبکه های تلویزیون را عوض کرد  ، اما چیزی دیده نمی ‌شود . یکی از دلایل نبود تصویر خراب شدن بخش بک لایت تلویزیون است . برای تعمیر این مشکل تلویزیون سونی باید باز شود و LED‌ ها تعویض شوند .  

دلیل دوم اینکه تلویزیون صدا دارد اما تصویر ندارد خراب بودن پنل تلویزیون یا برد تصویری آن می باشد که این خرابی بیشتر به علت نفوذ آب به داخل صفحه تلویزیون می باشد . در صورتی که تلویزیون دچار آب خوردگی شد به هیچ عنوان تلویزیون را روشن نکنید . و اگر روشن بود به سرعت خاموش کنید .

تلویزیون به صورت مکرر خاموش و روشن می شود :

در این حالت تلویزیون روشن می شود و بعد از چند ثانیه دوباره خاموش می شود تا زمانی که تلویزیون را از برق نکشید این حالت ادامه دارد . معمولا این خرابی از برد اصلی می باشد و با تعویض بعضی از IC ها مشکل برطرف می شود البته در مدل های دیگر مشکل از CPU تلویزیون می باشد . گاهی ممکن است منبع تغذیه نتواند به خوبی به برد اصلی برق رسانی  کند و سبب خراب شدن مادربرد شود . بنابراین چک کردن هر دو برد مهم است . خوشبختانه اگر تعمیر تلویزیون سونی به موقع انجام شود مین برد قابل تعمیر می باشد ، و هزینه تعمیر کاملا مقرون به صرفه می باشد .

لازم به ذکر است که این پروسه تعمیر یک کار پیچیده و تخصصی می باشد ،  و اگر توسط افراد نا بلد انجام شود ، احتمال اینکه برد خراب شود و غیر قابل تعمیر شود وجود دارد .

تلویزیون خود به خود خاموش می ‌شود :

این مشکل دلایل متعددی دارد اولین مسئله اینکه خرابی منبع تغذیه تلویزیون می باشد . برای جلوگیری از این خرابی از ترانس استفاده کنید . اولین مشکلی که در برد پاور به وجود می آید سوختن فیوز است اما هیچ وقت سعی به تعویض فیوز نکنید چون باید اول خرابی برطرف شود بعد فیوز تعویض شود .

یکی دیگر از موارد که باعث خاموش شدن تلویزیون می شود ، استفاده از فلش مموری و هارد ویروس دار می باشد  که باعث می شود IC برنامه تلویزیون دچار مشکل شده و تلویزیون خاموش شود . قبل از استفاده از فلش و هارد آن  را ویروس کشی کنید . در صورتی که تلویزیون شما ویروسی شده باشد باید دوباره برنامه ریزی شود .

صدای تلویزیون سونی قطع شده است :

در این حالت اگر با خاموش روشن کردن تلویزیون سونی ایراد رفع نشد هدفون را به تلویزیون وصل کنید اگر صدا داشتید پس بلندگوهای تلویزیون خراب شده است اما اگر با هدفون هم صدا نداشتید پس برد اصلی خراب شده است .

خاموش شدن ناگهانی تلویزیون سونی :

 
  

تلویزیون های نمایندگی سونی نسبت به نوسان برق بسیار  آسیب پذیر هستند . اما در صورتی که دلیل خاموش شدن نوسان برق نباشد ، احتمال زیاد مین برد تلویزیون خراب شده است قطع شدن پایه های  CPU  هم یکی از دلایل خاموش شدن ناگهانی تلویزیون می باشد . در صورتی که مین برد تعمیر نشود و مین برد باید تعویض شود .

فرسودگی قطعات منبع تغذیه تلویزیون نیز علت خاموش شدن آن می باشد  . همان طور که در مطالب دیگر توضیح داده شد ، وظیفه مین برد تامین ولتاژ مورد نیاز دیگر قطعات تلویزیون می باشد . در صورتی که کوچکترین اختلالی در ولت رسانی به وجود بیاید ، تلویزیون برای حفاظت از خود خاموش می شود .

برد پاور در اکثر موارد قابل تعمیر می باشد و با تعویض قطعاتی مثل خازن مشکل آن  برطرف می شود . در صورتی که برد پاور به موقع تعمیر نشود باعث به وجود آمدن خرابی در قطعات دیگر تلویزیون می شود . در صورت مشاهده خاموش و روشن شدن بی دلیل تلویزیون حتما با مراکز تعمیر تلویزیون سونی تماس بگیرید

تلویزیون سونی  روشن نمی‌شود

چند عامل وجود دارد که باعث می شوند تلویزیون سونی روشن نشود ، اولین مورد خرابی محافظ برق می باشد ، برای تست محافظ برق دوشاخه تلویزیون را مستقیم به پریز برق بزنید در صورتی که تلویزیون روشن شد محافظ برق را تعویض کنید . احتمال خرابی کابل و دوشاخه تلویزیون نیز وجود دارد که برای تست سیم بهتر است از یک فاز متر کمک بگیرید .

 

رنگ صفحه نمایش تلویزیون سونی استاندارد نیست   :

علت بهم خوردگی صفحه نمایش ضربه خوردن به پنل تلویزیون سونی می باشد که باعث می شود کریستال مایع در صفحه پخش شود و رنگ تصویر مانند رنگ رنگین کمان شود . یک دلیل شایع دیگر که باعث بهم ریختگی رنگ می شود خوردن آب به صفحه تلویزیون می باشد ،  برای جلوگیری از آب خوردگی و ضربه از محافظ صفحه استفاده کنید . خرابی برد تصویر نیز باعث می شود که تصویر به درستی نمایش داده نشود که در بیشتر موارد تعمیر می شود .

در صورتی که صفحه تلویزیون سونی دچار شکستگی شود ، تنها راه تعمیر آن تعویض پنل تلویزیون می باشد . تعویض پنل تلویزیون در اکثر مواقع با هزینه بالایی روبرو است و خرید تلویزیون جدید عاقلانه  تر می باشد . البته بجز شکستگی در اکثر موارد صفحه تلویزیون قابل تعمیر می باشد .

 

علت کم نور شدن صفحه تلویزیون سونی   :

یکی دیگر از مشکلاتی که در تلویزیون های سونی پیش می آید کم نور شدن صفحه تلویزیون می باشد. اولین موردی که ممکن است اتفاق افتاده باشد فعال شدن گزینه صرفه جویی انرژی می باشد ، این گزینه در قسمت تنظیمات تصویر می باشد در این قسمت این گزینه را غیر فعال کنید . بعضی اوقات خرابی بک لایت نیز باعث کم نور شدن صفحه تلویزیون می شود  ، همان طور که گفته شد بک لایت مجموعه لامپ های فلورسنت و ال ای دی می باشد ، که وظیفه تامین نور مورد نیاز صفحه تلویزیون را دارد.

این مشکل دلایل متعددی دارد اولین مسئله اینکه خرابی منبع تغذیه تلویزیون می باشد . برای جلوگیری از این خرابی از ترانس استفاده کنید . اولین مشکلی که در برد پاور به وجود می آید سوختن فیوز است اما هیچ وقت سعی به تعویض فیوز نکنید چون باید اول خرابی برطرف شود بعد فیوز تعویض شود .

خرابی پنل یا همان صفحه نمایش یکی دیگر از عامل های کم نور شدن صفحه تلویزیون می باشد . معمولا خرابی پنل با گذشت زمان زیادی اتفاق می افتد و گاهی به یک باره این خرابی خود را نشان می دهد . در 50% موارد این پنل قابل تعمیر می باشد ، و با تعویض برد و فلت های صفحه نمایش مشکل برطرف خواهد شد .