نقد و بررسی دوربین سونی Sony Alpha 9

 

نمایندگی دوربین سونی

دوربین سونی Sony a9 اولین دوربین حرفه ای از کمپانی سونی است که هدف از تولید آن برای استفاده حرفه ای در عکاسی از عروسی ؛ صحنه های ورزشی و صحنه های پر تحرک بیان شده است . در واقع این یک دوربین میرورلس فول فریم 24 مگاپیکسلی است که قادر است تا با اتوفوکوس کامل در 20 فریم بر ثانیه عکاسی نماید . و البته نکته مهمتر در مورد این دوربین آن است که Sony a9 فاقد تاخیر تصویر در ویزور و یا فاقد حالت سیاه شدن تصویر در زمان عکاسی متوالی سرعت بالا می باشد .

نمایندگی دوربین سونی

مشخصات و ویژگی های اصلی دوربین سونی Sony a9 عبارتند از :

 

سنسور فول فریم  24 مگاپیسکسلی CMOS

سرعت عکاسی متوالی 20 فریم بر ثانیه با اتوفوکوس کامل

بافر عکاسی متوالی به میزان 241 فایل RAW فشرده یا 362 فایل JPEG

سرعت عکاسی متوالی 10 فریم بر ثانیه به همراه لنز های سازگار

استابیلایزر 5 محور با قدرت 5 استاپ کاهش لرزش

ویزور OLED با کیفیت 7/3 میلیون نقطه

صفحه ال سی دی لمسی با کیفیت 44/1 میلیون نقطه

قابلیت فیلمبرداری با کیفیت UHD 4K/24p با استفاده از تمام سطح سنسور

نمایندگی دوربین سونی

استفاده از فناوری stacked CMOS در طراحی سنسور این دوربین نه تنها قدرت لازم برای خوانش فوق سریع اطلاعات را ایجاد می کند بلکه این امر به معنای آن خواهد بود که از تمامی مزیت های سنسور های BSI در رابطه با این دوربین نیز می توان استفاده نمود .

 

سنسور این دوربین به گونه ای طراحی شده است که بخش های حساس به نور در هر پیکسل در فاصله نزدیکتری نسبت به یکدیگر بر روی سطح سنسور قرار داشته و از این روی سنسور از قدرت بالاتری در به دست آوردن اطلاعات نور در نواحی نزدیک به گوشه ها برخوردار می باشد و تمامی این شرایط موجب دستیابی به روشنایی یکسان در تمامی گوشه های تصویر خواهد شد . همچنین این نوع از طراحی سنسور به دوربین کمک می کند تا در زمان عکاسی در محیط های کم نور عملکرد بهتری داشته و تصاویر شارپ تری را ارایه دهد .

 

بدنه و کنترل ها

 

تا پیش از این , تمامی دوربین های فول فریم ساخت کمپانی سونی از یک طراحی مشترک در بدنه استفاده می کردند اما در طراحی بدنه دوربین سونی Sony a9 تعداد زیادی از تغییرات مثبت مشاهده می شوند که موجب کاربری و استفاده راحت تر از دوربین می شوند. 

نمایندگی دوربین سون ی

یکی از عمده ترین تغییرات قابل مشاهده در این دوربین ؛ افزایش تعداد کلید های کنترل کننده موجود بر روی بدنه دوربین می باشد . اکنون بر روی بدنه این دوربین دایل هایی برای تنظیم حالت درایو ؛ و تنظیم اتوفوکوس وجود دارند . همچنین یک جوی استیک تنظیم دقیق نقطه فوکوس در این دوربین تعبیه شده است و دکمه هایی برای تنظیم حالت های AEL و AF-ON در این دوربین قرار داده شده اند .

 

دکمه رکورد فیلم این دوربین در مقایسه با سایر مدل ها از جانمایی متفاوتی برخوردار است و قرار گرفتن آن در محلی نزدیک با سایر دکمه های دوربین ؛ بازخورد های مثبتی را ارایه داده است .

نمایندگی دوربین سونی

در دو طرف بدنه دوربین درگاه های ورودی و خروجی متعددی قرار داده شده اند . برای این دوربین یک درگاه جک Ethernet در نظر گرفته شده است که امکان اتصال سریع با پروتکل های FTP را فراهم آورده و اشتراک گذاری سریع تصاویر در حوادث و رویداد ها را امکان پذیر می نماید . اما یک نکته تعجب بر انگیر در رابطه با این دوربین آن است که با وجود برخورداری از یک سنسور فول فریم 24 مگاپیکسلی ؛ برای این دوربین درگاه سینک فلاش نیز تعبیه شده است و این موردی است که بیشتر بر روی دوربین های مخصوص عکاسی در استودیو می توان آنرا مشاهده نمود.

 

ورودی میکروفون و خروجی mini-HDMI به همراه قابلیت شارژ از طریق USB از دیگر امکانات این دوربین هستند .

 

صفحه ال سی دی این دوربین با کیفیت 1.44M نقطه رزولوشن 800 x 600 را ارایه می دهد . ال سی دی این دوربین دارای قابلیت کنترل به صورت لمسی می باشد اما کارایی ها و عملکرد های آن شبیه به آن چیزی است که پیش از این در مدل a6500 مشاهده نموده بودیم .

 

کمپانی سونی اعلام نموده است که بدنه دوربین سونی Sony a9 در برابر نفوذ رطوبتو گرد و غبار مقاوم است اما مسلما باید به این نکته توجه داشته باشیم که این دوربین ؛ هرگز ضد آب نیست .

نمایندگی دوربین سونی

منو ها و کنترل های عملیاتی

 

در سیستم منو ها و تنظیمات دوربین Sony a9 تغییرات و بازنگری هایی انجام شده اند ؛ به نحوی که اکنون این منو ها عملکرد بهتری را ارایه می دهند . تغییر رنگ بندی منو ها و امکانات در نظر گرفته شده برای منو قابل تنظیم My Menu از جمله ویژگی هایی  هستند که مورد استقبال کاربران واقع شده اند .

 

اتوفوکوس

 

در طراحی و فناوری ساخت دوربین سونی Sony a9 از یک سیستم اتوفوکوس با 693 نقطه تشخیص دهنده فاز حرکت استفاده شده است و تمامی این نقطه ها به همراه هم در حدود 93 درصد از کادر دوربین را تحت پوشش خود قرار میدهند. محاسبات اتوفوکوس در این دوربین از سرعت عملکرد 60 فریم بر ثانیه برخوردارند که به میزان 25 درصد سریعتر از سرعت های اولیه می باشد . همچنین این دوربین قادر است تا در شرایط کم نور تر به میزان -1 استاپ از  قدرت فوکوس دهی بالاتری نسبت به  سایر دوربین های فول فریم سونی ؛ برخوردار باشد .

نمایندگی دوربین سونی

در مقایسه با سایر دوربین های میرورلس فول فریم ساخت سونی ؛ دوربین سونی Sony a9  از سرعت شروع به کار بهتری برخوردار است و به میزان بیشتری سوژه را در قفل فوکوس نگه میدارد. بزرگتر بودن حجم باتری این دوربین نیز به معنای آن است که در هر مرتبه شارژ کامل ؛ هزاران عکس را با آن می توان به دست آورد .

 

یکی از نکات جالب توجه در رابطه با این دوربین آن است که Sony a9 در حالت عکاسی با 20 فریم بر ثانیه از قدرت محاسبه اتوفوکوس تا 60 فریم بر ثانیه برخوردار است و با برخوردار از 693 نقطه فوکوس ؛ سرعت عملکرد کاملا قابل ملاحظه ای را در طول زمان عکاسی فراهم می آورد.

نمایندگی دوربین سونی

کیفیت عکس و فیلم

 

به رغم تمامی پیشرفت های به وجود آمده در طراحی سنسور این دوربین ؛ هنوز هم میان پارامتر های کیفیت تصویر و سرعت عکاسی ؛ فاصله زیادی وجود دارد . ما پیش از این مشاهده نموده ایم که این دوربین در پایین ترین نرخ ایزو از دامنه دینامیکی بهتری نسبت به دوربین Nikon D5 برخوردار است اما به دلیل پراکنده بودن الگوهای تشکیل نویز در این دروبین ؛ کیفیت تصویر آن در مرحله بعد از دوربین Canon 1D X II قرار می گیرد . به طور کلی این امر بدان معنا می تواند باشد که در زمان عکاسی با فرمت RAW مقداری نویز در درون تصویر قابل مشاهده می باشد .

نمایندگی دوربین سونی

اما در هر صورت در زمان عکاسی با نرخ ایزو بسیار بالا ، فناوری dual gain به دوربین سونی a9 اجازه می دهد از عملکرد بهتری در کنترل نویز تصاویر برخوردار باشد.

 

تعمیرات دوربین سونی