نقد و بررسی لنز سونی Sony FE 35mm F1.8

 

با افزایش تولید دوربین های میرورلس فول فریم از سوی کمپانی سونی ؛ تولید لنز های با کیفیت مطلوب جهت استفاده به همراه این دوربین ها نیز به نحو قابل توجهی افزایش یافته است . لنز سونی Sony FE 35mm F1.8 یک لنز پرایم با کیفیت عالی است که برای استفاده به همراه دوربین های میرورلس فول فریم سونی ارایه شده است و در بازار محصولات عکاسی با استقبال قابل توجهی از سوی عکاسان حرفه ای روبرو شده است .

نمایندگی دوربین سونی

ویژگی های اصلی لنز سونی Sony FE 35mm F1.8 عبارتند از :

سازگاری با مانت E سونی ( فول فریم و  APS-C )

فاصله کانونی 35mm

بازترین حالت دیافراگم F1/8

حداقل فاصله فوکوس دهی : 22 سانتیمتر

ساختار بدنه : 11 المنت در 9 گروه

وزن بدنه لنز : 280 گرم

مقاومت در برابر شرایط اقلیمی وگردو غبار

نمایندگی دوربین سونی

لنز سونی Sony FE 35mm F1.8 متعلق به خانواده لنز های غیر از سری G بوده و دارای شباهت های زیادی با لنز های FE 28mm F2 و FE 85mm F1.8 می باشد . در ساختار و فناوری تولید این لنز از هیچ یک از عدسی های بسیار با کیفیت لنز های سری G اثری دیده نمی شود و در رابطه با مقاومت بدنه آن ادعایی از سوی کمپانی سونی مطرح نشده است .

لنز سونی FE 35mm F1.8 با قیمت 750 دلار در بازار های جهانی عرضه می شود که از این لحاظ یک لنز تقریبا گران قیمت محسوب می شود .

نمایندگی دوربین سونی

طراحی و بدنه

لنز سونی FE 35mm F1.8 با برخورداری از یک ظاهر ساده و بی پیرایه در زمان نصب بر روی دوربین های سونی a9 , a7 III  هیچ گونه توجهی را به سمت خود جلب نمی کند اما وزن سبک به همراه اندازه بدنه ک.چک از آن نوعی از لنز را به وجود آورده است که برای امور روزمره عکاسی قابل استفاده خواهد بود .

در هر دو حالت اتوفوکوس و فوکوس دستی ؛ استفاده از این لنز به اسانی امکان پذیر است و دکمه کاربردی قابل تنظیم موجود بر روی بدنه آن دسترسی سریع به طیف گسترده ای از کارکردهای اتوفوکوس را فراهم می آورد .

برخی از مهمترین ویژگی های طراحی و بدنه لنز سونی FE 35mm F1.8 عبارتند از :

طراحی و کاربری ساده و آسان

کلید کاربردی چند منظوره

حلقه فوکوس بزرگ و خوش دست

واکنش فوکوس دستی به صورت خطی

مهر و موم نسبی بدنه در برابر شرایط اقلیمی

اتوفوکوس بسیار سرعت بالا

نمایندگی دوربین سونی

سادگی شکل ظاهر ؛ یکی از برترین ویژگی های موجود در لنز FE 35mm F1.8 به شمار می آید . قطر دهانه فیلتر آن تنها 55 میلیمتر است و حلقه فوکوس دستی آن در قسمت میانی بدنه از اندازه کافی برای قرار گرفتن در میان انگشتان ؛ برخوردار است . اتصال دهنده های الکتریکی لنز در قسمت انتهایی قرار داشته و حلقه لاستیکی موجود در انتهای لنز نیز حالت مهر و موم بدنه در زمان بسته شدن بر روی دوربین را فراهم می آورد .

 

وزن بدنه این لنز تنها 280 گرم است و بدنه آن از جنس فلز و پلاستیک ساخته شده است . به طور کلی جنس بدنه آن حالت زیبایی شناختی لنز در زمان اتصال با بدنه دوربین های سونی را حفظ می نماید . تمام اجزای بدنه آن از استحکام کافی برخوردارند و حتی در زمان بارندگی های ملایم نیز بدون هرگونه مشکل از آن می توان استفاده نمود .

نمایندگی دوربین سونی

اتوفوکوس / فوکوس دستی

لنز سونی FE 35mm F1.8 قادر است تا در سریعترین زمان ممکن اتوفوکوس را به دست بیاورد و این حالت به سبب استفاده از یک موتور اتوفوکوس خطی در درون بدنه آن به وجود آمده است . دستیابی به نقطه فوکوس برای آن تنها به 5/0 ثانیه نیاز دارد و حداقل فاصله فوکوس دهی تا فوکوس در بی نهایت از جمله ویژگی های شگفت آور آن محسوب می شوند .

 

زمانی که از این لنز به همراه یک دوربین پیشرفته مثل a7R III استفاده می شود ، در رابطه با تشخیص فوکوس و تعقیب نقطه فوکوس در سوژه های دارای حرکت  , هیچ مشکلی مشاهده نمی شود .

 

فوکوس دستی آن نیز به صورت انتقال از راه سیم به دست می آید و دارای عملکرد خطی است که این حالت استفاده از آن برای زمان های فیلمبرداری را بسیار مناسب می نماید .

 

کیفیت تصویر

یکی از ویژگی های کمپانی سونی آن است در خط تولید محصولات آن ؛ انواعی از لنز ها وجود دارند که از سرعت فوکوس دهی بسیار بالایی برخوردار بوده و حالت شارپ تصاویر به دست آمده با آنها نیز در حد نسبتا بالایی قرار دارد . لنز سونی FE 35mm F1.8 را نیز یکی از لنز ها باید به شمار آورد . این لنز پرایم واید انگل یکی از آن لنز های با کیفیت است که حالت شارپ عکس در تمام گوشه های تصویر به صورت یکسان دیده می شود . بوکه های تشکیل شده در پس زمینه سوژه نیز بسیار نرم و روان بوده و اعوجاج کروماتیک در تصاویر به دست آمده با این لنز به ندرت مشاهده شده است .

نمایندگی دوربین سونی

ویژگی های کیفی این لنز به طور مختصر عبارتند از

برخورداری از یک زاویه دید باز برای ارایه تصاویر کاملا شارپ

تولید بوکه های نرم و روان

کنترل حالت فلیر

کنترل اعوجاج کروماتیک در موقعیت های پر کنتراست

 

نتیجه گیری

لنز سونی Sony FE 35mm F1.8 را هرگر یک لنز با کیفیت بسیار عالی به شمار نمی آوریم اما در هر صورت این یکی از انعطاف پذیر ترین لنز های پرایم واید انگل است که از سوی کاربران دوربین های فول فریم میرورلس سونی مورد توجه قرار داده می شود . در مقایسه با هم خانواده دارای F1.4 خود ؛ این لنز در تمامی دیافراگم ها تصاویر شارپ تری را به وجود می اورد . و بوکه های به دست آمده با این نیز حالتی نرم و روان تر را ارایه می دهند . در طراحی این لنز از یک موتور اتوفوکوس سرعت بالا استفاده شده است و با برخورداری از فاصله فوکوس دهی نسبتا ناچیز به عکاس امکان می دهد تا در محیط های دارای نور چالش بر انگیز به آسانی عکاسی نماید . عدم تاخیر در دستیابی به نقطه فوکوس و فوکوس دستی خطی ؛ آنرا به یک لنز ایده آل برای زمان های فیلمبرداری مبدل نموده است .

نمایندگی دوربین سونی

 به طور کلی لنز سونی Sony FE 35mm F1.8 یکی از بهترین لنز های غیر حرفه ای و یکی از سریعترین لنز های پرایم واید انگل است که تاکنون برای دوربین های سونی طراحی شده است.

 

نمایندگی دوربین سونی

نمایندگی دوربین سونی در تهران

تعمیرات دوربین سونی